-17- Ook hierbij rijst weer de vraag waar de kosten gespecificeerd staan die dit alles met zich mee brengt. Als laatste dan de vraag wie dit alles gaat betalen? Allereerst wil de heer Hoekwater wat cijfers op een rijtje zetten. Op blz. 2 is een cijfermatige opstelling gegeven waarin wat mankementen zitten en waar m.b.t. de b.t.w. wat onduidelijkheden zijn gerezen. Zo is onder andere voor onderhoud uitgegaan van een netto-bedrag, hetgeen impliceert dat het totaalbedrag wordt verhoogd met 18)$%. Ook is het bedrag niet opgenomen voor de bekabeling door T.B.E. waar 25.000,mee is gemoeid. Wanneer dit alles wordt opgeteld komt de heer Hoekwater op een bedrag van 75.000,structureel in plaats van de 38.000, zoals het college aangeeft. Dit, nog afgezien van andere kosten. Een ander zwaarwegend punt voor de WD is nog dat de toevoeging van de rente aan de reserve automatisering van 24.500,in het structurele kostenplaatje als een "aftrekpost" wordt beschouwd, dit verbaast de WD enigszins. Het zijn rentes op reserves die wordèn toegevoegd wanneer die reserves er zijn. Wanneer het geld i.e. de reserve wordt uitgegeven worden die rentes niet meer toegevoegd en is de gemeente structureel gebonden aan de financiële consequenties van de investeringen die ter zake zijn gedaan, te weten rente en afschrijving. De heer Hoekwater vindt het dan ook merkwaardig dat het college meerbedoelde 24.000,hier als "aftrekpost" aanmerkt. Zodoende ziet de kostenopstelling van de WD er heel anders uit dan die vein het college. Op korte termijn zal er zo'n 100.000,mee gemoeid zijn, alvorens de apparatuur draait, aldus de heer Hoekwater. Aangezien de gemeente dan structureel de komende jaren zo'n 75.000, moet op hoesten is dat zeker iets ora over te praten. Zeker, omdat nergens is aangegeven hoe dit bedrag structureel gedekt wordt. De heer Kamp zegt dat al vele jaren wordt gesproken over het zelfstan dig laten blijven functioneren van de gemeente Willemstad, onder meer vanwege het toch bijzondere karakter van de gemeente. Bij de rijksoverheid zijn allerlei bewegingen gaande die stellen dat kleine gemeenten niet in staat zijn aan de eisen van deze tijd te voldoen. Omdat in Nederland voor alle gemeenten min of meer gewerkt wordt met uniforme systemen geldt dit natuurlijk ook voor kleine gemeenten. Relatief gezien zijn kleinere gemeenten toch wat duurder uit dan gemeenten die dat over meerdere diensten en" bédrijven kunnen verdelen. De P.v.d.A. is er zich terdege van bewust dat niet valt te ontkomen aan automatisering. Er zal de komende jaren zeker sterk gekeken gaan worden op welke wijze een gemeente zoals Willemstad, haar zaken regelt. Een en ander mede in het licht van de gemeentelijke automatisering. Een absolute voorwaarde is dat alles up-to date moet zijn en dat betekent dat je voor je administratieve systeem geen concessies kan doen, aldus de heer Kamp. De heer Kamp neemt niet graag de opmerking van de heer Hoekwater over dat we hier te nEtfen hebben met een rolls royce. Bij de presentatie van het automatiseringsplan zijn vergelijkingen gegeven van uit het onderzoek dat er is gedaan en van waaruit gecon cludeerd kan worden dat ingespeeld moet worden op een situatie waarbij er sprake is van grote ervaring. Aan het verzoek van de commissie a.b.z. om aan te geven wat op korte termijn de kosten zijn die worden inverdiend, is naar de mening van de heer Kamp in het voorstel voldaan. —Voor—

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1989 | | pagina 58