5
van doen met de berichtgeving welke twee weken geleden is verschenen, want het
plan om met de kredietaanvraag te komen dateert van begin april 1993, aldus de
heer Munters.
In aanvulling daarop zegt hij: "Toen we destijds bij de afdeling openbare
werken rondom de tafel zittende de milieu-eisen voor open zwembaden voor ons
hadden liggen, hebben we geconstateerd dat we onvoldoende know-how in huis
hebben om het onderzoek zelf op papier te zetten. We hebben er toen voor geko
zen om een deskundig extern bureau in te schakelen om het onderzoek op papier
te zetten.
Dat heeft ertoe geleid dat door de afdeling openbare werken in overleg is
getreden met Grontmij Noord-Brabant. Grontmij heeft vervolgens op 27 mei 1993
een offerte aangereikt voor een onderzoek."
Aansluitend antwoordt hij op de vraag van de heer Dane naar de reden van het
niet in de commissie openbare werken aan de orde stellen van een en ander, dat
de oorzaak daarvan is gelegen in de korte voorbereidingstijd welke was gelegen
tussen de ontvangst van de offerte van Grontmij en de vergadering van de com
missie openbare werken van begin juni 1993.
Verder haalt de heer Munters aan dat er in de provincie Noord-Brabant, zoals
al door de heer Dane is aangegeven, diverse zwembaden zijn die niet aan de
gestelde eisen voldoen.
De vraag komt daarbij op waarom de berichtgeving aangaf dat het zwembad van
Willemstad en nog één zwembad in de provincie Noord-Brabant een aanzegging tot
sluiting zouden krijgen en de overige reeds aangehaalde zwembaden niet, aldus
de heer Munters.
Volgens de heer Munters blijkt uit met de provincie gevoerde gesprekken dat
communicatiestoornissen voor een groot gedeelte de oorzaak van deze berichtge
ving zijn.
De voornaamste reden om het zwembad van Willemstad een aanzegging tot sluiting
te doen was het feit dat na de constatering van de slechte zwemwaterkwaliteit
geen enkele maatregel is getroffen om die kwaliteit, welke niet aan de normen
voldeed, te verbeteren, aldus de heer Munters.
Vervolgens zegt hij: "Een en ander is bij ons niet zo best gevallen, want wij
hebben nogal wat maatregelen getroffen.
Bij navraag kwam naar voren dat er op dat gebied bij de provincie een groot
misverstand bestond.
Er was duidelijk sprake van communicatiestoornissen vanuit de provincie in de
richting van de gemeente en vanuit de gemeente in de richting van de provin
cie. Het bleek namelijk dat door de gemeente getroffen ingrijpende voorzienin
gen niet op de juiste manier en niet op de juiste plaats bij de provincie zijn
binnengebracht
Wij waren erg blij dat we vorige week woensdag door de verantwoordelijke gede
puteerde ontvangen konden worden om de gehele materie met hem te bespreken.
Het gesprek heeft een zeer verhelderend verloop gekregen. Alle de afgelopen
jaren gepasseerde ins en outs met betrekking tot het zwembad zijn de revue
gepasseerd.
De gedeputeerde heeft zijn verontschuldiging aangeboden voor de publicatie,
welke vooraf is gegaan aan het besluit om tot sluiting over te gaan, aldus de
heer Munters.
Op het provinciehuis betreurt men de publicatie uitermate. Door een interne
communicatiestoornis binnen het provinciehuis is de berichtgeving naar buiten
gekomen
Wij hebben het met deze mededeling onderbouwde excuus geaccepteerd, aldus de
heer Munters
In het gesprek is vervolgens uitleg gegeven over de in de loop der jaren aan
het zwembad getroffen voorzieningen. Vanaf 1989 zijn er heel wat maatregelen