18 een en ander in het voorjaar van 1993 te doen plaatsvinden. Hedenmorgen heeft hij de Messchaert-rapportage, welke op 2 november aanstaande onderwerp van gesprek zal zijn in het lokaal driehoeksoverleg, ontvangen. Het bovenlokaal driehoeksoverleg is, mede door alle reorganisatie-perike len, verschoven. Gezien het voornoemde lijkt het hem dus niet zo zinnig om nu het jaarlijks overleg te houden. Hij opteert voor het voorjaar, wanneer er meer zicht op de nieuwe situatie is ontstaan. Betreffende de stadswacht merkt hij op dat hij, aan de hand van het voorbeeld "BerkelEnschot"al een aantal malen pogingen heeft ondernomen om in Willemstad een stadswacht te krijgen. Door de politiekringen in het hogere echelon werd op een en ander wat smalend gereageerd, daar een en ander niet in de politie-filosofie paste, aldus de voorzitter. Inmiddels blijkt dat, gezien de experimenten in den lande, zo'n wijkgebonden situatie toch wel weer aan het ontstaan is. Een en ander betekent dat het ook best bespreekbaar is dat Willemstad een soort stadswacht zou krijgen, doch de gemeente moet die stadswacht dan wel uit eigen middelen betalen. De voorzitter hoort het graag, indien de raad ruimte in de begroting ziet voor een en ander. Zo niet, dan denkt hij dat een en ander niet realiseer baar zal zijn. Aangaande de gemeentevlag merkt hij op begrepen te hebben dat deze kwestie door de V.V.D.-fractie zal worden opgelost. Hij dankt die fractie daar zeer voor. Hij helpt er wel aan herinneren dat een en ander een protocol vereist van 365 dagen per jaar. Indien de V.V.D.-fractie een onbezoldigde vlaghijser weet te vinden, zal de gemeente de vlag en de vlaggestokken beschikbaar stellen, aldus de voorzitter. Aangaande de opmerking van de heer De Witte over "niet als bank fungeren" merkt de voorzitter op dat het college het met die opmerking zeer eens is. In aansluiting daarop zegt de voorzitter: "In 1985 1986 hadden we een aantal reserves, waarvan de rente werd gebruikt als dekkingsmiddel in de gewone dienst. Dat had als consequentie dat, indien we iets van die reserves gingen gebruiken, er een gat viel in de dekking van de gewone dienst. Dus dat was eigenlijk niet de meest gezonde situatie. Indien je, aan de andere kant zou zeggen, we gaan de rente bijschrijven op die reserves, wat beter was, dan viel er een gat van f 2 50.000,- a f 300.000,-. En dat is natuurlijk op ons verhaal geen sinecure. We hebben daar met elkaar best veel over gesproken. We hebben toen een plan gemaakt en hebben toen gezegd, indien we nu gefaseerd in 3 a 4 jaar elk jaar minder rente van de reserves als dekkingsmiddel gebruiken en voorts elk jaar een groter rentedeel op de reserves bijschrijven, dan hebben we 3 a 4 jaar de tijd om het gat dat zodoende ontstaat op te vullen. Die doelstelling hebben we in 3 jaar tijd gehaald, waardoor we nu, op een klein aantal uitzonderingen na, geen rente van reserves meer als dekkings middel in de gewone dienst gebruiken. Die rente wordt bijgeschreven en vervolgens weer gebruikt als we wat willen gaan doen. Dat is het huidige beleid in deze. Ik denk dat de laatste jaren hebben aangetoond dat dat best een goed beleid is geweest, daar we nu reserves kunnen gebruiken en geen bank hoeven te spelen. Als we namelijk rente moet gaan onttrekken aan de reserves, dan zijn we echt zelf aan het bankieren. Het geld gaat dan van de ene in de andere zak en dat is juist wat we niet willen." Betreffende informatie- en inspraakavonden merkt de voorzitter op dat een inspraakavond, bijvoorbeeld in het kader van de ruimtelijke ordening, thuishoort in een bepaalde procedure, terwijl een informatie-avond dient

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 196