21 nevenfuncties aan dat het niet helemaal duidelijk is wat nevenfuncties zijn. Wel is mij duidelijk dat het in elk geval te maken heeft met de relatie die bestaat tussen de dagelijkse functie en een daaruit voortvloeiende functie, aldus de voorzitter. Hij noemt aansluitend als voorbeeld de wethouder die ook lid is van het dagelijks bestuur van het streekgewestOp het moment dat de wethouder zijn of haar functie als wethouder beëindigt, eindigt ook zijn of haar lidmaatschap van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Betreffende bestuurlijke samenwerking en het afwijken van de nul-optie merkt hij op dat daar het afgelopen jaar al heel vaak over is gesproken. Hij vindt het terecht dat de raad zegt dat het gewest de nul-optie moet aanhouden daar de gemeenten een stap terug moeten doen. Aan de andere kant moeten we zo reëel zijn dat, indien we het gewest opzadelen met taken waarvan de gemeenten vinden dat die taken voor de gemeenten moeten worden uitgevoerd, we ook bereid moeten zijn om daar middelen voor beschikbaar te stellen, aldus de voorzitter. Want 85% van de kosten van het gewest zijn salariskosten, welke onafhankelijk stijgen. Aangaande de Arbeidsomstandighedenwet geeft hij aan het met de heer De Witte eens te zijn dat een en ander misschien wat laat aan de orde komt. U moet een en ander echter zien in het licht van de eerdere opmerkingen met betrekking tot de planning van werkzaamheden en werkdruk, aldus de voorzitter. Ik geloof niet dat in de praktijk de veiligheid van ons personeel, waar we goede zorg voor hebben, beter wordt als gevolg van een boekwerk met voorschriften. Met betrekking tot de ambtenaren van de burgerlijke stand merkt de voorzitter op dat na telling is gebleken dat er op papier meer dan 10 ambtenaren van de burgerlijke stand in Willemstad zijn. De praktijk is echter dat er één parttime ambtenaar van de burgerlijke stand is, aldus de voorzitter. De secretaris treedt bij afwezigheid van die ambtenaar op als vervanger. lijkt hem goed dat er, met name voor de continuïteit, nog een vaste ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangesteld. Aangaande het financiële aspect van de huwelijksvoltrekkingen geeft hij aan dat er best een schraal centje overblijft, doch hij vindt dat dat, gezien de door de gemeente te verlenen diensten, best mag. Betreffende het actueel houden van rampenplannen merkt hij op dat hier sprake is van een buitengewoon moeilijk probleem. Als je een rampenplan ter hand neemt dat 3 a 4 maanden geleden opgesteld is, pak je op 20 telefoonnummers altijd ergens mis, aldus de voorzitter. Verder geeft hij aan dat getracht zal worden om de telefoonnummers up to date te houden, hoewel dat wel erg moeilijk zal zijn. Tot slot geeft hij in deze aan dat het streekgewest zeker ook tegen deze moeilijkheden aan zal lopen. Aangaande vluchtplannen merkt hij op dat de cafés en horecabedrijven evenals de openbare basisschool een vluchtplan hebben. Verder geeft hij aan dat met de brandweer in overleg zal worden getreden om een vluchtplan te maken voor onder ander het Mauritshuis. Hij denkt dat, wat het Mauritshuis betreft, een en ander ongetwijfeld op problemen zal stuiten.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 183