De voorzitter kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de ideëen die de VVD daar over heeft niet sporen met hetgeen in de algemene beschouwingen is verwoord,! Het is nu eenmaal niet mogelijk om "te blazen en het meel in de mond te houden". I Ten aanzien van de vraag of een nadere detaillering mogelijk is van de doeleinden! waarvan de reserves worden gebruikt merkt de voorzitter het navolgende op. - Stadsvernieuwing (saldo 1-1-1989 619.969, activiteiten op stedebouwkundig als sociaal, economisch, cultureel en milieu- I hygiënisch gebied, gericht op het behoud, herstel, verbetering, herindeling of sanering van bebouwde gedeelten van het gemeentelijk grondgebied. Hier is aansluiting gezocht bij de definitie in artikel 1, lid 1 Wet op de stads- en dorpsvernieuwing. Dit is de meest ruime reserve die de gemeente heeft. - Bovenwijkse voorzieningen (saldo 1-1-1989 265.493, voorzieningen, welke' niet alleen, of in de eerste plaats dienen voor een bepaalde wijk (bestemmingsplan), maar die tevens of zelfs uitsluitend een functie vervullen in groter verband (bijv. rioolwaterzuiveringsinstallaties, ontsluitingswegen, bruggen en andere kunstwerken enz.). - Bejaardenvoorziening (saldo per 1-1-1989 265.924, deze reserve is bestemd om uitgaven t.a.v. het woonproject voor ouderen "In de Veste" te financieren die niet uit bijdragen van de hogere overheid betaald I kunnen worden. Als voorbeeld kunnen worden genoemd de bouwkosten van de galerij! de verdieping van de woningen, de ingangspartij. Vooraleer de 25 zorgwoningen zijn gerealiseerd is de reserve in dit fonds uitgeput. - Herinrichting enz. van wegen in bestemmingsplan Noordlangeweg (saldo 1-1-1989 1 257.448, afkoopsom van bouwbedrijf Netjes voor nog te treffen voorzieningen aan wegen (Cluster F) in het bestemmingsplan Noordlangeweg. Dit plan nadert z'n voltooiing en het bedrag dat over is en vrijkomt zal wordenI gestort in een fonds "afwikkeling bestemmingsplannen". Om eventuele verliesgevei| de plannen op termijn te kunnen financieren. Niet ieder bestemmingsplan zal zo gelukkig, in financiële zin, aflopen als bestemmingsplan "Noordlangeweg" Het college vindt dat de gemeente sociale woningbouw moet kunnen blijven plegen! en het is dus heel goed mogelijk dat de gemeente straks een bijdrage zal moeten! geven in de verliesgevende exploitatie van een nieuw plan. - Sociaal culturele accommodaties (saldo per 1-1-1989 137.563, Reserve die bestemd is voor instandhouding van sociaal-culturele accommodaties.! In de aanbiedingsnota's van de begrotingen van de afgelopen jaren is gespecifi-1 ceerd aangegeven voor welke concrete activiteiten middelen aan de bestemmings- 1 reserves zijn onttrokken. Over de gewenste hoogte van deze reserves is in zijn algemeenheid geen indicatii te geven. De hoogte van bestemmingsreserves wordt bepaald door: - de zaken die de raad in de toekomst gerealiseerd wenst te zien; - de opvattingen van de raad omtrent de wijze waarop de financiering dient plaats te vinden. De afgelopen jaren heeft de gemeente een groot aantal investeringen gedaan waarvaj ook een groot deel is betaald uit de bestemmingsreserves nl. o.m. de loods aan het Steenpad en de inrichting daarvan; de restauratie en inrichting van de affuit! loods; een groot gedeelte van de bouw van "de Blokhut"; de bouw van de openbare I school etc. Ten aanzien van het meerjarenperspectief merkt de voorzitter het volgende op. De WD ondersteunt het taakstellende karakter met betrekking tot de uitvoering 1 van de vervangingsinvesteringen. Dat doet het college deugd. Overigens hebben 1 ook andere fracties dat onderschreven zij het dat de WD op de wat langere terrcij! de handen wat vrij wil houden. -Het- -27- Het is de