-3- De zaak is uiteindelijk heel snel vastgelopen, daar de grotere gemeenten Rucphen, Roosendaal c.a., Bergen op Zoom, Halsteren, Woensdrecht, Steenbergen en Dinteloord c.a. nog een beetje halfslachtig zeggen dat zij een eigen huisvuilophaaldienst hebben, welke zij in stand willen houden. Een en ander staat een gewestelijke ophaaldienst natuurlijk danig in de weg. Gezien het voorgaande zou de rol van het streekgewest slechts een coördinerende rol kunnen zijn bij de bestelling van materialen en niet meer dan dat. De kosten van het vrij kostbare onderzoek in ogenschouw nemende, is een en ander een droevig resultaat. Verder zegt de heer Munters: Dat heeft een vervolg gekregen. Ik denk dat diverse gewestgemeenten toch wel hebben geconstateerd dat dit een zwakke opstelling is van streekgewest. Met name Halsteren heeft het geluid laten horen om de procedure, weliswaar zonder een onderzoek, nog eens een keer op te starten om te kijken of men onderling wat dichter bijeen kan komen. Dat heeft tot op dit moment nog niet tot een resultaat geleid." De gemeente Roosendaal en Nispen is momenteel erg actief bezig op de markt om bij buurgemeenten in het gewest in de toekomst het huisvuil op te gaan halen. De gemeente Bergen op Zoom presenteert zich weliswaar in dezelfde mate, doch is iets terughoudender. De gemeente Rucphen zegt dat men een eigen ophaaldienst heeft, welke voldoende bemand is en welke voldoende kwaliteit en capaciteit heeft om de inzameling zelf uit te voeren. Die gemeente is dus eigenlijk niet in voor een streekgewestelijke organisatie op dat gebied. Dat is zo'n beetje de stand van zaken op dit moment, aldus de heer Munters. Verder merkt hij op dat er vanuit het streekgewest in de richting van de gemeente Willemstad geen enkel signaal is doorgegeven dat er op wijst dat men terug wil komen op eerder gedane uitspraken en dat op korte termijn toch een streekgewestelijke activiteit aangaande het ophalen van huisvuil op poten zal worden gezet. De voorzitter merkt op dat op pagina 63 van de aanbiedingsnota bij de ontwerp-begroting '93 een en ander ook uitgebreid staat verwoord. De heer Hoekwater begrijpt uit de beantwoording dat het niet zo is dat er vanuit het streekgewest en van de zijde van mevrouw Kerkhof geen initiatieven worden genomen, doch dat de gemeenten ter zake niet willen meewerken De heer Munters denkt dat een scheidslijn moeilijk scherp is te trekken, daar mevrouw Kerkhof enerzijds wethouder van de gemeente Roosendaal c.a. is en anderzijds portefeuillehouder van streekgewest. Waar eindigt de ene en waar begint de andere functie, aldus de heer Munters. Alle 18 streekgewestgemeenten hebben geld beschikbaar gesteld voor het onderzoek. Het rapport van dat onderzoek opteert duidelijk voor een streekgeweste lijke dienst, welke de inzameling zal moet gaan verzorgen. Een en ander heeft er echter niet toe geleid dat de gemeenten daarop in willen spelen. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden vervolgens de notulen van de vergadering van 14 juli 1992 vastgesteld.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 151