-3-
2. schrijven van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg te Zeist van 6
april 1992, waarbij wordt toegezonden een afschrift van het besluit
tot het niet aanwijzen van het pand Voorstraat 15 17 als beschermd
monument
3. schrijven van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant van 17
april 1992, waarbij wordt, toegezonden het ontwerp-resumé van de
openbare vergadering van het algemeen bestuur van het
werkvoorzieningsschap, gehouden op 30 maart 1992;
4. schrijven van de Regionale Stichting Gekoördineerd Ouderenwerk
De Noord-Westhoek van april 1992, waarbij wordt toegezonden de
jaarrekening 1991 en het jaarverslag 1991;
5. schrijven van de Gemeenschappelijke Medische Dienst te Breda van 13
april 1992, betreffende voorzieningenverstrekking aan
gehandicapten
6. schrijven van het Provinciaal Steunpunt Natuur en Milieu Edukatie
Noord-Brabant te Tilburg van 23 maart 1992, betreffende ongewenst
reklamedrukwerk
7. schrijven van de Stichting Natuur en Milieu te Utrecht van 7 april
1992, betreffende het gebruik van vervuilde bouwstoffen;
8. schrijven van de gemeente Binnenmaas van 8 april 1992, waarbij wordt
toegezonden een afschrift van de door de raad der gemeente
Binnenmaas aangenomen motie betreffende een onderzoek naar een
ondergrondse aanleg van de Hogesnelheidsspoorlijn (HSL);
9. verslag van het Buro Halt West-Brabant over de periode van 1
januari 1992 tot 1 april 1992;
10. schrijven van het Regionaal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening in de
regio Westelijk Noord-Brabant te Bergen op Zoom van 10 april 1992,
waarbij wordt toegezonden het regionaal meerjarenbeleidsplan
1992-1996 voor de regio Westelijk Noord-Brabant;
11. arbeidsmarktverslag per ultimo maart 1992 van het gewest Roosendaal
van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal.
Aangaande ingekomen stuk nummer 8 merkt de heer Hoekwater namens de
V.V.D.-fractie op dat het college voorstelt om het stuk voor
kennisgeving aan te nemen. Hij is een andere mening toegedaan.
Hij is aanwezig geweest op een mini-symposium op 22 april 1992 in de
gemeente Cromstrijen. Tijdens dat symposium zijn ontwikkelingen
geschetst, welke toch zeer de moeite waard zijn, aldus de heer Hoekwater.
Hij denkt dat indien men het stuk voor kennisgeving aanneemt, men zich
zelf te kort doet.
De H.S.L. zal onder het Hollandsch Diep door moeten. Die doorgang kan
op 2 manieren worden gerealiseerd, namelijk door middel van uitgraven
danwel boren van een tunnel.
Hij denkt dat het graven van een tunnel ernstige problemen zal opleveren
voor de bereikbaarheid van Willemstad.
Verder merkt hij op dat bij een geboorde tunnel het D-trace, welk
tracé via Tonnekreek loopt, weer in beeld komt. Een en ander
betekent dat de gemeente Willemstad geheel gevrijwaard zou kunnen
blijven van alle problemen, welke de aanleg van de HSL met zich mee
brengt