21
drie kavels, waarvoor nog geen belangstelling was getoond, aangeboden aan
mensen die geheel niet op de wachtlijst voorkwamen.
Momenteel wordt nagegaan, welke op de wachtlijst voorkomende personen nog
voor bouwgrond in aanmerking wensen te komen. Deze inventarisatie zal zeer
zeker een opschoning van de wachtlijst tot gevolg hebben, aldus de heer
Munters.
Het voorstel om bij inschrijving een bedrag te laten voldoen, vindt hij
best een aardig idee. Bij een volgende uitbreiding zou dat idee misschien
best toegepast kunnen worden. In dit geval zijn er echter al zo ontzettend
veel mensen, welke zich al geruime tijd geleden hebben aangemeld, dat het
zeker niet de schoonheidsprijs zou verdienen om die mensen nu nog een
bedrag van f 300,- of f 500,- te laten betalen.
Hij zegt toe dat Willemstadse inwoners de voorkeur krijgen bij de toewij
zing van bouwkavels en dat er een publicatie over de mogelijkheid van
inschrijving voor bouwkavels zal verschijnen op de gemeentelijke infopagi-
na.
Over "welstandszorg" merkt hij op dat de procedure wel eens de vraag
oproept waarom er geen duidelijker advies wordt gegeven door de medewer
kers van de welstandscommissie. Hij denkt dat er best wel adviezen komen,
doch er vindt een steekspel plaats tussen twee deskundigen, namelijk de
deskundige van de welstandscommissie en de deskundige van de bouwer. Als
twee deskundigen over een bepaald plan praten, is het wel eens moeilijk om
tot overeenstemming te komen, daar een ieder zijn mening heeft over het
plan.
Na soms veel gepraat en geschrijf, is er haast toch altijd overeenstemming
bereikt, aldus de heer Munters. Als het echter geheel niet lukt, zal het
college niet schromen om zelf de knoop door te hakken.
De heer Munters zegt niet dat er geen problemen zijn, doch hij zegt wel
dat het vreselijk moeilijk zal zijn om een alternatief te vinden.
Nu spreekt een architect met een architect. Als de gemeente een en ander
echter in eigen hand zou gaan nemen, betekent dat dat er een deskundige op
dat terrein moet worden aangetrokken. En dan zitten er weer twee architec
ten tegenover elkaar. Ik kan me indenken dat we dan tegen dezelfde
problemen zullen aanlopen, aldus de heer Munters.
Aangaande de opmerking over de meerjarenonderhoudsbegroting van wegen
haalt hij aan dat, daar waar het niet nodig is om te herstraten, zeker
niet zal worden herstraat. Als herstrating echter wel zou plaatsvinden,
dan zou dat nooit een consequentie hebben voor de begroting. In de
meerjarenbegroting is in deze een post van f 317.000,- opgenomen. Wanneer
er dit jaar van die post te veel wordt gebruikt, dan heeft dat inderdaad
renteconsequenties, aldus de heer Munters.
Aansluitend zegt hijs "Maar als u kijkt naar bladzijde 112 van de begro
ting, dan ziet u dat er op dit moment in die pot een reserve van
f 41.000,- zit. Daar is 8% rente op losgelaten en dan kom je uit op
f 3.200,- rente. Aan het eind van dat lijstje, in kolom 9, staat een
negatieve reserve van f 219.000,-. Wanneer u volgend jaar weer de begro
ting krijgt, komt u in kolom 5, waar nu f 41.000,- staat, een negatieve
reserve van f 219.000,- tegen. Dan betekent dat dat er geen rente aan
toegevoegd is. Er komt dan een negatieve rente uit. Dat gaat dus ten koste
van de meerjarenonderhoudsbegroting voor straten en pleinen. Een en ander
heeft dus nooit een consequentie voor de algemene dienst. Het is een soort
egalisatiefonds
Als je het totale bedrag van f 3.000.000,-, dat voor de komende 10 jaren
is gereserveerd, dit jaar uitgeeft, heeft dat wel als consequentie dat je