-12- Via gerichte promotie-activiteiten kan het aantal toeristen dat Willemstad be zoekt, worden uitgebreid. We- denken dan met name aan dagtoeristen, die de ves ting als bezienswaardigheid komen bezoeken. Hierbij past een versterking van de V.V.V.-functie Als actiepunt kan worden bepleit dat Willemstad wordt opgenomen als onderdeel van een dagtochtprogramma van reisorganisaties. Er zal vanuit de V.V.V.-functie moeten worden voorzien in rondleidingen. Het is onze fractie bekend dat er vrijwilligers zijn, die dergelijke rondleidingen ver zorgen en gaarne willen meewerken om de V.V.V.-functie te versterken. Bij de versterking van de recreatieve functie denkt onze fractie ook aan de moge lijkheid tot versterking van de economische structuur. Alhoewel het noemen van getallen arbitrair kan zijn, lijkt het ons mogelijk het aantal arbeidsplaatsen met zo'n 25 te laten stijgen. Hierdoor wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de Willemstadse werkgelegenheid. Het versterken van de economische structuur in de zin van uitbreiding van het dagtoerisme, met name op door-de-weekse dagen, kan een economische impuls geven aan de Willemstadse middenstand. Onze fractie wil echter nog verder gaan. Aan het voormalige stadhuis moet een nieuwe bestemming worden gegeven. Naar onze mening is het mogelijk om het voor malige stadhuis te bestemmen als vergadercentrum annex overnachtings- en horeca gelegenheid. Veel bedrijven en organisaties houden werkbesprekingen, bijeenkomsten, conferen ties, etc. in dergelijke gelegenheden. Het voormalige stadhuis, en, wat onze fractie betreft, ook de belendende panden lenen zich uitstekend voor een dergelijke functie. De verwachting van onze fractie is daarbij dat de ligging en het karakter van Willemstad een grote aantrekkingskracht zullen hebben. Het mes snijdt daarbij aan diverse kanten, te weten: werkgelegenheid; meer dagtoerisme vanwege neven effecten; versterking economische structuur en extra inkomsten voor de gemeente uit de pacht van het voormalige stadhuis. Wanneer het om practische toe te passen ideeën gaat, zijn er meer te vermelden. De commissie die door ons wordt bepleit, zou uitgewerkte ideeën kunnen aandragen Bij de advisering door de commissie behoort ook een financieel plaatje, waarbij zowel de uitgaven als de inkomsten moeten worden bezien. Ten aanzien van de ontwikkelingssamenwerking is onze fractie van mening dat de gemeente Willemstad wel een taak kan vervullen. Over de breedte van het terrein waarop deze zich kan uitstrekken valt te discus siëren. Wanneer er vanuit Willemstad hieraan aandacht wordt geschonken, dan kan een klein project ter hand worden genomen. Het gaat daarbij niet altijd om het voteren van gemeentelijke financiële middelen (wat we overigens wel op prijs zou den stellen), maar ook voorlichting en ondersteunende activiteiten zijn van be lang. Aan de meerderheid van het college, die voor onze gemeente voorlopig geen taak ziet op dit terrein, wil onze fractie gaarne de volgende spreuk opdragen: "Wie veel belooft en niet wil doen, is.gelijk een mager hoen, dat wel kakelt op z'n stok, maar geen ei legt in zijn hok!" In concreto wijzen wij op de watersnoodramp van 1953, die de afgelopen tijd veel vuldig en veelzijdig belicht is in het gemeentelijk voorlichtingsblad. Van diver se zijden werd toen hulp. verstrekt. Ook uit landen die minder welvarend waren, kwam er hulp. Het lijkt ons dan ook tijd 'worden om wat terug te doen. Zo kunnen we bijvoor beeld behulpzaam zijn bijde financiering van een (of meerdere) waterputten in een van de Afrikaanse droogtelanden (om het maar even bij