voorzitter niet duidelijk wat bedoeld wordt met de stelling dat jaar lijks de belastingen en rechten verhoogd moeten worden wanneer enerzijds wordt onderschreven wat het college in de aanbiedingsnota heeft geschreven over de 5% verhoging en anderzijds wordt gesteld dat van belastingverhoging geen enkele sprake mag zijn. Hier geldt wat al eerder door de voorzitter is gezegd nl. dat je niet "kan blazen en meel in de mond kan houden". De WD maakt zich zorgen over de lastendruk die de burgers krijgen opgelegd voor 1989. Aangenomen mag worden dat ook het college niet heeft staan juichen toen bleek dat lastenverhoging noodzakelijk was. Aangaande de statistieken in de algemene beschouwingen van de WD merkt de voorzit ter het volgende op: "Bijvoorbeeld de O.G.B.-percentages. Uit een overzicht van de belastingen van 1983 t/m 1988 blijkt dat de lasten met 10% zijn verhoogd over 6 belastingjaren. Nu komt daar voor 1989 10% bij. Dat betekent 20% lastenverhoging over 7 jaar. Dat is nog geen 3% per jaar. Wanneer dat wordt afgezet tegen de gigantische bedragen die door het Rijk op de gemeente inkomsten worden gekort, zou een positievere opmerking over de lastendruk voor de Willemstadse burgers alleszins redelijk geweest zijn". De fractie van de WD zegt dat het hun deugd doet dat niet meer wordt ingegaan op de onbenutte belastingcapaciteit. De relevantie van deze opmerking ontgaat de voorzitter volledig. De raad van de gemeente is een politiek orgaan. Vanuit het Kabinet zijn er onlangs signalen gekomen dat het Kabinet aan de gemeen ten enkele honderden miljoenen meer beschikbaar stelt. Als je dat zo leest is dat een "handenwrijvende" zaak- Maar wat is nu echter het geval? De gemeenten krijgen de miljoenen niet in de.vorm van bijdragen zij krijgen, doch slechts dë ruimte van de rijksoverheid .om het plafond van de .-O.G.B. zodanig te verhogen dat er meer onbenutte belastingcapaciteit benut kan worden. De voorzitter is van mening dat dat een politiek relevant feit van de eerste orde is. Hem ontgaat dan ook de opmerking van de WD dat het college de raad die informatie (m.b.t. de onbenutte belastingcapaciteit) moet onthouden. Voor hetzelfde geld zou de raad kunnen zeggen, waarom hebben we daar niets van gehoord? De gemeente heeft op dit moment een belastingcapaciteit van 860.000,Daarvan is, wanneer de thans voorgestelde 10%-verhoging doorgaat,, nog maar slechts 400.000,.benut, hetgeen betekent dat nog geen 50% van de belastingcapaciteit wordt benut. De WD-fractie zegt dat de raad de volgende vraag te beantwoorden heeft, nl. hoe hoog is de belastingcapaciteit van de Willemstadse burgers en waarvoor wensen wij dit geld te besteden? Dat is inderdaad een kwestie voor de raad. Het is trouwens ook het primaat van de raad en dat wil de voorzitter ook zeker niet aantasten. Het ware echter beter zich af te vragen wat de draagkracht is van de Willemstadse burger. Uit een overzicht van de provinice blijkt dat Willemstad de 16e plaats inneemt waar het gaat om de inkomenspositie van de burgers. Zo slecht is het daarmee dus niet gesteld. Met betrekking tot het hoofdstuk financiën en naar aanleiding van de opmerking van de WD over het niet onbeperkt laten groeien van de reserves, merkt de voor zitter op dat in 1986 de gemeente een totaal aan reserves had van 6.324.000, In 1982 bedroegen de reserves 8.652.000,hetgeen betekent dat de investeringen van de afgelopen jaren mogelijk waren omdat die onttrokken konden worden aan de reserves. In de achterliggende jaren is er dus zo'n 2 miljoen aan investeringen uit de reserves gedekt. Wanneer het beleid zo doorgaat is het eind van die reserves snel in zicht. -Vervolgens-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 99