18
een en ander in het voorjaar van 1993 te doen plaatsvinden. Hedenmorgen
heeft hij de Messchaert-rapportage, welke op 2 november aanstaande
onderwerp van gesprek zal zijn in het lokaal driehoeksoverleg, ontvangen.
Het bovenlokaal driehoeksoverleg is, mede door alle reorganisatie-perike
len, verschoven. Gezien het voornoemde lijkt het hem dus niet zo zinnig om
nu het jaarlijks overleg te houden. Hij opteert voor het voorjaar, wanneer
er meer zicht op de nieuwe situatie is ontstaan.
Betreffende de stadswacht merkt hij op dat hij, aan de hand van het
voorbeeld "BerkelEnschot"al een aantal malen pogingen heeft ondernomen
om in Willemstad een stadswacht te krijgen. Door de politiekringen in het
hogere echelon werd op een en ander wat smalend gereageerd, daar een en
ander niet in de politie-filosofie paste, aldus de voorzitter. Inmiddels
blijkt dat, gezien de experimenten in den lande, zo'n wijkgebonden
situatie toch wel weer aan het ontstaan is. Een en ander betekent dat het
ook best bespreekbaar is dat Willemstad een soort stadswacht zou krijgen,
doch de gemeente moet die stadswacht dan wel uit eigen middelen betalen.
De voorzitter hoort het graag, indien de raad ruimte in de begroting ziet
voor een en ander. Zo niet, dan denkt hij dat een en ander niet realiseer
baar zal zijn.
Aangaande de gemeentevlag merkt hij op begrepen te hebben dat deze kwestie
door de V.V.D.-fractie zal worden opgelost. Hij dankt die fractie daar
zeer voor. Hij helpt er wel aan herinneren dat een en ander een protocol
vereist van 365 dagen per jaar. Indien de V.V.D.-fractie een onbezoldigde
vlaghijser weet te vinden, zal de gemeente de vlag en de vlaggestokken
beschikbaar stellen, aldus de voorzitter.
Aangaande de opmerking van de heer De Witte over "niet als bank fungeren"
merkt de voorzitter op dat het college het met die opmerking zeer eens is.
In aansluiting daarop zegt de voorzitter: "In 1985 1986 hadden we een
aantal reserves, waarvan de rente werd gebruikt als dekkingsmiddel in de
gewone dienst. Dat had als consequentie dat, indien we iets van die
reserves gingen gebruiken, er een gat viel in de dekking van de gewone
dienst. Dus dat was eigenlijk niet de meest gezonde situatie. Indien je,
aan de andere kant zou zeggen, we gaan de rente bijschrijven op die
reserves, wat beter was, dan viel er een gat van f 2 50.000,-
a f 300.000,-. En dat is natuurlijk op ons verhaal geen sinecure. We
hebben daar met elkaar best veel over gesproken. We hebben toen een plan
gemaakt en hebben toen gezegd, indien we nu gefaseerd in 3 a 4 jaar elk
jaar minder rente van de reserves als dekkingsmiddel gebruiken en voorts
elk jaar een groter rentedeel op de reserves bijschrijven, dan hebben we 3
a 4 jaar de tijd om het gat dat zodoende ontstaat op te vullen. Die
doelstelling hebben we in 3 jaar tijd gehaald, waardoor we nu, op een
klein aantal uitzonderingen na, geen rente van reserves meer als dekkings
middel in de gewone dienst gebruiken. Die rente wordt bijgeschreven en
vervolgens weer gebruikt als we wat willen gaan doen. Dat is het huidige
beleid in deze. Ik denk dat de laatste jaren hebben aangetoond dat dat
best een goed beleid is geweest, daar we nu reserves kunnen gebruiken en
geen bank hoeven te spelen. Als we namelijk rente moet gaan onttrekken aan
de reserves, dan zijn we echt zelf aan het bankieren. Het geld gaat dan
van de ene in de andere zak en dat is juist wat we niet willen."
Betreffende informatie- en inspraakavonden merkt de voorzitter op dat een
inspraakavond, bijvoorbeeld in het kader van de ruimtelijke ordening,
thuishoort in een bepaalde procedure, terwijl een informatie-avond dient