27 Vervolgens geeft de heer Munters uitleg over de procedure met betrekking tot de verkoop van de geplande seniorenwoningen in het bestemmingsplan "Kloosterblok, fase 2". Hij zegt: "Meneer "A" heeft zich op een gegeven moment aangemeld als kandidaat voor een seniorenwoning, zijnde een terpwoning. Later in het traject is de keuzemogelijkheid uitgebreid. Vanaf dat moment kon er naast de keuze voor een terpwoning ook een keuze voor een twee onder-een kapwoning worden gemaakt Op de informatie-avond heeft de heer "A", die zich destijds als eerste kandidaat heeft gemeld, te kennen gegeven toch liever voor een twee-onder een kapwoning in aanmerking te komen. De heer "A" wordt nu zowel voor een terpwoning als voor een twee-onder-een kapwoning als eerste kandidaat aangemerkt. Op de informatie-avond bestond de mogelijkheid om zich bij de bouwer of de makelaar aan te melden als gegadigde voor een seniorenwoning. Echter niet alle voor een seniorenwoning ingeschrevenen zijn op die avond aanwezig geweest. Om te voorkomen dat deze afwezigen tussen wal en schip zouden vallen, hebben we hen benaderd. Al degenen die hebben aangegeven nog belangstelling te hebben, zijn op de wachtlijst gehandhaafd op de plaats waarop zij reeds stonden. Dezelfde methodiek is ook voor de "premie-A woningen" toegepast. Wat de vrije sector kavels betreft, speelt naast het moment van aanmelden ook de voorkeursvolgorde nog een rol. Wat betreft de vrije sector kavels zijn we momenteel bezig met een inventarisatie van belangstellenden. Als die inventarisatie is afgesloten, zal tot toewijzing van de kavels worden overgegaan." Met betrekking tot de dagopvang voor ouderen merkt hij op dat de dagopvang voor ouderen, welke in 1992 van start is gegaan, in de loop van dat jaar om financiële redenen ook weer is stilgevallen. Iedereen vond dat jammer omdat de voorziening in een behoefte voorzag, hoe klein die behoefte ook was, aldus de heer Munters. Het gecoördineerd ouderenwerk heeft in de loop van dit jaar de behoefte aan dagopvang e.g. dagverzorging weer eens geïnventariseerd. Gebleken is dat er zeven kandidaten zijn die van de voorziening gebruik willen maken. Vervolgens zegt hij: "Met die informatie zijn we naar de Stichting De Markenlanden gegaan. De stichting heeft aangegeven dat die informatie toch te vaag is en dat daar eigenlijk geen dagopvang- of dagverzorgingstaak op los gelaten kan worden omdat er geen garantie voor continuïteit is. De stichting wil een zeer sterk onderbouwd onderzoek op een en ander losla ten. Men is bereid om, in samenspraak met verzorgingstehuis De Westhoek, verzorgingstehuis Sint Jozef en het gecoördineerd ouderenwerk, in plaats van dagverzorging dagopvang op te laten starten. De dagopvang vraagt minder verzorgingstaken dan de dagverzorging. Met de dagopvang is geld gemoeid. Door de provincie is voor die voorzie ning een klein bedrag beschikbaar gesteld. Vanmiddag heeft er een gesprek met onder andere verzorgingstehuis De Westhoek plaatsgevonden. Uit dat gesprek is naar voren gekomen dat men gaat proberen om de dagopvang te realiseren. Er bestaat echter nog een financieel gat van ongeveer f 5.000,Op vrij korte termijn kan de raad een collegevoorstel tegemoet zien waarbij een éénmalige bijdrage van f 5.000,wordt gevraagd voor de realisering van dagopvang in 1994. In 1994 zal het reeds genoemde onderzoek worden gehouden. Wanneer blijkt dat er voldoende belangstelling voor de dagopvang is, is de Stichting De

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 189