19 om onder andere ideeën te peilen. De status verschilt dus. Hij is van mening dat, indien er een informatie- danwel inspraakavond wordt gehouden, de status van die avond voor een ieder duidelijk moet zijn, zodat een ieder weet, welke rechten men aan de avond kan ontlenen. Aangaande het postkantoor deelt hij mede dat hij niet beter weet dan, dat het postkantoor open zal blijven tot in een andere oplossing zal zijn voorzien. Hij wordt regelmatig door een van de acquisiteurs van de P.T.T. benaderd met de vraag of er nog geen locatie bij de gemeente bekend is, daar de P.T.T. geen locatie kan vinden. De voorzitter vindt een en ander echter een verantwoordelijkheid van de private P.T.T. en niet van de gemeente. Die situatie moet eigenlijk, althans zolang de P.T.T. het standpunt huldigt dat het postkantoor niet wordt gesloten voordat er een andere oplossing is gevonden, maar voortduren, aldus de voorzitter. De P.T.T. is er tot nu toe niet in geslaagd om middenstandsbedrijven er voor te interesseren een postagentschap te beginnen. De precarioverordening zal worden opgenomen op de lijst met prioriteiten, welke aan het eind van 1992 aan de raad zal worden voorgelegd. Met betrekking tot de geconstateerde verschillen in stijgingspercentages aangaande de onroerende-zaakbelastingen merkt hij op dat hij denkt dat hij de heer De Witte niets nieuws vertelt, indien hij zegt dat een en ander het gevolg is van de hertaxatie, welke heeft plaatsgevonden. Enerzijds zijn er wijzigingen, welke het gevolg zijn van gewijzigde marktomstandigheden en anderzijds zijn er wijzigingen, welke het gevolg zijn van veranderingen aan de woningen. Deze zaken werken allemaal door in de hertaxatie. Bij deze aangelegenheid bestaat er, naast voornoemde technische kant, ook nog een politieke kant. De stijging van de taxatiewaarde, als gevolg van gewijzigde marktomstan digheden, zou kunnen betekenen dat er een verschil in stijging van de onroerend-goedwaarde is in verschillende categorieën van de markt, aldus de voorzitter. Hij zal nagaan of het mogelijk is om een overzicht te maken, dat aangeeft in welke categorieën de grootste waardestijging heeft plaatsgevonden. Hij kan in deze echter niets toezeggen. Aan de hand van zo'n overzicht kan men zien wat ongeveer de bijdrage van de verschillende categorieën aan de onroerende-zaakbelastingen is. Een politieke keuze in de verhouding huiseigenaren huurders kun je alleen op die gegevens baseren, aldus de voorzitter. Over het minimabeleid merkt de voorzitter op dat de gemeente in deze een uit 1985 daterende nota heeft. Inmiddels is er een circulaire ontvangen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Binnenkort zal in de commissie welzijn over de inpassing van de bij deze circulaire gegeven regels in de plaatselijke situatie worden gesproken. Aangaande het stimuleringsbeleid voor het composteren zou het college graag zien dat half, zo niet heel Willemstad gebruik zou maken van compostering op het eigen erf, aldus de voorzitter. Een aantal malen is geprobeerd aandacht voor een en ander te krijgen. 2 a 3 jaar geleden zijn er 10 compostbakken als proef uitgezet. Hij begrijpt dat die bakken met wisselend succes worden gebruikt. Het college is best bereid, indien er meer liefhebbers komen, de kwestie verder ter hand te nemen. Er zou dan

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 197