17 de ad-hoc commissie buitengewoon zou frustreren. Toen de raad een principe-besluit heeft genomen, heb ik in het college het voorbehoud gemaakt dat ik accoord was met het nemen van een principe-besluit tot het afsluiten van de vesting, aldus de voorzitter. Op dat moment spraken we echter niet over de financiële kant van de zaak, daar dat toen nog niet aan de orde was. De reden dat er nu in het pré-advies staat dat een van de leden van het colle ge mogelijk een voorbehoud maakt ten aanzien van het fysiek afsluiten, is gelegen in het feit dat ik straks niet wederom het verwijt wil krijgen dat ik tegen ben en dat ik dat van te voren nooit heb laten horen, aldus de voorzit ter Over de financiële kant van de zaak geeft hij vervolgens aan er moeite mee te hebben als er een fysieke afsluiting komt welke betaald wordt van de belas tingcenten van de inwoners. Als er door de raad echter middelen van buiten de gemeente voor de fysieke afsluiting kunnen worden aangewend, heeft hij al aanzienlijk minder moeite met een en ander. Verder geeft hij aan dat hij, indien uit de evaluatie blijkt dat de bebording totaal geen effect heeft, de laatste zal zijn die zegt dat niet fysiek moet worden afgesloten. Het verschil van mening zit hem alleen in de financiering van de zaak. Vervolgens geeft hij aan dat hij kennelijk wat meer hoop heeft op positieve effecten van de bebording dan een aantal leden van de gemeenteraad. De tijd zal een en ander leren, aldus de voorzitter. Verder geeft hij aan dat het verkeersbesluit zal moeten worden gewijzigd in dien men besluit om motorfietsen toe te laten. In aansluiting daarop zegt hij: "Dan rest mij daar één probleem bij. We hebben de voorliggende periode geweldig veel onderzoeken laten uitvoeren, waarmee ongeveer f 100.000,gemoeid is geweest. Daarbij is allemaal uitgegaan van de situatie dat de vesting gesloten zou worden voor al het gemotoriseerd verkeer. Ook tijdens de proefafsluiting zijn de motoren niet in de vesting toegelaten. Ik denk dat er, alvorens wordt besloten om de motoren wel toe te laten, min stens enig onderzoek nodig is naar de effecten daarvan voor met name de ver keersstromen tussen het langzame en het gemotoriseerde verkeer. Ik denk dat het goed is eerst die effecten te bezien alvorens men besluit om de motorfietsen in de vesting toe te laten." De heer Kamp geeft aan dat hijzelf ook graag had gezien dat bepaalde zaken wat sneller gerealiseerd hadden kunnen worden. De zorgvuldigheid mag echter niet uit het oog worden verloren, aldus de heer Kamp. We hebben ons in elk geval niet laten forceren. Aansluitend zegt hij: "Er is ons heel nadrukkelijk medegedeeld dat er een bezwaarschrift- en beroepsprocedure komt. Dat betekent inderdaad een stuk vertraging. Maar er wordt een besluit genomen dat eigenlijk voor de toekomst bedoeld is. Ik denk dat het ook erg belangrijk is om met de toekomst rekening te houden, want besturen is inderdaad ook vooruitzien. De plannen van de provincie en het streekgewest bekijkende, heeft Willemstad een duidelijk toeristisch recreatieve functie toebedeeld gekregen. Ook middels diverse andere kanalen wordt dat uitgedragen. Een en ander vraagt om een ge meentelijk beleid in deze. Als die ontwikkelingstrent zich doorzet, betekent dat dat er op korte termijn wellicht steeds meer mensen naar Willemstad toe komen. Willemstad staat dan klaar om de daarbij behorende problemen te kunnen sturen. Enerzijds moet het bieden van faciliteiten voor toeristen en anderzijds moet een beleid gericht op het aantrekken van toeristen op doordeweekse dagen er

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 115