12 er momenteel een wachtlijst is voor de steunpuntwoningen, aldus de heer Mun ters. In het verleden hebben we moeite moeten doen om de steunpuntwoningen aan de doelgroep te kunnen slijten. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten als reac tie op het uitwerkingsplan naar de provincie te verwoorden dat ook na 1995 de toedeling van minimaal 13 verzorgingsplaatsen aan bejaardenoord "De Westhoek" gehandhaafd dient te blijven en dat over de overige 12 plaatsen nog nadere concrete afspraken gemaakt dienen te worden. 17Verkeersmaatregelen ter oplossing van de verkeers- en parkeeroverlast in de vesting. Ie termijn. Namens de Pv.dA.-fractie zegt mevrouw De Wit; "Wij herdenken dit jaar dat het 200 jaar geleden is dat de vesting Willemstad zich met succes wist te handhaven bij de belegering van de Franse troepen. Dat geeft aan waarom in 1583 het besluit viel om het dorp Ruigenhil om te bouwen tot de vesting Willemstad. Dit doel, de vesting, hield begin deze eeuw op te bestaan. Wat bleef was en is een mooie gemeente, een gemeente waar mensen naar komen kijken en waar zij ook nog kunnen recreëren, bijvoorbeeld op het water. Door dit bezig zijn ontstond de behoefte om zich te versterken en te laven. Een aantal inwoners pikten dit op en voorzagen daarin. Ze vaarden daar wel bij. Het zij ze gegund. Maar de bezoekers, ook wel toeristen of recreanten genoemd, kijken rond in onze mooie plaats. Als ze dan in de achtertuinen en achter de vensters kijken, zien ze daar geen star voor zich uit starende, in klederdracht gestoken poppen in bevroren houdingen en ook geen in klederdracht gestoken mevrouw, welke op een weegschaal van 1870 kaneelbrokken staat af te wegen. Nee, ze zien een leefgemeenschap van burgers die wonen, werken, kinderen op voeden, etcetera in een speciale gemeente en zeker geen openluchtmuseum. Die gemeente en dus de burgers doen er alles aan om de toerist aangenaam te verpozen door onder andere de wallen te onderhouden, paden aan te leggen en richtingbordjes te plaatsen. De burger betaalt daar belasting voor. Weliswaar ondersteund door de rijks overheid en de provincie, overigens natuurlijk ook belastinggeld, maar een fors deel uit belasting en spaarpotjes, ook wel reserves genoemd. De mobiliteit werd groter en waar men vroeger met de fiets de vesting aandeed, komt men nu met auto's, bussen en zelfs cruise-schepen. Dat verdient onder andere grotere parkeerterreinen en betere wegen. En de burger betaalt maar door. De hongerigen en dorstigen worden nog steeds in hun wensen voorzien en men vaart er nog steeds wel bij Zelfs geeft de bevolking veel geld uit aan de VW om ook weer de toerist te plezieren. Maar ook de ergernis en de hoeveelheid overlast neemt toe en de bevolking begint te morren. Ze moeten toch al zoveel betalen voor de toeristen en hebben dan nog overlast ook. In het kader van deze hele problematiek die daardoor is ontstaan, hebben wij al een lang traject afgelegd en vanavond doet u dan eindelijk een voorstel om te komen tot een, naar wij hopen, afdoende oplossing. Ik gebruik het woord eindelijk en dat bedoel ik niet vervelend, want we hebben zelf meegewerkt aan

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 110