—A—
Het nu accoord gaan rnet de ontwerp—wijziging g.a.p. betekent het ontwik
kelen van Kragge II zonder verder ingevuld financieel kader. Een sprong
in het duister.
Relevant voor onze gemeente hierin zijn de verplichtingen die vanaf heden
te verwachten zijn, te weten:
1. de ontwikkeling vein de storttarieven;
2. de hoogte van de transportkostenverevening na 1 januari 1999;
3. de financiële consequenties voor de V.V.R.-gemeenten bij storten op
Kragge II na beëindiging van de overeenkomst met Heeren Vuilverbran
ding Roosendaal b.v.
Gelet op eerder bedoelde koppeling tussen het tarief voor de vuilverbran
ding te Roosendaal en het storttarief voor de Kragge is het duidelijk dat
op korte termijn bezien zal worden of de prijs die Willemstad moet beta
len voor de afvalverwerking in de oven te Roosendaal duurder wordt. Hier
mee verband houdende kostenstijgingen zullen op de gemeentebegroting
drukken
Het CDA gaat accoord met het voorstel van het college om niet in te stem
men met onderhavige ontwerp-wijziging van het g.a.p. voordat het streek-
gewest een goede financiële paragraaf heeft opgesteld, waaruit onze fin-
ciële verplichtingen blijken, waarbij dan tevens duidelijk zal moeten
worden dat na 1998 door de V.V.R.-gemeenten geen entree-gelden betaald
zullen moeten worden en de transportvereveningsbijdrage op een voor deze
gemeenten aanvaardbaar peil komt te liggen.
Voorts ware, aldus de heer van der Sluijs het Streekgewest aandacht te
vragen voor het volgende
Volgens de notitie Overgangsbeleid Kragge I - Kragge II is de gemeente
Bergen op Zoom als beheerder van de stortplaats verantwoordelijk voor de
afbouw van de Kragge I
De feitelijke afbouwkosten komen voor rekening van Bergen op Zoom, die
daarvoor een fonds heeft gevormd, waarvan de geraamde stand per 1 januari
1989 9.275.000, zal worden bedragen.
Omdat de totale afbouwkosten van Kragge I op 10.730.000,worden ge
raamd, zal het betreffende fonds nog tot dat bedrag moeten worden gevoed.
Vanwege de bedoelde koppeling tussen het storttarief van de Kragge en de
verbrandingsprijs van Heeren b.v., is het voor de voormalige V.V.R.-ge
meenten evenwel van groot belang dat het deel van het storttarief dat
voor voeding van het fonds afbouw Kragge I wordt benut, m.i.v. 1 januari
1989 uit het storttarief wordt gelicht en afzonderlijk naast het stort
tarief in rekening wordt gebracht aan de gemeenten die hun afval plegen
af te voeren naar de Kragge. Zodoende ontstaat dan een lager eigenlijk
storttarief dan de in de notitie aangehouden 35.- per ton, waardoor,
gelet op rneerbedoelde koppeling, de verbrandingsprijs van Heeren b.v.
minder zal stijgen, besluit de heer v.d. Sluijs.
De heer Hoekwater deelt namens de V.V.D.-fractie mede dat men instemt met
de kanttekeningen die het college plaatst bij de gevolgschade van Kragge
I en II.
Ook kan men zich vinden in de stellingname m.b.t. de gevolgen van een
verhoging van het storttarief als gevolg van oneigenlijke elementen in
dat tarief.
De V.V.D. -fractie hoopt dat de zienswijze van het college ook door de
overige V.V.R.-gemeenten wordt gedeeld.
In onderhavige notitie blijft echter het feit dat we steeds meer te maken
krijgen met streekgewestelijke regelingen, onderbelicht. De V.V.R.-ge
meenten vormen binnen het streekgewest een minderheid en het gevaar is
daardoor niet denkbeeldig dat de gemeente Willemstad onwelgevallige be
sluiten, worden opgelegd.
-In-