14 ken dienen te komen voor motorfietsen. In de verkeerswet worden immers auto's en motoren gelijkgesteld, dus dienen ze ook zo behandeld te worden. Met betrekking tot de ontheffingen stellen wij alleen vraagtekens bij 'onthef- fingsaanvragen voor incidentele gevallen'. Wie gaat dat controleren? Tot slot, zelfs de V.V.D. heeft voldoende realiteitszin om in te zien dat een en ander slechts staat of valt met controle. Een controle die, gezien de opmerkingen van de heer Brockx, niet te verwachten zal zijn uit de hoek van de politie." Namens de C.D.A.-fractie zegt de heer Moerland: "Verkeersbesluit ter oplossing van de verkeers-, parkeer- en openbare orde-overlast in de vesting. Een hele zin die voor wat betreft de achtergrond nog veel meer behelst dan je in eerste instantie zou verwachten. Heel langzaam zou je vergeten waar het eigenlijk allemaal om begonnen is. Soms denken mensen dat het gaat om het afsluiten of beter gezegd het autoluw maken van de vesting. Als de raad vanavond 'ja' zegt tegen dit voorstel dan zeggen we niet direct 'ja' tegen het afsluiten of autoluw maken van de vesting. Dan zeggen we 'ja' tegen het feit dat we vinden dat de overlast, zoals voor noemd, alle perken te buiten was gegaan. Dan zeggen we 'ja' omdat we vinden dat de overlast voor de inwoners te groot was geworden. Dan zeggen we 'ja' omdat we vinden dat van de inwoners van de vesting niet langer verwacht kan worden dat ze het maar normaal vinden dat iedere zaterdag avond casu quo zaterdagnacht brommers en autorijders voor enorme overlast zorgen. Dan zeggen we ook 'ja' omdat het voor voetgangers en fietsers haast ondoenlijk is geworden om zonder kleerscheuren op zondagmiddag de Waterpoort te passeren. Dan zeggen we 'ja' omdat er anno 1993 grenzen zijn, grenzen aan hetgeen we toelaatbaar vinden. Iedere grens op het gebied van openbare orde, verkeers- en parkeeroverlast in de weekenden was wat ons betreft overschreden. Het was ook de fractie van het C.D.A. die u bij de algemene beschouwingen van 1990 heeft gevraagd om een notitie te maken om te komen tot een oplossing van alle voornoemde problemen. Zelfs de meest verregaande maatregel, afsluiting, moest daarbij betrokken worden. Dat we nu haast 3 jaar later bij elkaar zitten om te besluiten dat de vesting van Willemstad in de weekenden autoluw gemaakt moet worden, stemt ons zeker niet tot vreugde. Veel liever hadden we gezien dat andere oplossingen afdoende zouden zijn ge weest om de problemen op te lossen danwel terug te brengen tot aanvaardbare grootte. Alles overwegende zijn wij met elkaar tot de conclusie gekomen dat er slechts één oplossing kan leiden tot het ons voor ogen staande resultaat. En dat is helaas en dat menen wij oprecht, het verkeersbesluit zoals dat hedenavond voor ons ligt. Nimmer is het ons uitgangspunt geweest om de vesting af te sluiten. Dat zal u duidelijk zijn. Vanavond een besluit nemen waar alle partijen tevreden over zullen zijn, is een utopie. Toch verwachten wij, als C.D.A., dat de toekomst voor de onderne mers in Willemstad veel rooskleuriger zal zijn dan zij ons steeds hebben voor gehouden. We gaan daarmee niet voorbij aan hun bezwaren. Die hebben we gewo gen, telkenmale weer. We hebben niet voor niets ook een schadevergoedingsrege ling opgesteld. Ondanks dat verwacht het C.D.A. dat daar niet of nauwelijks gebruik van ge-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 112