Naar onze mening is het huidig tarief daarbij wel het maximum. Om toch een aandeel te kunnen leveren in een mogelijke aanleg van een kabel- c.q, straalverbinding vanuit Roosendaal, via Oud-Gastel naar Fijnaart, zal uit de overwinst van het "gas" jaarlijks een bedrag beschikbaar moeten worden gesteld opdat de extra kosten van die verbinding met Roosendaal daarmede in het tarief kunnen worden opgevangen. Op die manier behoeft Willemstad geen spelbreker te zijn als het erom gaat de TV- en muziekontvangst in de gehele Westhoek te verbeteren. Hoofdfunctie. 4. Onderwijs In uw aanbiedingsbrief zegt u dat op de nieuwe Openbare School geen conciërge meer werkzaam is, de uren voor 1989 worden echter wel toegerekend naar het secre- tariaatspersoneel. Wat is hiervan de reden? Hoofdfunctie 5. Cultuur en Recreatie. De bibliotheekvoorziening in onze gemeente is uitvoerig in de A.B.Z.-commissie besproken. Daar is kenbaar gemaakt dat een vaste bibliotheekvoorziening in onze gemeente te duur wordt en daarom niet haalbaar moet worden geacht. U heeft op 17 oktober 1988 een gesprek gehad met het bestuur van de Maatschap pij tot Nut van 't Algemeen. Meneer de voorzitter, kunt u ons omtrent dit gesprek mededelingen doen? Wat betreft de Algemene Subsidieverordening, vraagt de V.V.D.-fractie zich af of je niet moet komen tot een maximalisering van 'het bedrag voor Welzi jnsactivitei- ten in onze 'gemeente. Je ziet nu dat deze bedragen nog steeds stijgen. Het is daarom misschien zinvol dat er gesteld wordt dat 175.000,het totaalbedrag wordt dat wij als gemeen te Willemstad uit willen geven aan Welzijnsactiviteiten. De onderlinge verdeelsleutel kun je dan zelf vaststellen. In het kader van de Welzijnswet geeft u al aan, dat wij moeten komen tot een wel- zijnsplan waarin het gemeentelijk beleid ten aanzien van welzijn duidelijk wordt geregeld. Waarom is dit plan nog niet aan de' raad voorgelegd? De sportterreinen in onze gemeente liggen er altijd keurig bij; gezien echter de kosten die ermee gemoeid zijn, is dat niet verwonderlijk. De V.V.D.-fractie vraagt zich af in hoeverre de bereidheid aanwezig is om te ko men tot een acceptabele relatie tussen exploitatiekosten en huuropbrengst. Immers, het profijtbeginsel mag in zekere mate hier toch wel meespelen. Het verhaal van de tennisbaan in de aanbiedingsbrief geeft aan, dat er voor 70.000,twee banen moeten worden opgeknapt: betaald door de gemeente. De tennisvereniging wil echter overgaan tot verwerving van het tenniscomplex (privatiseren, een liberale gedachte). Hoe wilt u het een en ander regelen, en voornamelijk in financiële zin? Met betrekking tot de gymnastiekzaal is het duidelijk dat wij eerst moeten na gaan 'welke bedoeling we hebber, met deze zaèlDe cruciale vraag,' alvorens bij voorbaat verbeteringen en huurverhogingen toe te gaan passen, is duidelijk: afbreken of een plarinihg 'maken voor de "lange termijn. In de raadsvergadering van 13 oktober 1988heeft. deze raad de historische, beslissing genomen om over te.gaan tot,het uitbaggeren van onze grachten. Meneer de voorzitter, een loffelijk qtreveh is beloond. V/at is de reden dat u de verhuur van het archief gebouw wil koppelen aan het oude raadhuis?' Dat u de exploitatie van de haven op één volgnummer heeft gebracht, is een goed initiatief dat verhelderend werktmaar qua efficiëncy kan de V.V.D. hieruit geen positief voordeel behalen. -Het- -7- Het vervangen van het sanitaire ponton is volgens de V.V.D.-fractie een noodzaak, wil men komen tot een kwalitatief goede jachthaven welke in verhouding staat tot de prijs die'er voor betaald moet worden. De som van 200*000,is volgens de V.V.D.-fractie aan de hoge kant. Kan het college meedelen hoe men aan dit bedrag komt? Zoals u weet,- hebben wij u al een idee aangedragen ten aanzien van een ponton. In de commissie openbare werken van 3 oktober 1988 is eigenlijk de beslissing al gevallen betreffende de keuze van een ponton of op de wal. Wat betreft het havenkantoor, meneer de voorzitter, rijst de vraag of het in de bedoeling van het college ligt dit in zijn totaliteit te vernieuwen gezien het bedrag van 90.000,welk bedrag hiervoor is gepland. En is het werkelijk nodig? U stelt, dat er naar andere mogelijkheden moet worden gezocht ten aanzien van ligplaatsen voor grotere schepen. Wie doet voor ons dit onderzoek? U gaat nu de G-steiger al uitbaggeren voor grotere schepen. Is dit al anticipe ren op het voorgaande? Het toeristisch - recreatief beleid staat al een aantal jaren vermeld in de aan biedingsbrief. Door het voormalig N.W.I.T. is in 1986 een onderzoek verricht naar het toeris tisch product van Willemstad. Hier zijn ook plannen uitgekomen, welke enigszins hout snijden. Nu wij de begroting voor 1989 weer doornemen, is na de A.B.Z.-commissie van 2 juni 1988 niets meer ondernomen in recreatief-toeristische zin. Daarom is het nu toch noodzakelijk geworden om te komen tot een toeristisch-recreatief plan voor onze gemeente waarin dag- water- en verblijfsrecreatie worden verwerkt. Hierbij moet ook het horecabeleid betrokken worden. De V.V.D.-fractie vindt dat je het één niet los kunt zien van het ander. Willemstad heeft een cultuurhistorische waarde maar vormt tevens een toeris tische trekpleister. Daar kunnen we niet omheen. Daarom vindt de V.V.D.-fractie dat je het toerisme beter moet coördineren om daadwerkelljk te komen tot een goede samenwerking tussen gemeentebestuur, plaat selijke middenstand, lokale horeca en de inwoners van Willemstad. Willen wij handhaving van een bepaald voorzieningenniveau in Willemstad, dan blijft het toerisme een bron van inkomsten voor onze middenstand. Willemstad blijft dan zelfstandig en leefbaar, terwijl er naar gestreefd dient te worden om op werkdagen toeristen naar onze gemeente te. trekken. Hierbij is wel van belang dat de V.V.V. in onze gemeente een beter gestalte moet krijgen dan tot nu toe het geval is geweest. De vraag die hiermede verband houdt is: hoe ver wil of kan.men gaan ten aanzien van het horecabeleid? Onze fractie denkt dat in de "zachte" sector nog mogelijkheden aanwezig zijn, temeer daar er nu juridische uitspraken liggen welke differentiatie mogelijk maken Bij dit gehele toeristisch-recreatief beleid speelt het financiële plaatje een belangrijke rol.Daarnaast zal vanuit de gemeente, gezamenlijk met de lokale mid denstand en horeca, een duit in het zakje moeten worden gedaan, willen we komen tot een goed product. Willemstad voor nu en in de toekomst. Vestingstedendag. Gaeirne doen we de suggestie om met betrekking tot de organisatie van de Vesting stedendag in 1989, hierbij de Heemkundekring alsmede de stichting Menno van Coehoorn in te schakelen. -Hoofdunctie 6—

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 89