-12-
bereiken hebben wij gepoogd aan te geven dat de organisatie van de havens
naar onze mening ook in meerdere fasen dient te worden benaderd, namelijk:
- eerst een meerjaren-exploitatieopzet maken, waarbij alle elementen in
konkrete bedragen worden uitgedrukt, met de huidige situatie als uit
gangspunt;
- vervolgens naar aanleiding van de gevonden resultaten bezien welke
maatregelen er noodzakelijk zijn om de exploitatie te optimaliseren.
Als er in deze tweede fase behoefte blijkt te bestaan aan externe
professionele hulp is de CDA-fractie daar zeker geen tegenstander van,
mits de kosten in het oog worden gehouden. Organisatieadviseurs kunnen
naast hun werk soms ook heel kreatief zijn in het deklareren.
Om de eerste fase uit te voeren hebben wij naar onze mening prima
professionele krachten binnen het ambtenarenkorps van onze gemeente ter
beschikking.
Ten aanzien van een goede controle op de financiële afhandeling van de
havengelden stelt u, dat het kostenaspect en de menselijke factor een rol
hebben gespeeld bij het tot nog toe niet invoeren ervan.
Wat wij ons bij het kostenaspect moeten voorstellen is een wat moeilijke
zaak, zolang er geen konkreet controlesysteem kan worden aangegeven. De
daarnaast door u aangevoerde menselijke factor is voor onze fractie nu
juist een belangrijke reden om een dergelijke controle wel in te stellen.
Zoals reeds in eerste termijn door ons verwoord is een goede controle
ook voor onze medewerkers van belang om te kunnen aantonen, dat zij hun
taak korrekt en efficiënt uitvoeren. Een prima argument om een goede
controle op korte termijn in te voeren, lijkt ons.
Nog even terzijde; ten aanzien van het eventueel privatiseren van de
havens kunnen wij u meedelen, dat wij daar pas over willen nadenken, als
onze eigen mogelijkheden ontoereikend zouden blijken te zijn om te
komen tot een verantwoorde exploitatie in eigen beheer.
De status van de plannen voor 1991 met betrekking tot rekreatie en
toerisme is ons duidelijk, na uw antwoord te hebben gelezen.
We rekenen erop dat de voortvarendheid die uit uw plannen spreekt, ook
in 1991 kenmerkend zal zijn voor de uitvoering van die plannen. Aan onze
fractie zal het zeker niet liggen.
Betreffende het rentedragend doen zijn van een reserve gedurende het
gehele kalenderjaar, terwijl men redelijkerwijs kan aannemen, dat deze in
het begrotingsjaar voor een flink deel zal worden benut lijkt het ons een
goede zaak om deze rente slechts voor 50% toe te rekenen. Dit in
overeenstemming met de rentelasten van investeringen in het jaar waarin
die investeringen worden gedaan. De comptabiliteitsvoorschriften zijn
naar onze mening hierin niet dwingend en men bereikt hiermee een meer
eenduidige benadering van baten en lasten in de rente-sfeer. Wij geven
het graag aan u in overweging.
Met betrekking tot de door onze fractie aangekondigde initiatieven om te
komen tot een verordening "Toeristenbelasting" wil ik graag beginnen
met de stelregel, dat hij die altijd met beide benen op de grond staat
ook nooit één centimeter verder zal komen. Met dit in gedachten willen
wij graag voldoen aan uw verzoek om wat meer informatie te verstrekken.
Dit echter zonder konkreet in te kunnen gaan op details. Het door ons
ontwikkelde rekenmodel bevat nog te veel aannamen om een en ander reeds
nu in deze vergadering met gedetailleerde cijfers toe te kunnen lichten.
Wat inmiddels wel duidelijk is, is het volgende: de marge in de genoemde
opbrengstverwachting van 50.000,tot 100.000,wordt niet
veroorzaakt door genoemde aannamen in het gebruikte model, maar door het