- 6 -
Hij vraagt dan in dat geval vanwege de gemeente een risico-reserve op te
bouwen, welke bij tegenvallers aangesproken kan worden.
Antwoord le termijn
De heer Munters antwoordt dat in het verleden het Rijk een contra-garantie
verschafte. Op die manier werd het risico van de gemeente doorgesluis naar
het Rijk.
Het Rijk is hiermee gestopt. Naar aanleiding hiervan is er een waarborgfonds
in het leven geroepen. De leningen via het fonds zijn duur, wat doorberekend
wordt in de huur.
Een tweede mogelijkheid is dat de gemeente de lening garandeert met als
enige dekking het onroerend goed. Over de uitleg van deze regeling zijn
landelijke verschillen te constateren. De provincie Noord-Brabant ziet o.a.
als mogelijkheid dat bijvoorbeeld de gemeente aan een toegelaten instelling
geld "door—leent" en een soort "opcent" over de rente in rekening brengt
waarmee dan een risico-reserve kan worden opgebouwd. Ook dit heeft
consequenties voor de door te berekenen huur.
Gelet op de goede financiële situatie waarin de woningbouwvereniging
verkeert loopt de gemeente vooralsnog geen risico.
De V.N.G. is overigens bezig een regeling op te stellen ten aanzien van deze
materie waarin alle betrokken partijen zich kunnen vinden.
Zonder verdere beraadslaging en hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot het garanderen van
rente en aflossing van een door Woningbouwvereniging "Brabants Westhoek" af
te sluiten 40-jarige vaste geldlening groot 540.000,tegen een rente van
7,48% 's jaars, bij een koers van 100% te verstrekken door de N.V. Bank voor
Nederlandsche Gemeenten te s-Gravenhage ter financiering van de bouw van de
derde serie van 6 bejaardenwoningen bij het steunpunt voor ouderen "In de
Veste"
Verzoek vrijstelling bepalingen bestemmingsplan "Vesting Willemstad" t.b.v.
verplaatsing horecabedrijf Landpoortstraat 3 naar pand Voorstraat 65
Namens de fractie van het CDA spreekt mevrouw In 't Veld als volgt:
"In de raadsvergadering van 9 mei jl. is het CDA, net zoals trouwens de
P.v.d.A. en V.V.D. accoord gegaan met het nemen van een voorbereidings-
besluit voor o.a. perceel Voorstraat 65.
Ik herhaal wat wij toen hebben gezegd, nl. dat het voor het CDA gevoelsmatig
een moeilijke beslissing was.
Nadrukkelijk hebben wij nog eens om uitleg gevraagd wat precies "harde en
zachte horeca" is.
Ook toen heeft mijn fractie gezegd voor wat betreft harde horeca onveranderd
achter het beleidsprogramma voor 1986-1990 te staan. We zijn nu 7 maanden
verder, en uit de informatie die wij uitvoerig als raadsleden hebben
gekregen, zijn wij het met het college eens dat bij de plannen van de
ondernemer, na het sluiten van de keuken, de bar duidelijk een op zichzelf
staande functie krijgt. Zoals de jurisprudentie luidt is dat harde horeca.
En daar kunnen wij als CDA-fractie niet accoord mee gaan.
Het CDA heeft het college wel gevraagd, gaat u nog eens praten met de
ondernemer. Als het harde gedeelte zou vervallen dan kunnen wij als CDA wel
instemmen met vrijstelling van de voorschriften van het bestemmingsplan
"Vesting Willemstad".
Namens de fractie van de P.v.d.A. vraagt de heer Kamp of deze situatie te
vergelijken is met de vestiging van het Chinees-Indisch restaurant in de
Landpoortstraat, zoals de heer Timmermans in zijn brief aangeeft.