20
Zij gaat accoord met het voorstel.
De heer Moerland wijst er op dat er, om over te gaan tot fysieke afsluiting,
geen nieuw besluit nodig is.
De fysieke afsluiting is een ondersteuning van het besluit dat heden wordt
genomen, aldus de heer Moerland.
De voorzitter beaamt dat.
Hij geeft vervolgens aan dat de fysieke afsluiting een gevolg van het besluit
van heden kan zijn.
Dat neemt niet weg dat met een fysieke afsluiting een paar centen gemoeid zijn
en voor het beschikbaar stellen van die centen moet de raad weer ten tonele
verschijnen, aldus de voorzitter.
De heer Moerland vervolgt met de opmerking dat er een aantal mensen zijn die,
wat betreft de kosten van de fysieke afsluiting, de laatste weken enigszins
verbaasd op hebben gekeken, hoewel er op 25 april 1991 door het college toch -
reeds een bedrag is genoemd van minimaal f 160.000,
Hij wil op een en ander echter niet te diep ingaan, met name daar hij zojuist
van de voorzitter heeft begrepen dat de voorzitter geen problemen heeft met
een afsluiting middels slagbomen, indien blijkt dat de motorvoertuiggebruikers
zich niet houden aan de regels van de bebording.
Met betrekking tot de evaluatie geeft hij vervolgens aan heel bewust de maand
februari 1993 te hebben genoemd.
Hij zou graag willen dat de heer Kamp daarin mee zou gaan omdat de maand maart
voor het seizoen vrij laat is en omdat er in die maand nog meer op stapel
staat. Hij denkt dat het eerlijker is om de huidige gemeenteraad nog de be
slissing te laten nemen in plaats van de volgend jaar nieuw aan te treden
raad.
Aangaande de motoren denkt hij dat de raad gewoon eens even af moet wachten
hoe een en ander zich verder ontwikkelt. Hij is van mening dat daar op dit
moment geen voorstellen over moeten worden gedaan.
Tot slot vraagt hij welke taken het college vanaf heden ziet weggelegd voor de
ad-hoc commissie. Hij neemt aan dat de ad-hoc commissie na vanavond niet wordt
opgeheven.
Antwoord 2e termijn.
De voorzitter geeft aan dat hij niet tegen fysieke ondersteuning van het be
sluit zal zijn indien blijkt dat de bebording totaal geen effect heeft.
Indien 10% van de verkeersdeelnemers zich niets van de bebording aantrekt, is
men 90% van de problemen kwijt, aldus de voorzitter. Om ook die 10% nog kwijt
te geraken is de te plegen investering, naar mijn mening, op dit moment te
hoog. Ik heb een en ander overigens ook al in de commissie algemene bestuur
lijke zaken naar voren gebracht.
Verder zegt hij: "Ik heb ook gezegd en ik wil dat graag in herinnering bren
gen, dat zo het er nu voorstaat de lasten, welke ontstaan als gevolg van deze
investeringen, door de Willemstadse inwoners moeten worden gedragen.
Tevens heb ik aangegeven dat ik het eigenlijk te gek vind dat wij met zijn
allen zo'n groot offer moeten brengen voor mensen die van buiten komen."
Hij is van mening dat "de vervuiler" moet betalen.
Indien tot fysieke afsluiting wordt overgegaan, is het zijn wens om die af
sluiting gelijktijdig met het instellen van een regeling van betaald parkeren
in te laten gaan, zodat ook "de vervuiler", middels parkeergelden, geld in de
lade brengt.