4 de in het antwoord in le termijn genoemde periode inderdaad wel meer dan verdubbeld zullen worden. Dit om afvaltoerisme tegen te gaan en om te komen tot een eensluidend tarief. Op het gebied van de eisen met betrek king tot de nazorg van een en ander komen er steeds weer nieuwe dingen op eenieder af. Van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieu is er een signaal ontvangen, dat men van plan is om 200 gulden op het afvalstoffentarief te leggen om tot de inrichting van een baggerspeciede pot te komen. Betreffende "oud papier en textiel" merkt zij op dat de inzameling van textiel bij de individuele gemeenten binnen het streekgewest zo goed loopt, dat men gratis containers krijgt om het textiel in te verzamelen. Men voelt er weinig voor om een inzameling op te starten waarmee kosten gemoeid zijn, zoals bij de glasbakken het geval is. Men wil in deze dus vooralsnog het particulier initiatief houden. Zij is in het bezit van de gehele uitwerking van een en ander. Aangaande "bedrijfsafval" haalt zij aan dat er uitvoerig uitleg is gegeven door een medewerker van de gemeente Roosendaal c.a. over de duo-bakken. Zij heeft begrepen dat er nogal wat afval in die bakken kan worden verzameld en zodoende is zij er nog niet geheel gerust op dat er geen bedrijfsafval met het huishoudafval zal worden meegegeven. Zij weet niet hoe het college een en ander af wil doen. Namens de C.D.A.-fractie zegt de heer Driesprong vervolgens: "Een korte vraag met betrekking tot de bunker in de Groenstraat. Staat naar uw mening het idee van een wijnproeverij in deze bunker niet op gespannen voet met het huidige horecabeleid? Voorzitter, het college vraagt om een verduidelijking van het C.D.A.- standpunt met betrekking tot de hoogte van het subsidie voor de V.V.V. Welnu, het C.D.A. stelt zich op het standpunt dat een gemeente met toeristisch recreatieve aspiraties als Willemstad de toeristen op een goede manier van informatie moet kunnen voorzien. Tevens zal de moge lijkheid aanwezig moeten zijn om de toeristen door te verwijzen naar de lokale ondernemers voor de behoefte die de betreffende toerist heeft. Deze service aan de toeristen is een minimum-uitgangspunt voor onze fractie. Een jaar geleden dachten we dat dit gerealiseerd kon worden door daartoe een vereniging op te laten richten door direct belanghebbenden in deze materie, namelijk de plaatselijke ondernemers. Een vereniging, welke, met een subsidie van gemeentewege en de inzet van een aantal vrijwilligers, het beoogde doel zou kunnen realiseren. Nu, voorzitter, is er na een jaar veel meer dan dat gerealiseerd, namelijk een professioneel opgezette V.V.V.-post, die alom waardering krijgt van de toeristen en bewondering afdwingt waar het de organisatorische opzet betreft. Helaas is de huidige vorm niet in evenredigheid met de financiële middelen die de vereniging ter beschikking staan. Het gevolg was een noodkreet richting gemeente om hierin verandering te helpen brengen. Aan het oplossen van dit probleem willen wij graag meewerken. Op dit punt hebben we er echter behoefte aan om een aantal uitgangspunten te formuleren, die tevens ons standpunt inkaderen. In de eerste plaats vinden wij dat de betreffende vereniging en dus haar leden een eerste verantwoordelijkheid hebben met betrekking tot deze problematiek en dat de gemeente, als initiatiefnemer tot de oprichting van deze vereniging, hierin dan zeker niet ook nog maar eens alle verantwoor-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 182