waterproblemen te houden). Zo kan er ook bijvoorbeeld een adoptie plaatsvinden van een kleine plaats in een derde-wereld land (met financiering uit de post representatie). -De- -13- De Willemstadse bevolking kan bij zo'n initiatief zeer actief betrokken worden. Het afdoen met de mededeling dat er geen taak voor de gemeente wordt gezien, ge tuigt naar onze mening van sterk op zichzelf gericht zijn. Diverse malen is in de gemeenteraadsvergadering gesproken over het streekgewest. Door onze fractie is bepleit om, in gevallen van beleidsoriëntaties c.q. beleids opties, aan de orde zijnde onderwerpen te bespreken in de commissie algemene be stuurlijke zaken. Naar onze mening geldt dit evenzeer voor ander intergemeentelijke samenwerkings verbanden, waarin de gemeente Willemstad is vertegenwoordigd. Wil aan het doel van de intergemeentelijke samenwerking als verlengde van het lokale bestuur kun nen worden voldaan, dan zal hieraan door de raad meer aandacht moeten worden geschonken dan tot nu toe het geval is. Namens de gemeente Willemstad worden standpunten ingenomen in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Wanneer het de bevoegdheid van de gemeenteraad betreft, zal de gemeenteraad zich ook verantwoordelijk moeten voelen voor beleidsbepalin gen op regionaal niveau. De gemeenteraad is het beleidsbepalende orgaan. Tijdens de vorige gemeenteraadsvergadering hebben we een demonstratie gezien van het belang van het innemen van standpunten ten behoeve van een regionale inbreng De commissie A.B.Z. kan het forum zijn voor eerste besprekingen. Dan willen wij nu overgaan tot de hoofdfunctiegewijze behandeling, waarbij het karakter ligt bij opmerkingen en vragen. Hoofdfunctie 0. Algemeen Bestuur. Bestuurlijke samenwerking: 4.001.30. Opgemerkt wordt hier een aanzienlijke verhoging van de kosten streekgewest voor algemeen beheer, incl. doorbetaling bijdrage regiobeleid: stijging van 4.235,Voor een deel is dat gebaseerd op besluiten die in het verleden ge nomen zijn. Wij merken op dat dit, gelet op hetgeen daarover in de raad van 13 september 1988 door onze fractie is gezegd, de maximum bijdrage voor 1989 is. Wij verzetten ons tegen verdere verhógingen. Algemene kosten administratie: 4.002.30. Bij de post uitgaven voor verzekeringen en controlekosten V.N.G. merken wij een stijging op van 13,600, De motivatie voor deze aanzienlijke stijging hebben wij niet kunnen vinden. Hier over gaarne nadere uitleg. Algemene kosten administratie: 5.002.30 Voorts merken wij bij de post inkomsten wegens abonnementen en advertenties Brillant in Gouden Delta op dat het aantal abonnementen t.o.v. de begroting 1988 met 3 verminderd is en dat de begrote post advertenties 737,— is verminderd. Kunt u aangeven wat de reden daarvan is? Is het ook mogelijk enig inzicht te verschaffen in de kostprijs, van de "Bril lant"? Hoofdfunctie 1. Openbare orde en veiligheid. Politie. Gezien het feit dat binnen de post van de rijkspolitie te Willemstad: a. zinvol werk wordt, verricht door een administratieve W.S.W,-kracht; b. het de gemeente Willemstad betrekkelijk weinig kost om deze arbeidsplaats te behouden; c. het bureau door de aanwezigheid van deze administratieve medewerker meer be vrouwd is, om bijvoorbeeld o.a. aangifte te doen van verloren en gevonden goederen, het bevragen van informatie, enz., zodat de geüniformeerde politie mensen meer voor politiewerk beschikbaar blijven; is het volgens ons een goede zaak deze arbeidsplaats te behouden. Overigens is het principieel een taak voor de rijksoverheid. -Waakvlamovereenkomst

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 92