-3- Taken en bevoegdheden overdragen lijkt nog altijd te veel van ons gevraagd, het is ook niet niks, maar als het gaat om onze burgers en niet om onszelf, laat staan om onze macht, dan zal het onontkoombaar zijn dat wij bevoegdheden zullen gaan delen met anderen. Dat geldt ook voor de duo steden Bergen op Zoom en Roosendaal, opdat uiteindelijk héél West-Brabant, en daar hoort in mijn visie op termijn ook het Stadsgewest Breda bij, daarvan de vruchten kan plukken. Met West-Brabant bedoel ik natuurlijk in de eerste plaats de inwoners van ons gebied. De nota "Met het oog op Midden-Brabant" stelt vast dat de moderne burger zich meer en meer bevindt in een "global village" en hoge eisen stelt aan de "quality of life". Hij verwacht van zijn overheid, dat die efficiënt inspeelt op ontwikkelingen ten aanzien van het milieu, natuur en landschap, de ruimtelijke structuur, de verkeers- en vervoersproblematiek. "Zijn" overheid, dat is op de eerste plaats die gemeente. Dat is tastbaar en herkenbaar Hij zal zijn gemeente erop aanspreken, als het milieu niet zorgvuldig wordt behartigd, als hij zonder werk komt, als onderwijs- en winkel voorzieningen of het openbaar vervoer tekortschiet. Dat die gemeente die taken vrijwel alleen nog adequaat kan behartigen door intensief samen te werken met andere gemeenten, zal hem onverschillig laten. Hoe dan ook, de provincie Noord-Brabant is buitengewoon actief doende om de gemeenten in kaart te brengen om te komen tot gemeentelijke herindeling, en ik citeer "als het meest effectieve en dus primaire provinciale instrument voor vernieuwing van het lokaal bestuur". Daar "schamperse" opmerkingen over maken zou van weinig realiteit getuigen Ik doe dat ook niet, maar het is mij niet duidelijk, dat enerzijds van rijkswege gestimuleerd wordt dat gemeenten autonome bevoegdheden afstaan aan versterkte regio's, terwijl de provincie kennelijk van mening is dat het opheffen van een aantal gemeenten een veel effectiever middel zal zijn. Er wordt ondertussen al aardig gekwartet in en buiten onze regio, waarbij het kwartet aangetoond wordt met positioneringsnota's en dergelijke. Een wellicht uiterst vermakelijk oud-Hollands spel, waar naar mijn mening niemand wijzer, alleen enkele adviesburo's rijker van worden. Waar het ons om moet gaan is dat wij doelmatig en doeltreffend opkomen voor de belangen van onze burgers. Als dat vanwege de schaal van de problematiek alleen nog kan op regio-niveau, laten wij dat dan doen. Voor de burger zelf speelt iets heel anders. Dat is klantgerichtheid, herkenbaarheid van woonplaats en bestuurders, identiteit. In een tijd van grote communicatie- en informatiestromen is het voor hem minder van belang welke bevoegdheden zijn bestuurders wel of niet hebben, als wel waar hij voor zijn vergunning, zijn bouwplan, zijn bijstandsaanvraag terecht kan. Voor hem is van belang, dat er een bereikbaar, democratisch georganiseerd bestuur is, dat er een aantal gekozenen opkomt voor zijn verkeersproblematiek, zijn behoefte aan bereikbare scholen en winkels. Daarvoor is toch nog altijd de gemeente, zijn gemeente, het meest aanspreekbare forum. Dames en heren, dat Willemstad zo'n gemeente mag blijven en u als gekozenen opkomt en op mag blijven komen voor onze inwoners, is mijn wens voor 1992!"

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 3