5 van doen met de berichtgeving welke twee weken geleden is verschenen, want het plan om met de kredietaanvraag te komen dateert van begin april 1993, aldus de heer Munters. In aanvulling daarop zegt hij: "Toen we destijds bij de afdeling openbare werken rondom de tafel zittende de milieu-eisen voor open zwembaden voor ons hadden liggen, hebben we geconstateerd dat we onvoldoende know-how in huis hebben om het onderzoek zelf op papier te zetten. We hebben er toen voor geko zen om een deskundig extern bureau in te schakelen om het onderzoek op papier te zetten. Dat heeft ertoe geleid dat door de afdeling openbare werken in overleg is getreden met Grontmij Noord-Brabant. Grontmij heeft vervolgens op 27 mei 1993 een offerte aangereikt voor een onderzoek." Aansluitend antwoordt hij op de vraag van de heer Dane naar de reden van het niet in de commissie openbare werken aan de orde stellen van een en ander, dat de oorzaak daarvan is gelegen in de korte voorbereidingstijd welke was gelegen tussen de ontvangst van de offerte van Grontmij en de vergadering van de com missie openbare werken van begin juni 1993. Verder haalt de heer Munters aan dat er in de provincie Noord-Brabant, zoals al door de heer Dane is aangegeven, diverse zwembaden zijn die niet aan de gestelde eisen voldoen. De vraag komt daarbij op waarom de berichtgeving aangaf dat het zwembad van Willemstad en nog één zwembad in de provincie Noord-Brabant een aanzegging tot sluiting zouden krijgen en de overige reeds aangehaalde zwembaden niet, aldus de heer Munters. Volgens de heer Munters blijkt uit met de provincie gevoerde gesprekken dat communicatiestoornissen voor een groot gedeelte de oorzaak van deze berichtge ving zijn. De voornaamste reden om het zwembad van Willemstad een aanzegging tot sluiting te doen was het feit dat na de constatering van de slechte zwemwaterkwaliteit geen enkele maatregel is getroffen om die kwaliteit, welke niet aan de normen voldeed, te verbeteren, aldus de heer Munters. Vervolgens zegt hij: "Een en ander is bij ons niet zo best gevallen, want wij hebben nogal wat maatregelen getroffen. Bij navraag kwam naar voren dat er op dat gebied bij de provincie een groot misverstand bestond. Er was duidelijk sprake van communicatiestoornissen vanuit de provincie in de richting van de gemeente en vanuit de gemeente in de richting van de provin cie. Het bleek namelijk dat door de gemeente getroffen ingrijpende voorzienin gen niet op de juiste manier en niet op de juiste plaats bij de provincie zijn binnengebracht Wij waren erg blij dat we vorige week woensdag door de verantwoordelijke gede puteerde ontvangen konden worden om de gehele materie met hem te bespreken. Het gesprek heeft een zeer verhelderend verloop gekregen. Alle de afgelopen jaren gepasseerde ins en outs met betrekking tot het zwembad zijn de revue gepasseerd. De gedeputeerde heeft zijn verontschuldiging aangeboden voor de publicatie, welke vooraf is gegaan aan het besluit om tot sluiting over te gaan, aldus de heer Munters. Op het provinciehuis betreurt men de publicatie uitermate. Door een interne communicatiestoornis binnen het provinciehuis is de berichtgeving naar buiten gekomen Wij hebben het met deze mededeling onderbouwde excuus geaccepteerd, aldus de heer Munters In het gesprek is vervolgens uitleg gegeven over de in de loop der jaren aan het zwembad getroffen voorzieningen. Vanaf 1989 zijn er heel wat maatregelen

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 130