-18-
Bij de voorbereiding van toekomstige begrotingsbehandelingen lijkt het ons verstan
dig om in een vroeger stadium (bijv. juli) de eventuele aanbieding- en behande
lingsdata in de commissie A.B.Z. vast te leggen.
Tot. onze spijt moeten wij wederom een kritisch geluid laten horen met betrekking
tot de ons toegezegde nota's.
Wij begrijpen dat de werkdruk op de ambtenaren groot is, maar ook in 1988 zijn te
weinig van deze toezeggingen-gerealiseerd. Wij zouden het op prijs stellen als de
achterstand zo snel mogelijk .wordt:weggewerkt
Het huidige Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Wil
lemstad is al zo oud dat het nog steeds uitgaat van een raad die bestaat uit 7 personen,
Volgens dit reglement zijn we verplicht om bij het behandelen van begrotingen, de
uitgaven te behandelen vóór de ontvangsten.
Wij nemen aan vanavond dispensatie te hebben hiervan af te wijken,- temeer daar u i
aankondigt dat we dit jaar nog een voorstel tegemoet kunnen zien tot herziening
van het Reglement van Orde.
Overheveling uitkeringen op het terrein van welzijn en volksgezondheid.
Met ingang van 1 januari 1989 worden specifieke uitkeringen op het terrein van
welzijn en volksgezondheid overgeheveld naar het gemeentefonds. Hoe denkt u in de
toekomst met welzijn om te gaan?
Nu is nog bekend welk geld voor wie is bestemd. Reeds in april 1988 beloofde u ons
een beleidsplan aan te bieden.
Wanneer houdt u voor de verenigingen die hiermee te maken hebben een inspraakronde
zodat zij voldoende tijd hebben zich voor te bereiden op deze veranderingen.
Vervangingsinvesteringen 1990 t/m 1993 en nieuwe investeringen.
U noemt de vervangingsinvesteringen voor de jaren 1990 t/m 1993 taakstellend en
daardoor een hard gegeven voor het beleid in die periode.
In principe zijn we het daarmee eens, doch wij wensen ons op dit moment niet in
alle opzichten te binden. Zeker niet voor wat betreft na 1990.
Als een zeer goede zaak beoordelen wij het plan om in 1991 de huidige brandweer
auto op een zodanige manier aan de meeste moderne eisen te laten aanpassen dat
deze weer voor minimaal 10 jaren verantwoord ingezet kan worden.
Ook de bijbehorende investering van 75.000,spreekt ons meer aan dan het be
drag dat hoort bij een nieuwe brandweerauto.
Uw voornemen is om in 1992 de riolering in de Achterstraat te vervangen en deze
straat de herstraten. Wij nemen aan dat dit zal gebeuren voordat begonnen wordt
met de herinrichting van het gedeelte tussen Landpoort en Boudewijn Drenkwaartlaan.
Gelijktijdig denkt u dan aan het aanbrengen van oversteekplaatsen naar plan Noord-
langeweg en Singel/Folke Bernadottelaan. In 1989 hoopt u de raad voorstellen te
doen toekomen met betrekking tot het treffen van tijdelijke voorzieningen i.v.m.
deze oversteek. De kosten van deze tijdelijke voorzieningen begroot u op 10.000,=
Wat moeten we ons van deze tijdelijke voorzieningen voorstellen?
Voor 1993 spreekt u van herstraten Belgische erebegraafplaats inclusief tribune.
U begroot hiervoor 30.000,Dit bedrag komt ons erg hoog voor, temeer daar de
betreffende bestrating uitsluitend door voetgangers gebruikt mag worden.
Gelijktijdig denkt u aan (nieuwe investering) de herinrichting van het wandelge
deelte van het havenhoofd - vuurtoren. Daarvoor begroot u 80.000,
Naar onze mening bent u niet erg optimistisch voor wat betreft het prijspeil in
die jaren.
De aanleg van een toeristisch fietspad sluizen-vesting begroot u op 275.000,
en denkt u geheel te kunnen bekostigen uit subsidiegelden.
