5 ding voor de financiële aspecten van deze vereniging op haar dient te nemen Daarnaast zijn wij van mening dat Willemstad een goede informatiepost moet hebben, zoals eerder al verwoord. Of deze informatiepost een volwaardige V.V.V.-vestiging moet zijn, die voldoet aan alle daartoe gestelde eisen door de landelijke organisatie, is voor ons nog een open vraag. Of deze informatiepost 7 dagen per week, het gehele jaar door open moet zijn, en zo ja, hoelang, zijn tevens vragen die de concrete invulling van deze organisatie wezenlijk raken en sterk van invloed zijn op de financiële behoefte van de V.V.V., om maar bij deze benaming te blijven. Verder dienen de financiële lasten van een dergelijke V.V.V.-post, naar onze mening, te worden gedragen door de leden middels een verantwoorde bijdrage en door de gemeente middels een ter beschikking te stellen jaarlijkse subsidie. Dat de huidige bijdrage van de leden minder is dan het bedrag dat de middenstandsvereniging eertijds bijdroeg aan de folder- post in het gemeentehuis, is voor onze fractie niet acceptabel in relatie met de bijdrage die momenteel van gemeentewege wordt verwacht. Dat de huidige begrootte fl. 25.000,- subsidie het absolute maximum zou zijn voor onze fractie is beslist ook niet juist. Daarnaast heeft de V.V.V. uiteraard nog inkomsten uit eigen activiteiten. Om te komen tot een structurele oplossing voor de V.V.V.huldigt onze fractie het standpunt dat er voor de komende drie jaren een goed onder bouwd activiteitenplan dient te worden opgesteld, dat aan zal geven wat de activiteiten zullen zijn, met welke bemensing dit noodzakelijk gepaard zal gaan en hoe de benodigde financiële bijdragen dienen te worden opgebracht, waarbij de door de V.V.V. aangegeven verdeling van 1/3 gemeente, 1/3 leden en 1/3 eigen inkomsten ons, op termijn, zeker aanspreekt. Dat een dergelijke opzet niet binnen enkele dagen uitgewerkt en gereali seerd kan zijn, is ons duidelijk. Er dient financieel een bepaalde periode te worden overbrugd, alvorens bovengenoemde situatie zal zijn bereikt. Dat deze overbrugging dient te worden bereikt door een medewerker in dienst van de gemeente, vinden wij niet juist. Hoe dit door de V.V.V. dient te worden ingevuld, kan naar onze mening pas worden beslist als bekend is wat er moet worden overbrugd. Wij hebben momenteel namelijk sterk dé indruk dat er gepoogd wordt een brug te bouwen, zonder dat bekend is waar de overkant zich bevindt. Met andere woorden, overbrugging van een moeilijke periode kan niet zonder dat deze eerst concreet is vastgesteld en uitge drukt in een tijdpad met daaraan gekoppeld de financiële consequenties. Het hiervoor besproken actieplan is daar het geëigende middel toe. Voorzitter, hoewel wij beseffen dat de algemene beschouwingen niet het moment zijn om dit soort praktische problemen in detail te bespreken, hadden wij er, gezien het belang ervan, behoefte aan om dit onderwerp hier uitvoerig aan de orde te stellen. In het kader hiervan vragen wij of het college bereid is om in de geest van de door ons verwoorde uitgangspunten, op korte termijn in overleg te treden met de V.V.V. om binnen die V.V.V. te komen tot een structurele oplossing van de huidige problemen. Tevens vragen wij u welke rol de Stichting Willemstad Promotie naar uw oordeel in de fondswerving zou kunnen spelen vanuit de doelstelling, zoals verwoord in de oprichtingsakte van deze stichting. Uit het behoefte-onderzoek naar kinderopvang in de Noord-Westhoek mag geconcludeerd worden dat een kinderdagverblijf in Willemstad wellicht niet als haalbaar moet worden beschouwd. Een alternatief, dat inmiddels ingang heeft gevonden in onze gemeente, is gastouderopvang. U geeft aan dat waar schijnlijk nog dit jaar een derde project van deze aard van de grond kan komen. Kunt u aangeven hoe over buitenschoolse opvang wordt gedacht en wat

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 183