22 voor dat geld minder kunt doen, daar je van die f 3.000.000,- een bedrag van f 300.000,- aan rente moet aftrekken." Hij hoopt dat hij duidelijk is geweest. De heer Munters merkt vervolgens aangaande de toestand van de polderwegen op dat de heer Boertjes voorgaande jaren ook al zijn bezorgdheid heeft uitgesproken. De heer Munters is iets optimistischer. Er is een slijtlaag aangebracht, waardoor de scheuren in het wegdek zijn gedicht. Het vocht krijgt zodoende minder de gelegenheid om in te dringen. Het risico van opvriezen wordt daar zondermeer minder door. Hij meent dat, met het aanbrengen van een slijtlaag, een vorstwinter met een zeker vertrouwen tegemoet kan worden gezien. De afgelopen twee jaren heeft het ook gevro ren, doch de wegen hebben de vorst in een redelijke conditie doorstaan. Indien een en ander anders uitpakt, heeft het college de situatie verkeerd ingeschat, aldus de heer Munters. Hij denkt echter dat men op dit moment geen maatregelen kan treffen om een en ander te voorkomen. Hij spreekt de hoop uit dat er niet te veel vorst komt. Het is wel mogelijk om de wegen tijdens de opdooiperiode af te sluiten voor zwaar verkeer, zodat schade kan worden voorkomen. De afsluiting zal in dat geval niet gelden voor bezorgend verkeer, zoals onder andere de melkman. Aangaande het aanzicht van de gemeenteloods merkt hij op van mening te zijn dat het gedeelte aan de westzijde er best aardig uitziet. Er is daar groenblijvende beplanting aangebracht. Hij hoopt dat hetzelfde aanzien binnen een jaar ook aan de zuidzijde zichtbaar zal zijn, zodat alle activiteiten rondom de gemeenteloods van buitenaf aan het oog worden onttrokken. Betreffende het havenbeleidsplan denkt hij dat het college een klein beetje verkeerd heeft gedacht. Er is een opmerking gemaakt dat het milieu wel degelijk aandacht moet krijgen in het havenbeheerplan. Daarbij zou dan onder andere gedacht moeten worden aan de mogelijkheid voor de waterspor ters om afval, zoals bijvoorbeeld afgewerkte olie, op een verantwoorde wijze te kunnen aanbieden. Het college zal aan een en ander zeker aandacht besteden, aldus de heer Munters. Hij denkt niet dat het college zo ver zal gaan dat schepen met dieselmotoren wel in de haven zullen worden toegela ten en schepen met benzinemotoren niet. Over de verhoging van het havengeld merkt hij op dat het beslist niet de bedoeling is dat het havengeld, op het moment dat er extra onderhoud ontstaat, dusdanig wordt verhoogd dat het kostendekkend is voor dat onderhoud. Het ziet er, zoals we het nu bekijken, naar uit dat we voor 1993 verant woord bezig zijn als we het havengeld niet verhogen, aldus de heer Munters. Hij zegt niet dat een en ander in een volgend jaar niet een keer aan de orde kan komen. Men moet zich, aldus de heer Munters, ook realise ren dat men zich, met name in de richting van de passanten, niet uit de markt moet prijzen. In het zuid-westen van Nederland heeft het aanbod van jachthavens een behoorlijke uitbreiding ondergaan. Hij hoopt toch dat het aantal in de haven beschikbare boxen voor met name de vaste ligplaatshou ders elk jaar weer in zijn totaliteit kan worden verhuurd. Ook hoopt hij dat de haven, daar waar het de passanten betreft, regelmatig vol zal zijn. Aangaande de opmerking dat de hogere overheid mogelijk de verplichting gaat stellen dat de tarieven voor de afvalstoffenverwerking kostendekkend

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 200