6 de toekomstverwachting voor deze vorm van kinderopvang in onze gemeente is. Bent u daarnaast met ons van mening dat de mate van integratie van deze vormen van kinderopvang in onze samenleving, mede wordt bepaald door de frequentie waarmee deze mogelijkheden bij het publiek onder de aandacht worden gebracht? Zo ja, kunnen we dan in 1993 rekenen op een zekere regelmaat van publicatie op de voorlichtingspagina's van de gemeente? De procedure voor de uitgifte van bouwkavels in nieuwe bestemmingsplannen, krijgt van ons zeker niet de schoonheidsprijs. Hoewel wij nog niet toe zijn aan verkoop bij opbod, zoals onlangs van een gemeente werd gemeld, vragen wij ons af hoe serieus een ieder is, die nu op de wachtlijst staat. Het is niet ondenkbeeldig dat men zich maar opgeeft. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Deze houding zou meer serieuze gegadigden kunnen blokkeren in hun pogen om een bouwkavel te bemachtigen. Hoe staat u tegenover het laten betalen van een bedrag van bijvoorbeeld f 300,- of f 500,- bij inschrijving. Dit bedrag kan vervolgens in mindering strekken op de definitieve koopsom, maar vervalt aan de gemeente bij niet accep teren van een aangeboden kavel of redelijk alternatief daarvoor. Daarnaast willen we graag weten of in uw visie ook bij toekomstige uitgif ten de inwoners van Willemstad weer een zeker voorkeursrecht kunnen doen gelden. Zoals ook al in de eerste termijn verwoord, dringen wij nogmaals aan op een publicatie van de procedure op dit moment, daar inschrijvingen nu, rechten kunnen doen gelden bij uitgifte te zijner tijd. Met een zekere regelmaat duiken de verhalen van ongenoegen en onbegrip op ten aanzien van de wijze waarop de welstandscommissie bouwaanvragen met een negatief advies terugverwijst naar de tekentafel van de architect. Vaak blinken deze negatieve adviezen uit door het ontbreken van normen, waaraan dan wel zou moeten worden voldaan. Ook worden adviezen, welke bepaalde bouwkundige aspecten verbieden, die elders in nagenoeg gelijke vorm wel werden gerealiseerd, vaak niet begrepen. Bent u met ons van mening dat deze situatie uitermate onbevredigend is en kunt u aangeven welke alternatieven ons ten dienste staan, waar het het inwinnen van het noodzakelijke advies betreft. Bij bestudering van de begroting viel het ons op dat de jaarlaag 1993 uit de meerjarenonderhoudsbegroting wegen en riolen onder het hoofdstuk wegen, een financiële inspanning vergt van f 580.000,-. Dit bedrag overschrijdt het gemiddeld te besteden bedrag in de begrootte 10 jaar met ruim f 263.000,-. Als de technische staat van bijvoorbeeld de Prins Johan Frisostraat en de Prins Willem Alexanderstraat herstrating in 1993 niet strikt noodzakelijk maakt, zou door het simpel doorschuiven van deze investering f 250.000,- minder nodig zijn in 1993, wat direct een reëel rentevoordeel van f 20.000,- oplevert en het college verplicht tot de keuze f 250.000,- in de algemene middelen voor 1993 te laten vrijvallen of de reserve onderhoud bestrating niet tot dit bedrag uit te putten. Voorzitter, gezien de toch wat moeizame wijze waarop deze begroting voor 1993 sluitend moest worden gemaakt, verzoeken wij u te bezien in hoeverre in genoemde onderhoudspost een reële besparing te realiseren is voor 1993." Namens de V.V.D.-fractie zegt de heer Boertjes"Voorzitter, ook vanuit mijn fractie dank voor de beantwoording in le termijn van uw kant. Ik moet zeggen dat het college en de ambtelijke medewerkers toch weer binnen een behoorlijk kort tijdsbestek hebben gezorgd voor een duidelijk antwoord op

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 184