13
de lengte van het traject.
Om tot een goede besluitvorming te kunnen komen, was deze zorgvuldige en gede
gen weg nodig. Voor veel burgers die het hele proces niet van stapje tot stap
je hebben gevolgd, zal een en ander misschien heel langzaam overgekomen zijn,
maar ik wil hier toch benadrukken dat we in het kader van de zorgvuldigheid
niet veel sneller hadden kunnen werken. Een overhaaste besluitvorming zou ons
in een later stadium misschien opbreken en daar schieten de burgers helemaal
n_ets mee op.
Eigenlijk is er een ongelooflijke hoeveelheid werk verricht. Enkele zaken die
nog tamelijk vers in het geheugen liggen, zijn onder andere het uitgebreide
onderzoek van DTV, de vorig jaar gehouden proefafsluiting, de diverse hoorzit
tingen en informatie-avonden, het onderzoek naar de schadevergoedingsregeling
en de verschillende infrastructurele maatregelen.
Vanaf deze plaats een compliment voor allen die hieraan hebben meegewerkt. Dit
alles stelt de gemeenteraad in staat om zorgvuldig af te wegen tot welk be
sluit moet worden overgegaan.
Even had onze fractie nog de stille hoop dat na het afronden van de
infrastructurele maatregelen het hier voor ons liggende voorstel niet op tafel
had hoeven te komen. Echter, wie in een aantal weekenden van dit jaar in de
vesting heeft rondgekeken, weet wel beter. Het was weer als vanouds.
De probleemstelling zoals u die heeft verwoord op pagina 2 van de aanbiedings
brief gaat nog steeds volledig op.
Over die aanbiedingsbrief heb ik overigens nog een paar vragen.
Op bladzijde 10 schrijft u dat er met de rijkspolitie afspraken gemaakt zijn
over handhaving van de verkeersmaatregel. Omdat wij ook andere informatie
hebben, is ons nog steeds niet helemaal duidelijk wat er nu precies is afge
sproken en met wie. Ik hoop dat u mij vanavond wel die duidelijkheid kan ver
schaffen.
Op bladzijde 17 schrijft u dat dit verkeersbesluit op een nader te bepalen
tijdstip zal worden geëvalueerd. Kunt u al bij benadering aangeven wanneer en
hoe?
Wij constateren naar aanleiding van bladzijde 17 ook dat er, ondanks het ad
vies van de commissie algemene bestuurlijke zaken, op onderdelen nog steeds
een minderheidsstandpunt wordt ingenomen door een lid van het college van
burgemeester en wethouders. Onze fractie gaat er van uit dat het raadsbesluit,
dat hopelijk vanavond genomen gaat worden, door dat betreffende collegelid zal
worden gerespecteerd en uitgevoerd."
Namens de V.V.D.-fractie zegt mevrouw Van Exel: "Heel veel zaken betreffende
de verkeers- en parkeerproblematiek zijn de revue gepasseerd de afgelopen
jaren. Er is door alle belangengroeperingen uitgebreid gesproken over de beste
manier om dit probleem op te lossen.
Wat de een echter aanstaat, staat de ander weer tegen.
De overlast wordt door een gedeelte van de bevolking ervaren, maar de gehele
gemeente zal de kosten moeten dragen.
De V.V.D.-fractie stelt het op prijs dat er nu een concreet voorstel voor ons
ligt om deze problemen aan te pakken.
Daarom is de V.V.D-fractie van mening dat de adviezen van de ad-hoc commissie
navolging verdienen zoals ook bleek uit onze opmerkingen in de vergadering van
de commissie algemene bestuurlijke zaken van 3 juni jongstleden.
Toch hebben wij nog wat vragen en opmerkingen.
Met betrekking tot de evaluatie van dit verkeersbesluit stelt de V.V.D.: 'eva
lueren kun je alleen als er in de afsluitperiode gecontroleerd is'.
Wie gaat dit doen en hoe?
Bij nader inzien is de V.V.D. van mening dat er buiten de vesting parkeervak-