-14-
In Parijs werd een uiteenzetting over de T.G.V. gegeven. Concrete
mededelingen bij die uiteenzetting waren:
1. het gebruik van de T.G.V. is intensief: de trein is per dag
gemiddeld voor meer dan 80% bezet;
2. het personenvervoer van Parijs naar Lyon bedraagt momenteel
gemiddeld 80% van het totale personenvervoer: dit alles is ten koste
gegaan van het vliegverkeer, hetwelk sinds de aanvang van de T.G.V.
verbinding met meer dan 50% is afgenomen;
3. het reizen per T.G.V. is niet goedkoop: op de normale daguren kost
het reizen 18 cent per kilometer en in de spitsuren 35 cent per
kilometer
4. de spoorlijn Parijs-Lyon brengt momenteel een rendement op van 15 a
16%;
5. de spoorlijn tussen Parijs en Tours, welke pas voor het 2e jaar in
gebruik is, heeft momenteel een rendement tussen 5 en 6%: men
verwacht dat ook dit traject binnen enkele jaren meer dan
kostendekkend zal zijn;
6. men heeft nog vrij grote plannen voor uitbreiding, zoals onder
andere een lijn naar Londen.
Op vrijdagmorgen om 07.00 uur is men per bus vanuit Parijs langs de
spoorlijn naar Tours vertrokken. De spoorlijn is men tientallenmalen
overgestoken. Daarbij kon men constateren dat in de voorsteden van
Parijs de spoorlijn bijna geheel ondergronds is aangelegd. Op de
spoorlijn zijn onder andere parken, minigolfbanen en speelterreinen voor
kinderen gecreëerd. Men heeft veel aandacht en geld besteed aan de
inpassing in het landschap.
Verder is in het open landschap buiten de bewoonde gebieden erg veel
aandacht besteed aan geluidswerende voorzieningen.
Op diverse plaatsen heeft men de T.G.V. horen passeren, waardoor men een
indruk kreeg van de hoeveelheid en het soort geluid dat de trein
produceert
Naar de mening van de heer Munters maakt de trein niet veel geluid. Het
geluid heeft een fluitend karakter.
De trein gaat snel, waardoor het geluid snel aankomt maar ook weer snel
verdwijnt
De heer Munters heeft er geen indruk van of het frustrerend zal zijn om
de trein elk uur een keer te horen passeren.
Verder heeft men een nieuw station, bestemd voor de T.G.V. bezichtigd.
Tot slot is men van Tours naar Parijs gereisd per T.G.V., waarna men per
intercity van Parijs naar Roosendaal de reis heeft vervolgd.
Tenslotte merkt de heer Munters nog op dat hij er niet van overtuigd is
geraakt dat de T.G.V. een onmisbare zaak voor de Nederlandse samenleving
De heer Tuinman merkt op met heel veel belangstelling te hebben
geluisterd naar de beantwoording van de vraag van de CDA-fractie. De
beantwoording van die vraag zal hij maar van toepassing verklaren op de
vraag, welke door zijn fractie is gesteld, daar die beantwoording hem de
nodige gegevens heeft verstrekt. Hij dankt de heer Munters voor de
uitgebreide beantwoording.
Vervolgens stelt de heer Tuinman namens de PvdA.-fractiede volgende
vraag
"Wij hebben bij geruchte vernomen dat door belanghebbenden grond op
Willemstads gebied langs het voorgenomen HSL-traject wordt aangekocht.
Is het college hiervan op de hoogte?
Wat kan daarover meegedeeld worden?