19
ten plaatsvinden, aldus de heer Kamp.
Vervolgens geeft hij aan dat aan de zijde van de Landpoortstraat ter hoogte
van het Ravelijn bebording ten behoeve van de afsluiting zal worden geplaatst.
Die bebording zal wel op een zodanige plaats worden aangebracht dat voor de
motorvoertuiggebruikers nog de mogelijkheid bestaat om de Singel in te slaan,
zodat opstoppingen ter hoogte van de ingang van de Landpoortstraat voorkomen
kunnen worden.
2e termijn.
Met betrekking tot haar switch zegt mevrouw Van Exel in de richting van de
heer Moerland: "Die switch is niet zo groot.
Ik heb vanmiddag gesproken met de politie in Steenbergen.
Het gaat mij gewoon om de ongelijkheid. Omdat er in de verkeerswet staat dat
auto's en motoren gelijk zijn, heb ik er gewoon een beetje moeite mee om daar
aan te tornen.
Het rijden met een motor is meestal een hobby en ik heb er moeite mee dat
mensen last moeten ondervinden van de hobby van een ander."
De voorzitter geeft aan dat hij in de vergadering van de commissie algemene
bestuurlijke zaken op een en ander is ingegaan.
Hij stelt vast dat mevrouw Van Exel kennelijk meer vertrouwen in de politie te
Steenbergen heeft dan in de burgemeester van de gemeente Willemstad. Hij be
treurt dat zeer.
Bij interruptie geeft de heer Moerland aan dat deze discussie ook uitgebreid
in de ad-hoc commissie is gevoerd. Hij begrijpt totaal niets van de standpunt
wijziging van mevrouw Van Exel.
Mevrouw Van Exel vindt het jammer dat de heer Moerland haar standpuntwijziging
niet begrijpt.
Mevrouw De Wit geeft aan dat het al dan niet toelaten van motoren blijkbaar
nog steeds een discussiepunt blijft.
In het voorstel staat immers dat besluitvorming hieromtrent nog moet plaats
vinden, aldus mevrouw De Wit.
Zij gaat er van uit dat de ad-hoc commissie blijft bestaan en verwacht dat in
die commissie nog wel zal worden teruggekomen op het toelaten van motoren.
Voorlopig blijft zij echter bij haar ingenomen standpunt met betrekking tot
het toelaten van motoren.
Verder wijst zij met betrekking tot het aanbrengen van bebording op het moge
lijk plaatsen van vooraanduidingsborden.
Over de gevolgen van de afsluiting voor de ondernemers geeft zij aan dat zij
bij de principe-standpuntbepaling op 9 maart 1993 al heeft aangegeven dat zij
het op prijs zou stellen als de ondernemers een en ander wat positiever zouden
benaderen.
Tot slot zegt zij: "We hebben afwegingen gemaakt. Het doel dat ons uiteinde
lijk voor ogen staat is het terugbrengen van de overlast tot een minimum.
Het verkeersluw maken op zich is nooit een doel geweest. Daarom is vanavond
ook niet het eindpunt van het traject bereikt, doch slechts een tussenstation.
Ik realiseer mij dat er nog een aantal stations zullen volgen. Ook dan zullen
wij telkens een weloverwogen standpunt trachten in te nemen."
Zij hoopt dat het besluit van hedenavond een positieve uitwerking zal hebben
voor de burgers en de ondernemers van Willemstad en ook positief zal uitwerken
op de leefbaarheid van de gemeente.