De voorgestelde transportkostenverevening gaat voor onze gemeente eerst gelden na 1998. Tot dit tijdstip is de vereveningsregeling die gold voor de zes voormalige V.V.R.-gemeenten van kracht. In het PAP II is Heeren Vuilverbranding b.v. duidelijk opgenomen. Wanneer in 1994 de verbrandingsoven te Moerdijk functioneert, is er voor de V.V.R.-gemeenten nog ruimte om hun huishoudelijk afval aan te bieden en te laten verbranden door Heeren Vuil verbranding b.v. De financiële consequenties van de te Moerdijk geplande installatie komen voor Willemstad derhalve redelijkerwijs eerst na 1998 aan de orde. Het is voorts niet te voorspellen wat er gaat gebeuren indien desondanks Kragge II wordt gesloten en al het afval in de oven te Moerdijk wordt verbrand. Dat is een zaak voor het streekgewestbesluit de heer Munters de beantwoording in eerste termijn. De heer Kamp merkt op dat het voorstel van het college om niet in te stemmen met de financiële regeling, verschilt van de kwestie m.b.t. de gewenste afzonderlijke financiële regeling t.b.v. de zes V.V.R. -gemeen ten De heer Hoekwater is verheugd te constateren dat de zes V.V.R.-gemeenten hun krachten hebben gebundeld. Met betrekking tot de door hem eerder Ibedoelde onderbezettingsverliezen merkt hij op hiermede de vertegenwoordiger van de gemeente Willemstad binnen streekgewestelijk< verband, een handreiking te willen geven. Voorts zal de capaciteit van de verbrandingsoven te Moerdijk worden af gestemd op het totale aantal afvalstoffen dat momenteel binnen dit gewest wordt verwerkt. Ook valt te verwachten dat de ton-prijs op de aangeboden hoeveelheid zal worden afgestemd. Indien de zes V.V.R. gemeenten hun afvalstoffen niet aan 'Moerdijk- ter verwerking aanbieden, is de heer Hoekwater benieuwd naar de consequenties daarvan, zowel op langere als korte termijn. Tenslotte meent de heer Hoekwater uit de stukken te hebben opgemaakt dat de verplichting van de gemeente t.o.v. Heeren Vuilverbranding b.v. wordt gecontinueerd tot 1 januari 1998 en dat volgens het collegevoorstel de hoogte van de transportverevening eerst na 1 januari 1999 gaat spelen. Daartussen zit een verschil van een jaar. De heer Boertjes merkt op dat de discussie met betrekking tot het over- gangsbeleid Kragge 1 en II eerst in de a.s. december-vergadering van de gewestraad van het streekgewest kan worden gevoerd. De huidige discussie in de gemeenteraad die daaraan vooraf gaat is daarom een welkome steun in de rug. De heer Munters antwoordt dat wordt getracht om als voormalige V.V.R.- gemeenten ter zake een éénduidig standpunt in te nemen. Het is niet waar schijnlijk dat daaraan door het streekgewest zondermeer voorbij kan wor den gegaan. Voorts wijst de heer Munters er uitdrukkelijk op dat in PAP II duidelijk staat aangegeven dat de zes V.V.R.. gemeenten contractueel zijn verbonden aan Heeren b.v., tot 1 januari 1999. Bij het opzetten van de verbrandingsovens te Moerdijk kan daarmede dus ter dege rekening worden gehouden. Bovendien is het niet ondenkbeeldig dat het werkgebied van "Moerdijk" zich buiten de Brabantse grenzen gaat uitstrekken tot Zeeland en (een gedeelte van) Zuid-Holland. Tegen deze achtergrond bezien is het huishoudelijk afval-aanbod van de zes V.V.R.-gemeenten zeer gering, zodat het met een eventuele onderbezet ting van de installatie te Moerdijk wel zal meevallen. Of de verplichtingen ten opzichte van Heeren b.v. nu lopen tot 1998 dan- ivel tot en met 1998, wordt nagezien. -Tenslotte-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 83