21 drie kavels, waarvoor nog geen belangstelling was getoond, aangeboden aan mensen die geheel niet op de wachtlijst voorkwamen. Momenteel wordt nagegaan, welke op de wachtlijst voorkomende personen nog voor bouwgrond in aanmerking wensen te komen. Deze inventarisatie zal zeer zeker een opschoning van de wachtlijst tot gevolg hebben, aldus de heer Munters. Het voorstel om bij inschrijving een bedrag te laten voldoen, vindt hij best een aardig idee. Bij een volgende uitbreiding zou dat idee misschien best toegepast kunnen worden. In dit geval zijn er echter al zo ontzettend veel mensen, welke zich al geruime tijd geleden hebben aangemeld, dat het zeker niet de schoonheidsprijs zou verdienen om die mensen nu nog een bedrag van f 300,- of f 500,- te laten betalen. Hij zegt toe dat Willemstadse inwoners de voorkeur krijgen bij de toewij zing van bouwkavels en dat er een publicatie over de mogelijkheid van inschrijving voor bouwkavels zal verschijnen op de gemeentelijke infopagi- na. Over "welstandszorg" merkt hij op dat de procedure wel eens de vraag oproept waarom er geen duidelijker advies wordt gegeven door de medewer kers van de welstandscommissie. Hij denkt dat er best wel adviezen komen, doch er vindt een steekspel plaats tussen twee deskundigen, namelijk de deskundige van de welstandscommissie en de deskundige van de bouwer. Als twee deskundigen over een bepaald plan praten, is het wel eens moeilijk om tot overeenstemming te komen, daar een ieder zijn mening heeft over het plan. Na soms veel gepraat en geschrijf, is er haast toch altijd overeenstemming bereikt, aldus de heer Munters. Als het echter geheel niet lukt, zal het college niet schromen om zelf de knoop door te hakken. De heer Munters zegt niet dat er geen problemen zijn, doch hij zegt wel dat het vreselijk moeilijk zal zijn om een alternatief te vinden. Nu spreekt een architect met een architect. Als de gemeente een en ander echter in eigen hand zou gaan nemen, betekent dat dat er een deskundige op dat terrein moet worden aangetrokken. En dan zitten er weer twee architec ten tegenover elkaar. Ik kan me indenken dat we dan tegen dezelfde problemen zullen aanlopen, aldus de heer Munters. Aangaande de opmerking over de meerjarenonderhoudsbegroting van wegen haalt hij aan dat, daar waar het niet nodig is om te herstraten, zeker niet zal worden herstraat. Als herstrating echter wel zou plaatsvinden, dan zou dat nooit een consequentie hebben voor de begroting. In de meerjarenbegroting is in deze een post van f 317.000,- opgenomen. Wanneer er dit jaar van die post te veel wordt gebruikt, dan heeft dat inderdaad renteconsequenties, aldus de heer Munters. Aansluitend zegt hijs "Maar als u kijkt naar bladzijde 112 van de begro ting, dan ziet u dat er op dit moment in die pot een reserve van f 41.000,- zit. Daar is 8% rente op losgelaten en dan kom je uit op f 3.200,- rente. Aan het eind van dat lijstje, in kolom 9, staat een negatieve reserve van f 219.000,-. Wanneer u volgend jaar weer de begro ting krijgt, komt u in kolom 5, waar nu f 41.000,- staat, een negatieve reserve van f 219.000,- tegen. Dan betekent dat dat er geen rente aan toegevoegd is. Er komt dan een negatieve rente uit. Dat gaat dus ten koste van de meerjarenonderhoudsbegroting voor straten en pleinen. Een en ander heeft dus nooit een consequentie voor de algemene dienst. Het is een soort egalisatiefonds Als je het totale bedrag van f 3.000.000,-, dat voor de komende 10 jaren is gereserveerd, dit jaar uitgeeft, heeft dat wel als consequentie dat je

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 199