17
de ad-hoc commissie buitengewoon zou frustreren.
Toen de raad een principe-besluit heeft genomen, heb ik in het college het
voorbehoud gemaakt dat ik accoord was met het nemen van een principe-besluit
tot het afsluiten van de vesting, aldus de voorzitter. Op dat moment spraken
we echter niet over de financiële kant van de zaak, daar dat toen nog niet aan
de orde was.
De reden dat er nu in het pré-advies staat dat een van de leden van het colle
ge mogelijk een voorbehoud maakt ten aanzien van het fysiek afsluiten, is
gelegen in het feit dat ik straks niet wederom het verwijt wil krijgen dat ik
tegen ben en dat ik dat van te voren nooit heb laten horen, aldus de voorzit
ter
Over de financiële kant van de zaak geeft hij vervolgens aan er moeite mee te
hebben als er een fysieke afsluiting komt welke betaald wordt van de belas
tingcenten van de inwoners. Als er door de raad echter middelen van buiten de
gemeente voor de fysieke afsluiting kunnen worden aangewend, heeft hij al
aanzienlijk minder moeite met een en ander.
Verder geeft hij aan dat hij, indien uit de evaluatie blijkt dat de bebording
totaal geen effect heeft, de laatste zal zijn die zegt dat niet fysiek moet
worden afgesloten. Het verschil van mening zit hem alleen in de financiering
van de zaak.
Vervolgens geeft hij aan dat hij kennelijk wat meer hoop heeft op positieve
effecten van de bebording dan een aantal leden van de gemeenteraad.
De tijd zal een en ander leren, aldus de voorzitter.
Verder geeft hij aan dat het verkeersbesluit zal moeten worden gewijzigd in
dien men besluit om motorfietsen toe te laten.
In aansluiting daarop zegt hij: "Dan rest mij daar één probleem bij. We hebben
de voorliggende periode geweldig veel onderzoeken laten uitvoeren, waarmee
ongeveer f 100.000,gemoeid is geweest. Daarbij is allemaal uitgegaan van de
situatie dat de vesting gesloten zou worden voor al het gemotoriseerd verkeer.
Ook tijdens de proefafsluiting zijn de motoren niet in de vesting toegelaten.
Ik denk dat er, alvorens wordt besloten om de motoren wel toe te laten, min
stens enig onderzoek nodig is naar de effecten daarvan voor met name de ver
keersstromen tussen het langzame en het gemotoriseerde verkeer.
Ik denk dat het goed is eerst die effecten te bezien alvorens men besluit om
de motorfietsen in de vesting toe te laten."
De heer Kamp geeft aan dat hijzelf ook graag had gezien dat bepaalde zaken wat
sneller gerealiseerd hadden kunnen worden.
De zorgvuldigheid mag echter niet uit het oog worden verloren, aldus de heer
Kamp. We hebben ons in elk geval niet laten forceren.
Aansluitend zegt hij: "Er is ons heel nadrukkelijk medegedeeld dat er een
bezwaarschrift- en beroepsprocedure komt. Dat betekent inderdaad een stuk
vertraging.
Maar er wordt een besluit genomen dat eigenlijk voor de toekomst bedoeld is.
Ik denk dat het ook erg belangrijk is om met de toekomst rekening te houden,
want besturen is inderdaad ook vooruitzien.
De plannen van de provincie en het streekgewest bekijkende, heeft Willemstad
een duidelijk toeristisch recreatieve functie toebedeeld gekregen. Ook middels
diverse andere kanalen wordt dat uitgedragen. Een en ander vraagt om een ge
meentelijk beleid in deze.
Als die ontwikkelingstrent zich doorzet, betekent dat dat er op korte termijn
wellicht steeds meer mensen naar Willemstad toe komen. Willemstad staat dan
klaar om de daarbij behorende problemen te kunnen sturen.
Enerzijds moet het bieden van faciliteiten voor toeristen en anderzijds moet
een beleid gericht op het aantrekken van toeristen op doordeweekse dagen er