- 12 -
Voor wat betreft de te maken keuze vindt de heer Boertjes model B te
mager ©n vindt dan model C de meest voor de hand liggende keuze.
De heer de Witte is het eens met het door het college ingenomen stand
punt. Hij vraagt wat er gebeurt als in streekgewestelijk verband geen
consensus wordt bereikt en of Willemstad voor model B kiest indien er
geen andere keus is als tussen de modellen afzonderlijk.
Antwoord 2e termijn.
De heer Munters antwoordt op de tweede vraag van de heer de Witte dat,
mocht het tot bedoelde keuze komen, voor model B wordt gekozen. Indien
geen consensus wordt bereikt zullen de ontwikkelingen moeten worden
afgewacht
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan
conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten in te
stemmen met het tussenmodel van B en C.
I5Kadernota 1992 van het Streekqewest Westelijk Noord-Brabant.
De voorzitter verontschuldigt zich voor de late toezending van de stuk
ken. Een en ander is een gevolg van de late toezending door het streekge—
west
Ie termijn.
Namens de fractie van de V.V.D. brengt de heer Hoekwater het volgende
naar voren: "Op de valreep meneer de voorzitter werd ons uw voorstel
m.b.t. de Kadernota 1992 van het Streekgewest overhandigd.
Jammer, dat wij als raad zo weinig tijd kregen om ons standpunt over een
voor ons en onze burgers zo belangrijk onderwerp te kunnen formuleren.
Ondanks het feit, dat de takendiscussie zoals door het Streekgewest
destijds in gang gezet niet de schoonheidsprijs verdient, zijn wij als
V.V.D-fractie van mening, dat we niet ontevreden mogen zijn met het
resultaat, zoals neergelegd in de ontwerp-Kadernota 1992 van het
Streekgewest
De winst, die naar onze mening geboekt is, is weliswaar bescheiden, maar
toch.
Een feit is, dat de nul-optie aanvaard is, dat minder meer geen taboe
meer is.
Wij zijn van mening, dat hier sprake is van een trendbreuk in het denken
en dat is volgens ons winst.
Belangrijk vinden wij het, dat er maatregelen zijn genomen, welke
structureel van aard zijn.
Het niet invullen van een aantal formatie-plaatsen, doorberekenen van
kosten, tariefsverhogingen en efficiënte maatregelen zijn zaken die op
lange termijn ook doorwerking zullen hebben.
Dat men 2 formatie-plaatsen creëert voor medewerkers, welke reeds lang
bij het streekgewest in dienst zijn, onderschrijven wij. Wij kunnen niet
achterhalen of de bedragen welke hiermede gemoeid zijn netto bedragen
zijn, omdat voor deze beide plaatsen nu geen kosten meer aan het
werkvoorzieningsschap moeten worden afgedragen.
Bijzonder benieuwd zijn wij naar maatregelen, die het streekgewest denkt
te nemen om deze lijn ook in de toekomst voort te zetten.
Spoedig zal een discussie gestart moeten worden over de voortzetting of
niet van projecten als T.R.A.P. en Ekonomisch Aktie Plan REWIN
De politieke lakmoes-proef of men de meetlat van effectiviteit langs
b.v. deze projecten wil leggen komt dan aan de orde.