18
toe bijdragen dat de problemen tot een minimum worden beperkt.
Op toeristisch recreatief gebied zijn er nog diverse mogelijkheden voor Wil
lemstad. Die mogelijkheden kan men kanaliseren of de vrije loop laten.
Ik denk dat de leefmilieuverordening en de maatregelen die nu genomen worden
toch zaken zijn die beleidsmatig en toekomstgericht zijn en waarmee ook het
economische belang gediend is.
Ik denk ook dat, indien ondernemers op een en ander inspelen, dat een aantal
mogelijkheden biedt.
Een maatregel die men neemt, zal men altijd moeten evalueren. Ik vraag me
echter wel af of daar weer hele dure onderzoeken voor moeten plaatsvinden. Ik
denk dat dat wellicht toch niet aan te bevelen is, tenzij er nog heel speci
fieke aanvullende informatie nodig mocht zijn."
Verder geeft hij aan dat hij best zou willen dat er geen bezwaar of beroep
tegen de maatregelen wordt ingesteld. De realiteit gebiedt echter te zeggen
dat er waarschijnlijk wel tegen de maatregelen wordt geageerd.
Ik betreur dat ten zeerste omdat er ook van deze kant in feite allerlei zaken
zijn ondernomen om ook met name de ondernemers tegemoet te komen, aldus de
heer Kamp.
Op de dag dat het besluit effectief gemaakt kan worden, kunnen de verkeersbor
den worden geplaatst. Gezien de mogelijke bezwaren kan het nog wel zo'n 2|
maand duren voordat het zover is.
Op het moment dat de maatregel effectief zou kunnen worden, namelijk september
1993, zitten we inderdaad wat later in het seizoen, aldus de heer Kamp. De
grootste drukte is dan voorbij
Aansluitend zegt hij"De vraag werpt zich dan op hoe de seizoenresultaten
gemeten kunnen worden. Je kunt in dit geval geen meting van de effecten van
het gehele seizoen maken. Wel kun je de effecten op de zaterdagavond meten.
Ik sluit ook niet uit dat uit de evaluatie blijkt dat er misschien best een
moment kan zijn dat op de zondagmiddag het bord wel werkt maar op de zater
dagavond niet. Die facetten moeten heel nadrukkelijk worden meegewogen."
De heer Kamp is verder van mening dat men niet hoeft te wachten met het denken
over de technisch ondersteunende maatregelen tot na de evaluatie, daar anders
de mogelijkheid bestaat dat zelfs volgend seizoen de maatregel nog niet ge
troffen is.
Er van uitgaande dat de bebording geen resultaat heeft, zou er rond februari
of maart 1993 eigenlijk een standpunt over de dan te nemen maatregelen bekend
moeten zijn zodat men tijdig de bestelling van de materialen kan plaatsen,
aldus de heer Kamp.
Verder zegt hij: "Als blijkt dat 95% van de motorvoertuiggebruikers zich keu
rig aan de verkeersregels houdt, kun je bij de evaluatie tot de vraag komen of
er een bedrag van f 200.000,moet worden geïnvesteerd ten behoeve van de 5%
die zich van de regels niets aantrekt. Ik zou dat een beetje 'water naar de
zee dragen' vinden."
Hij denkt in eerste instantie niet dat de evaluatie een wetenschappelijk on
derzoek moet zijn.
Het is mij de afgelopen jaren opgevallen dat zowel gemeenteraadsleden als
bewoners toch behoorlijk de vinger aan de pols hadden op het moment dat er
problemen waren. Zij kunnen dus als een belangrijke bron van informatie funge
ren bij de evaluatie, aldus de heer Kamp.
Aangaande de vraag van mevrouw Van Exel betreffende incidentele ontheffingen
geeft hij aan dat een en ander ter beoordeling van het college is. Het is
moeilijk om een volledige opsomming te maken van alle mogelijke zaken die voor
een incidentele ontheffing in aanmerking komen.
Het college heeft in de beoordeling van de ontheffingsverzoeken dus enige
vrijheid, doch de beoordeling zal wel binnen de context van de maatregel moe-