8
Meneer de voorzitter, gebeurt er dan nu niets of zie ik dat verkeerd.
Wat betreft de op het bedrijventerrein nieuw gevestigde bedrijven, kunnen
wij stellen dat zij zich een goed aanzicht hebben aangemeten. De V.V.D.-
fractie vindt dat de gemeentewerf onderdeel van het bedrijventerrein
uitmaakt en dat de uitstraling daarvan dezelfde aandacht verdient als die
van de overige bedrijven. Dat u onze opmerking wat overtrokken vindt, is
uw interpretatie. Daarin verschillen we helaas wat van mening.
In uw antwoord in le termijn geeft u aan dat het havenbeheerplan bedrijfs
matige aspecten op lange termijn zal aangeven. Maar u vindt dat milieu
aspecten niet passen in dit plan. De V.V.D-fractie vindt dat relaties met
het milieu wel degelijk onderdeel van zo'n plan zouden moeten uitmaken.
Het zal ook voor de havenexploitatie zeer noodzakelijk zijn dat alle
milieu-aspecten volledig worden meegenomen, aangezien de consequenties
daarvan van wezenlijke invloed op de havenexploitatie zijn.
Ten aanzien van het verhogen van het havengeld zegt u dat het valt te
bezien of het onderhoud binnen de exploitatie is op te brengen. Op zich is
dat een vrijbrief, want zijn er investeringen die tegenvallen, dan zou een
forse verhoging van het havengeld tot de mogelijkheden kunnen gaan
behoren. Dit acht de V.V.D.-fractie een slechte zaak.
U weet dat de V.V.D-fractie zich erin kan vinden om per 1 januari 1993 ons
huisvuil op te laten halen door de gemeente Roosendaal c.a. Wij hebben
niet staan trappelen om akkoord te gaan met het duo-baksysteem. De gedegen
uitleg in de commissie openbare werken en het feit dat het een bijdrage
zou zijn om te komen tot uniformiteit in het streekgewest, hebben ons doen
besluiten akkoord te gaan met uw voorstel.
Wij hebben, als gemeente Willemstad, aangegeven dat samenwerking op het
gebied van huisvuilverwerking kan leiden tot meer efficiency en als gevolg
daarvan, tot een zo laag mogelijke prijs voor de burger.
Wij betreuren het nog steeds dat het niet mogelijk is gebleken, dat het
streekgewest het voortouw heeft genomen in deze kwestie. Het streekgewest
is wel de vertegenwoordiger, aandeelhouder namens de 18 gewestgemeenten in
de N.V. Afvalsturing.
Met betrekking tot de hoogte van de tarieven van de afvalstoffenheffing
stelt u dat deze tegen 1998 wellicht verdubbeld zullen zijn. Dit betekent
een minimale stijging van 25% per jaar. Voorst hebben ons berichten
bereikt dat op het Ministerie van Financiën voorstellen worden voorbereid
om de gemeenten te verplichten binnen 1 a 2 jaar de tarieven kostendekkend
te hebben. Dit zal niet alleen voor artikel 12 gemeenten gaan gelden. Aan
een herbezinning op ons tarievenbeleid zal niet te ontkomen zijn."
Namens de V.V.D-fractie zegt de heer Hoekwater vervolgens: "Het spijt ons
wanneer wij niet voldoende duidelijk zijn geweest met betrekking tot de
"nul-optie". We zullen nu een tweede poging wagen. Iedere goede atleet
krijgt trouwens een herkansing.
Voor 1993 stelt u voor een aantal heffingen 3% verhoging voor. Nergens
heeft U kunnen lezen dat wij daar niet akkoord mee zullen gaan.
Stel, dat we in 1993 tot de aanstelling van een part-time parkeer-/
stadswacht zouden willen en kunnen overgaan, dan ontstaan er naar alle
waarschijnlijkheid extra uitgaven. Dan zeggen wij, als V.V.D.-fractie,
uitsluitend voor dat doel hebben we een extra belastingverhoging over
boven op de door u voorgestelde 3%
Voor 1994 stelt u de "nul-optie" voor, overeenkomstig het beleidsprogramma