Hoe realistisch is dit plan?
Voor de restauratie van bunkers en stadsmuren in 1990 t/m 1993 denkt u vier jaar
lang, elk jaar, 100.000 gulden uit te trekken eri bovendien nog een zelfde bedrag
aan subsidie nodig te hebben.
Hoe en wat moeten wij ons van deze restauratie voorstellen?
-Dit-
-19-
Dit jaar'is een'bepaald gedeelte van het zwembad niet verwarmd. Heeft dit een energie
besparing opgeleverd?
Voor 1990 hebt u blijkbaar toch plannen het zwembad af te dekken. Hoe is deze ver
andering van gedachten gekomen en zal deze investering nu toch rendement opleveren?
Hoofdfunctie 0
Algemeen bestuur.
Tijdelijke arbeidskracht.
Voor de reorganisatie van het dynamisch archief denkt u 10.000 gulden nodig te
hebben. Dit zal toch wel een éénmalige uitgave, zijn?
Voorli chting
Is het college gelukkig met de onvolledige achtste uitgave van de gemeentegids?
Zou het niet beter zijn meer contact met de plaatselijke middenstand te hebben bij
de voorbereiding van de volgende uitgave?
Paspoorten
U deelt mee dat, naar verwacht medio augustus 1989, het nieuwe model paspoort in
de provincie Noord-Brabant zal worden ingevoerd.
Is dat niet voor.alle provincies gelijktijdig?
Of krijgen we een situatie dat b.v. Zuid-Holland nog een oud model en Noord-Bra
bant een nieuw model paspoort uitgeeft?
Automatisering.
U belooft nog dit jaar met de toegezegde notitie automatisering te komen.
Wanneer wordt de commissie ad-hoc ingesteld?
Controle gemeente financiën.
Kunt u verklaren wat er de oorzaak van is dat de. kosten van controle van gemeente
financiën met ruim 14.000,-.- op de begroting zijn gestegen?
Oude Raadhuis. 1
Per 1 september 1989 is de huurovereenkomst met de huidige huurder van het voor
malig stadhuis beëindigd. U streeft ernaar tegen die datum een nieuwe huurder voor
het gebouw té hebben.
Aan wat voor soort huurder denkt u en naar welke branche gaan uw gedachten met be
trekking tot dit pand uit?
Hoofdfunctie 1.
Openbare orde en veiligheid.
Politie/administratieve kracht
Vorig jaar besloot de raad om in 1988 voor het laatst de kósten op zich te nemen
met betrekking tot een W.S.W.-medewerker op het politiebureau.
Hoewel het een oneigenlijke taak voor de gemeente is en blijft, zijn we er blij.
mee dat ook 'in... 1989 een dergelijke kracht op het post.bureau werkzaam kan zijn,
waardoor we er aan meewerken dat door. de politie meer tijd kan worden besteed aan
direct politie-werk.
Uit oogpunt van de veiligheid in de gemeente en bereikbaarheid van de post.vinden
we dat belangrijk.
Horecabeleid
In het voorjaar van 1989 wilt u terug komen op het,••"horeca—'beleid. Wij zouden graag
concrete data hebben.
Er moet op korte termijn duidelijkheid komen voor ondernemers en bewoners.
Hoofdfunctie 2.
Verkeer, Vervoer en Waterstaat.
Onderhoud asfaltwegen.
Ondanks ons verzet zijn de polderwegen aan de gemeente overgedragen. Uit uw aan
biedingsbrief maken wij op dat u overweegt om het maaien van de bermen van deze
wegen aan het Waterschap Vierlinghpolders op te dragen. Is dit, mede gelet op de
reden van overdracht, geen oneigenlijke taak voor het Waterschap?
Gezien de oneigenlijke taak c.q. de concurrentievervalsende positie van het Water
schap, vragen wij ons af of het niet beter is ook anderen in de gelegenheid te
stellen een aanbieding te doen.
-Onderhoud-