-6-
In de eerste plaats vanwege het feit dat er tegen het realiseren van een
crossterrein heel veel bezwaren waren binnengekomen, aldus de heer
Munters.
Daarnaast was een reden dat het recreatieschap Haringvliet-Hollandsch
Diep toch ook van de crossactiviteit afzag vanwege de vele ingekomen
bezwaren.
Een derde, niet genoemde reden was dat de provincie Noord-Brabant haar
toezegging om.ook gelden voor de aanleg van een crossterrein beschikbaar
te stellen heeft ingetrokken.
Uit het stuk valt verder op te maken dat er weliswaar onder
randvoorwaarden een wijzigingsbevoegdheid voor de latere termijn wordt
opengehouden.
De gemeente Willemstad heeft zich nog geen inzicht verschaft in die
randvoorwaarden
Tot 7 augustus 1992 is een reactie op een en ander mogelijk.
De heer Munters vraagt of de raad ermee in zou kunnen stemmen om voor 7
augustus 1992 pro forma bezwaar te maken, indien blijkt dat de
randvoorwaarden openingen bieden om toch nog een motorcrossterrein nabij
De Banaan te realiseren.
De bezwaren zullen dan in de raadsvergadering van september 1992
officieel kunnen worden vastgesteld.
Indien men namelijk pas in september 1992 reageert, is men te laat.
Ingeval van een pro forma bezwaarschrift kan, als de raad vindt dat het
college van burgemeester en wethouders te voorbarig is geweest, dat
bezwaarschrift alsnog worden getrokken.
Aangaande het afhaalcentrum haalt de heer Munters aan dat hem geen
berichten over stanklast hebben bereikt. Hijzelf heeft echter
geconstateerd dat de activiteiten van het afhaalcentrum niet zonder
enige stank naar buiten toe plaatsvinden.
Bij het afgeven van de hinderwetvergunning en het aanbrengen van de
voorzieningen, die de stank tot een minimum moeten beperken, is echter
heel zorgvuldig gecontroleerd, mede daar er nogal wat commotie is
geweest rondom de vestiging van het centrum.
Hetgeen is aangebracht voldoet aan de in de hinderwetvergunning genoemde
normen
De heer Munters denkt dat men zo reëel moet zijn dat men, welke
voorzieningen men ook treft, waar gebakken en gebraden wordt, de
luchtjes daarvan ruikt.
Aangaande de opmerking over het HSL-tracé merkt hij op dat die opmerking
terecht is.
Eind mei, begin juni 1992 hebben we in het streekgewest een
na-informatie over de ontwikkelingen van het HSL-tracé gekregen, aldus
de heer Munters.
Tot zijn grote verwondering is er uitvoerig gesproken over een kleine
aanpassing van het H-tracé.
Het betreffende tracé zou nabij het verkeersplein iets oostelijker
afbuigen.
Er is bijna niet meer gesproken over het F-tracé.
Op een ander is wel gewezen, doch de technische mensen die de informatie
kwamen verstrekken deelden mede dat zij alleen de mededeling konden doen
dat, wanneer het het H-tracé zou worden, dat tracé nabij het
verkeersplein Hellegatsplein iets in oostelijk richting zou afbuigen.
Er is duidelijk op gewezen dat een en ander weer een extra
geluidsbelasting met zich mee zal brengen voor de bewoners van de
Helsedijk en Helwijk, daar het tracé toch weer 30 a 40 meter dichter bij
de bebouwing zal komen te liggen.
Verder merkt de heer Munters nog op dat er nog geen afstemming is tussen
het ontwerp-uitwerkingsplan en het ontwerp-Strategisch Masterplan.