De voorgestelde transportkostenverevening gaat voor onze gemeente eerst
gelden na 1998. Tot dit tijdstip is de vereveningsregeling die gold voor
de zes voormalige V.V.R.-gemeenten van kracht.
In het PAP II is Heeren Vuilverbranding b.v. duidelijk opgenomen. Wanneer
in 1994 de verbrandingsoven te Moerdijk functioneert, is er voor de
V.V.R.-gemeenten nog ruimte om hun huishoudelijk afval aan te bieden en
te laten verbranden door Heeren Vuil verbranding b.v.
De financiële consequenties van de te Moerdijk geplande installatie komen
voor Willemstad derhalve redelijkerwijs eerst na 1998 aan de orde.
Het is voorts niet te voorspellen wat er gaat gebeuren indien desondanks
Kragge II wordt gesloten en al het afval in de oven te Moerdijk wordt
verbrand. Dat is een zaak voor het streekgewestbesluit de heer Munters
de beantwoording in eerste termijn.
De heer Kamp merkt op dat het voorstel van het college om niet in te
stemmen met de financiële regeling, verschilt van de kwestie m.b.t. de
gewenste afzonderlijke financiële regeling t.b.v. de zes V.V.R. -gemeen
ten
De heer Hoekwater is verheugd te constateren dat de zes V.V.R.-gemeenten
hun krachten hebben gebundeld.
Met betrekking tot de door hem eerder Ibedoelde onderbezettingsverliezen
merkt hij op hiermede de vertegenwoordiger van de gemeente Willemstad
binnen streekgewestelijk< verband, een handreiking te willen geven.
Voorts zal de capaciteit van de verbrandingsoven te Moerdijk worden af
gestemd op het totale aantal afvalstoffen dat momenteel binnen dit gewest
wordt verwerkt. Ook valt te verwachten dat de ton-prijs op de aangeboden
hoeveelheid zal worden afgestemd.
Indien de zes V.V.R. gemeenten hun afvalstoffen niet aan 'Moerdijk- ter
verwerking aanbieden, is de heer Hoekwater benieuwd naar de consequenties
daarvan, zowel op langere als korte termijn.
Tenslotte meent de heer Hoekwater uit de stukken te hebben opgemaakt dat
de verplichting van de gemeente t.o.v. Heeren Vuilverbranding b.v. wordt
gecontinueerd tot 1 januari 1998 en dat volgens het collegevoorstel
de hoogte van de transportverevening eerst na 1 januari 1999 gaat spelen.
Daartussen zit een verschil van een jaar.
De heer Boertjes merkt op dat de discussie met betrekking tot het over-
gangsbeleid Kragge 1 en II eerst in de a.s. december-vergadering van de
gewestraad van het streekgewest kan worden gevoerd. De huidige discussie
in de gemeenteraad die daaraan vooraf gaat is daarom een welkome steun in
de rug.
De heer Munters antwoordt dat wordt getracht om als voormalige V.V.R.-
gemeenten ter zake een éénduidig standpunt in te nemen. Het is niet waar
schijnlijk dat daaraan door het streekgewest zondermeer voorbij kan wor
den gegaan.
Voorts wijst de heer Munters er uitdrukkelijk op dat in PAP II duidelijk
staat aangegeven dat de zes V.V.R.. gemeenten contractueel zijn verbonden
aan Heeren b.v., tot 1 januari 1999.
Bij het opzetten van de verbrandingsovens te Moerdijk kan daarmede dus
ter dege rekening worden gehouden.
Bovendien is het niet ondenkbeeldig dat het werkgebied van "Moerdijk"
zich buiten de Brabantse grenzen gaat uitstrekken tot Zeeland en (een
gedeelte van) Zuid-Holland.
Tegen deze achtergrond bezien is het huishoudelijk afval-aanbod van de
zes V.V.R.-gemeenten zeer gering, zodat het met een eventuele onderbezet
ting van de installatie te Moerdijk wel zal meevallen.
Of de verplichtingen ten opzichte van Heeren b.v. nu lopen tot 1998 dan-
ivel tot en met 1998, wordt nagezien.
-Tenslotte-