6
de toekomstverwachting voor deze vorm van kinderopvang in onze gemeente
is. Bent u daarnaast met ons van mening dat de mate van integratie van
deze vormen van kinderopvang in onze samenleving, mede wordt bepaald door
de frequentie waarmee deze mogelijkheden bij het publiek onder de aandacht
worden gebracht? Zo ja, kunnen we dan in 1993 rekenen op een zekere
regelmaat van publicatie op de voorlichtingspagina's van de gemeente?
De procedure voor de uitgifte van bouwkavels in nieuwe bestemmingsplannen,
krijgt van ons zeker niet de schoonheidsprijs. Hoewel wij nog niet toe
zijn aan verkoop bij opbod, zoals onlangs van een gemeente werd gemeld,
vragen wij ons af hoe serieus een ieder is, die nu op de wachtlijst staat.
Het is niet ondenkbeeldig dat men zich maar opgeeft. Baat het niet, dan
schaadt het ook niet. Deze houding zou meer serieuze gegadigden kunnen
blokkeren in hun pogen om een bouwkavel te bemachtigen. Hoe staat u
tegenover het laten betalen van een bedrag van bijvoorbeeld f 300,- of
f 500,- bij inschrijving. Dit bedrag kan vervolgens in mindering strekken
op de definitieve koopsom, maar vervalt aan de gemeente bij niet accep
teren van een aangeboden kavel of redelijk alternatief daarvoor.
Daarnaast willen we graag weten of in uw visie ook bij toekomstige uitgif
ten de inwoners van Willemstad weer een zeker voorkeursrecht kunnen doen
gelden.
Zoals ook al in de eerste termijn verwoord, dringen wij nogmaals aan op
een publicatie van de procedure op dit moment, daar inschrijvingen nu,
rechten kunnen doen gelden bij uitgifte te zijner tijd.
Met een zekere regelmaat duiken de verhalen van ongenoegen en onbegrip op
ten aanzien van de wijze waarop de welstandscommissie bouwaanvragen met
een negatief advies terugverwijst naar de tekentafel van de architect.
Vaak blinken deze negatieve adviezen uit door het ontbreken van normen,
waaraan dan wel zou moeten worden voldaan. Ook worden adviezen, welke
bepaalde bouwkundige aspecten verbieden, die elders in nagenoeg gelijke
vorm wel werden gerealiseerd, vaak niet begrepen.
Bent u met ons van mening dat deze situatie uitermate onbevredigend is en
kunt u aangeven welke alternatieven ons ten dienste staan, waar het het
inwinnen van het noodzakelijke advies betreft.
Bij bestudering van de begroting viel het ons op dat de jaarlaag 1993 uit
de meerjarenonderhoudsbegroting wegen en riolen onder het hoofdstuk wegen,
een financiële inspanning vergt van f 580.000,-. Dit bedrag overschrijdt
het gemiddeld te besteden bedrag in de begrootte 10 jaar met ruim
f 263.000,-. Als de technische staat van bijvoorbeeld de Prins Johan
Frisostraat en de Prins Willem Alexanderstraat herstrating in 1993 niet
strikt noodzakelijk maakt, zou door het simpel doorschuiven van deze
investering f 250.000,- minder nodig zijn in 1993, wat direct een reëel
rentevoordeel van f 20.000,- oplevert en het college verplicht tot de
keuze f 250.000,- in de algemene middelen voor 1993 te laten vrijvallen of
de reserve onderhoud bestrating niet tot dit bedrag uit te putten.
Voorzitter, gezien de toch wat moeizame wijze waarop deze begroting voor
1993 sluitend moest worden gemaakt, verzoeken wij u te bezien in hoeverre
in genoemde onderhoudspost een reële besparing te realiseren is voor
1993."
Namens de V.V.D.-fractie zegt de heer Boertjes"Voorzitter, ook vanuit
mijn fractie dank voor de beantwoording in le termijn van uw kant. Ik moet
zeggen dat het college en de ambtelijke medewerkers toch weer binnen een
behoorlijk kort tijdsbestek hebben gezorgd voor een duidelijk antwoord op