17 De voorzitter zegt aansluitend: "Met ingang van 1 januari 1994, als de nieuwe gemeentewet is ingevoerd, zijn daar voorschriften voor en wordt een en ander vanzelf geregeld." De heer Hoekwater vervolgt met: "Laten we ons voornemen er met ingang van 1 januari aanstaande mee te beginnen. De overgang naar de situatie van 1 januari 1996 zal ons dan minder zwaar vallen. Wij schreven het al, het zal een stuk "killer" worden in dit huis. Toch zeggen wij"wel evenementen en wel ontvangsten maar dan zonder het stilzwijgende beroep op de medewerking van uw ambtenaren". Daar zullen dus anderen hun medewerking aan moeten verlenen. U zegt ook dat er dringend prioriteiten gesteld moeten worden. Naar onze mening stelt u hiermee in uw antwoord in le termijn een vraag aan uzelf. U bepaalt toch als dagelijks bestuur uw prioriteiten en vraagt daarna de raad om goedkeuring. Wij hebben een planningslijst van u gekregen, gedateerd 23 november 1992. Als u er niet in slaagt zich aan de planningslijst te houden of er een nieuwe versie van te vervaardigen, moeten wij het dan wel weten? Als u vraagt een "bestuurlijke" keuze te maken dan is nogmaals onze keuze, beperk u tot uw kerntaken en besteed projecten uit. Daar waar u knelpunten signaleert, komt u met voorstellen naar de raad. Terecht wijst u in uw notitie van 17 mei jongstleden naar onze opmerkingen betreffende bestuurlijke samenwerking. Met onze reactie hebben wij willen onderstrepen welk belang wij hechten aan het behoud van een structuur met drie bestuurslagen en het recht streeks kiezen van elke bestuurslaag door de burger. Wij zijn van mening dat, wil het overleg met vertegenwoordigers van de nieuwe regiopolitie enig effect sorteren, er een goede voorbereiding van zo1n gesprek aan vooraf moeten gaan. Aan een "praatje pot" hebben wij geen behoefte. Het is dan zonde van de tijd van weerskanten. Wij zijn er ons terdege van bewust dat het fiscaliseren van het parkeren niet zomaar in een handomdraai is geregeld. Daar waar de politie het niet meer tot haar taak rekent toezicht uit te oefenen op het fout parkeren, zal de gemeente naar andere middelen moeten zoeken om aan haar beleid ter zake handen en voeten te geven. Een parkeer wacht (st) er uit eigen middelen betalen zonder andere inkomstenbronnen aan te boren, lijkt ons niet haalbaar. Wellicht beschikt een grotere gemeente over een breder draagvlak om deze materie aan te pakken. Indien wij uw antwoord betreffende rampenplannen goed hebben gelezen, ben ik bang dat eerst na de gemeentelijke herindeling en nadat er een nieuw rampenplan door de nieuwe gemeente is vastgesteld en nadat de regionale brandweer gestalte heeft gekregen, sprake zal kunnen zijn van een oefe ning. Ik hoop in dat geval dat in de tussenliggende tijd de goden ons gunstig gezind zullen zijn. Wij vertrouwen er op dat, op het moment dat de wegen inclusief de polder wegen en niet te vergeten de op- en afritten van en naar deze wegen worden overgedragen aan de nieuwe gemeente, deze in een prima conditie verkeren. Wij zouden graag een mogelijk verwijt van achterstallig onderhoud bij de overdracht willen voorkomen."

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 179