8 Meneer de voorzitter, gebeurt er dan nu niets of zie ik dat verkeerd. Wat betreft de op het bedrijventerrein nieuw gevestigde bedrijven, kunnen wij stellen dat zij zich een goed aanzicht hebben aangemeten. De V.V.D.- fractie vindt dat de gemeentewerf onderdeel van het bedrijventerrein uitmaakt en dat de uitstraling daarvan dezelfde aandacht verdient als die van de overige bedrijven. Dat u onze opmerking wat overtrokken vindt, is uw interpretatie. Daarin verschillen we helaas wat van mening. In uw antwoord in le termijn geeft u aan dat het havenbeheerplan bedrijfs matige aspecten op lange termijn zal aangeven. Maar u vindt dat milieu aspecten niet passen in dit plan. De V.V.D-fractie vindt dat relaties met het milieu wel degelijk onderdeel van zo'n plan zouden moeten uitmaken. Het zal ook voor de havenexploitatie zeer noodzakelijk zijn dat alle milieu-aspecten volledig worden meegenomen, aangezien de consequenties daarvan van wezenlijke invloed op de havenexploitatie zijn. Ten aanzien van het verhogen van het havengeld zegt u dat het valt te bezien of het onderhoud binnen de exploitatie is op te brengen. Op zich is dat een vrijbrief, want zijn er investeringen die tegenvallen, dan zou een forse verhoging van het havengeld tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren. Dit acht de V.V.D.-fractie een slechte zaak. U weet dat de V.V.D-fractie zich erin kan vinden om per 1 januari 1993 ons huisvuil op te laten halen door de gemeente Roosendaal c.a. Wij hebben niet staan trappelen om akkoord te gaan met het duo-baksysteem. De gedegen uitleg in de commissie openbare werken en het feit dat het een bijdrage zou zijn om te komen tot uniformiteit in het streekgewest, hebben ons doen besluiten akkoord te gaan met uw voorstel. Wij hebben, als gemeente Willemstad, aangegeven dat samenwerking op het gebied van huisvuilverwerking kan leiden tot meer efficiency en als gevolg daarvan, tot een zo laag mogelijke prijs voor de burger. Wij betreuren het nog steeds dat het niet mogelijk is gebleken, dat het streekgewest het voortouw heeft genomen in deze kwestie. Het streekgewest is wel de vertegenwoordiger, aandeelhouder namens de 18 gewestgemeenten in de N.V. Afvalsturing. Met betrekking tot de hoogte van de tarieven van de afvalstoffenheffing stelt u dat deze tegen 1998 wellicht verdubbeld zullen zijn. Dit betekent een minimale stijging van 25% per jaar. Voorst hebben ons berichten bereikt dat op het Ministerie van Financiën voorstellen worden voorbereid om de gemeenten te verplichten binnen 1 a 2 jaar de tarieven kostendekkend te hebben. Dit zal niet alleen voor artikel 12 gemeenten gaan gelden. Aan een herbezinning op ons tarievenbeleid zal niet te ontkomen zijn." Namens de V.V.D-fractie zegt de heer Hoekwater vervolgens: "Het spijt ons wanneer wij niet voldoende duidelijk zijn geweest met betrekking tot de "nul-optie". We zullen nu een tweede poging wagen. Iedere goede atleet krijgt trouwens een herkansing. Voor 1993 stelt u voor een aantal heffingen 3% verhoging voor. Nergens heeft U kunnen lezen dat wij daar niet akkoord mee zullen gaan. Stel, dat we in 1993 tot de aanstelling van een part-time parkeer-/ stadswacht zouden willen en kunnen overgaan, dan ontstaan er naar alle waarschijnlijkheid extra uitgaven. Dan zeggen wij, als V.V.D.-fractie, uitsluitend voor dat doel hebben we een extra belastingverhoging over boven op de door u voorgestelde 3% Voor 1994 stelt u de "nul-optie" voor, overeenkomstig het beleidsprogramma

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 186