-4- Gezien het eerder genoemde vraagt hij het college om een adhesiebetuiging aan de gemeente Binnenmaas te sturen en zich aan te sluiten bij de ideeën om te komen tot een onderzoek naar het boren van tunnels Het boren van tunnels is weliswaar ongeveer twee keer zo duur als het graven daarvan, doch als met het boren van tunnels de negatieve gevolgen voor het milieu en de maatschappij kunnen worden beperkt, dan is het dat zeker waard. Met betrekking tot ingekomen stuk nummer 4 merkt mevrouw In 't Veld namens de CDA-fractie op dat in het jaarverslag 1991 aangaande Willemstad staat vermeld dat de dagopvang in 1991 moeizaam is verlopen en eigenlijk niet uitgevoerd is kunnen worden. Zij is benieuwd hoe het momenteel met een en ander staat, daar zij wel eens hoort dat er mogelijk grote behoefte aan zou kunnen zijn. De heer Munters haalt aan dat het hem bekend is dat er een onderzoek zal plaatsvinden naar de mogelijkheid om het tracé van de HSL over meerdere gedeelten ondergronds te laten lopen.Ook weet hij dat een geboorde tunnel 2 keer zo duur is als een gegraven tunnel en een gelijkvloers tracé. Hij denkt dat eenieder graag ziet dat de exploitatie van de HSL een beetje kostendekkend verloopt, zodat men later niet een te hoge prijs behoeft te betalen voor de exploitatie. Hij heeft er op zich geen moeite mee om adhesie te betuigen, doch hij vraagt zich af of de motie van doorslaggevende aard zal zijn, daar de kosten van de diverse tracé's al heel nauwkeurig zijn bekeken en berekend Tevens is bekend dat het goedkoper is om het verkeersknooppunt Hellegatsplein voor een gedeelte te verleggen, dan het tracé aldaar ondergronds te laten lopen. Het boren van een tunnel zou overigens nog wel eens veel meer kunnen kosten dan het dubbele van de kosten van het graven daarvan, aldus de heer Munters. Aangaande de bezorgdheid over de bereikbaarheid van Willemstad bij het H-tracé merkt hij vervolgens op dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over de ontsluiting van Willemstad. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft mondeling en schriftelijk toegezegd dat de ontsluiting van Willemstad op geen enkele manier, uitgaande van de huidige situatie, in gevaar mag komen en mag verslechteren Tot slot wil hij nogmaals benadrukken dat indien de HSL er komt, daar een sluitende exploitatie op los gelaten moet kunnen worden. Aangaande de opmerkingen over de dagopvang merkt de heer Munters vervolgens op dat mevrouw In 't Veld de opmerking over het moeizame verloop terecht heeft gemaakt. Onder "moeizaam" moet worden verstaan dat er maar mondjesmaat gebruik is gemaakt van de voorziening, aldus de heer Munters. De voorziening heeft echter wel in een behoefte voorzien. De opvang in 1991 is gerealiseerd in samenwerking met het verzorgingshuis de Mauritshof en de gezinszorg. Vanuit de provincie zijn gelden beschikbaar gesteld voor realisering van de dagopvang. Het beschikbaar gestelde bedrag was echter onvoldoende om de professionele krachten van de Mauritshof te bekostigen. Dankzij het gebruik van stagiaires heeft de dagopvang toch nog tot 1 januari 1992 kunnen draaien. Op 1 januari 1992 is de opvang stilgevallen om financiële redenen en omdat er geen menskracht meer beschikbaar was.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 91