-6- In de eerste plaats vanwege het feit dat er tegen het realiseren van een crossterrein heel veel bezwaren waren binnengekomen, aldus de heer Munters. Daarnaast was een reden dat het recreatieschap Haringvliet-Hollandsch Diep toch ook van de crossactiviteit afzag vanwege de vele ingekomen bezwaren. Een derde, niet genoemde reden was dat de provincie Noord-Brabant haar toezegging om.ook gelden voor de aanleg van een crossterrein beschikbaar te stellen heeft ingetrokken. Uit het stuk valt verder op te maken dat er weliswaar onder randvoorwaarden een wijzigingsbevoegdheid voor de latere termijn wordt opengehouden. De gemeente Willemstad heeft zich nog geen inzicht verschaft in die randvoorwaarden Tot 7 augustus 1992 is een reactie op een en ander mogelijk. De heer Munters vraagt of de raad ermee in zou kunnen stemmen om voor 7 augustus 1992 pro forma bezwaar te maken, indien blijkt dat de randvoorwaarden openingen bieden om toch nog een motorcrossterrein nabij De Banaan te realiseren. De bezwaren zullen dan in de raadsvergadering van september 1992 officieel kunnen worden vastgesteld. Indien men namelijk pas in september 1992 reageert, is men te laat. Ingeval van een pro forma bezwaarschrift kan, als de raad vindt dat het college van burgemeester en wethouders te voorbarig is geweest, dat bezwaarschrift alsnog worden getrokken. Aangaande het afhaalcentrum haalt de heer Munters aan dat hem geen berichten over stanklast hebben bereikt. Hijzelf heeft echter geconstateerd dat de activiteiten van het afhaalcentrum niet zonder enige stank naar buiten toe plaatsvinden. Bij het afgeven van de hinderwetvergunning en het aanbrengen van de voorzieningen, die de stank tot een minimum moeten beperken, is echter heel zorgvuldig gecontroleerd, mede daar er nogal wat commotie is geweest rondom de vestiging van het centrum. Hetgeen is aangebracht voldoet aan de in de hinderwetvergunning genoemde normen De heer Munters denkt dat men zo reëel moet zijn dat men, welke voorzieningen men ook treft, waar gebakken en gebraden wordt, de luchtjes daarvan ruikt. Aangaande de opmerking over het HSL-tracé merkt hij op dat die opmerking terecht is. Eind mei, begin juni 1992 hebben we in het streekgewest een na-informatie over de ontwikkelingen van het HSL-tracé gekregen, aldus de heer Munters. Tot zijn grote verwondering is er uitvoerig gesproken over een kleine aanpassing van het H-tracé. Het betreffende tracé zou nabij het verkeersplein iets oostelijker afbuigen. Er is bijna niet meer gesproken over het F-tracé. Op een ander is wel gewezen, doch de technische mensen die de informatie kwamen verstrekken deelden mede dat zij alleen de mededeling konden doen dat, wanneer het het H-tracé zou worden, dat tracé nabij het verkeersplein Hellegatsplein iets in oostelijk richting zou afbuigen. Er is duidelijk op gewezen dat een en ander weer een extra geluidsbelasting met zich mee zal brengen voor de bewoners van de Helsedijk en Helwijk, daar het tracé toch weer 30 a 40 meter dichter bij de bebouwing zal komen te liggen. Verder merkt de heer Munters nog op dat er nog geen afstemming is tussen het ontwerp-uitwerkingsplan en het ontwerp-Strategisch Masterplan.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1992 | | pagina 127