—A— Het nu accoord gaan rnet de ontwerp—wijziging g.a.p. betekent het ontwik kelen van Kragge II zonder verder ingevuld financieel kader. Een sprong in het duister. Relevant voor onze gemeente hierin zijn de verplichtingen die vanaf heden te verwachten zijn, te weten: 1. de ontwikkeling vein de storttarieven; 2. de hoogte van de transportkostenverevening na 1 januari 1999; 3. de financiële consequenties voor de V.V.R.-gemeenten bij storten op Kragge II na beëindiging van de overeenkomst met Heeren Vuilverbran ding Roosendaal b.v. Gelet op eerder bedoelde koppeling tussen het tarief voor de vuilverbran ding te Roosendaal en het storttarief voor de Kragge is het duidelijk dat op korte termijn bezien zal worden of de prijs die Willemstad moet beta len voor de afvalverwerking in de oven te Roosendaal duurder wordt. Hier mee verband houdende kostenstijgingen zullen op de gemeentebegroting drukken Het CDA gaat accoord met het voorstel van het college om niet in te stem men met onderhavige ontwerp-wijziging van het g.a.p. voordat het streek- gewest een goede financiële paragraaf heeft opgesteld, waaruit onze fin- ciële verplichtingen blijken, waarbij dan tevens duidelijk zal moeten worden dat na 1998 door de V.V.R.-gemeenten geen entree-gelden betaald zullen moeten worden en de transportvereveningsbijdrage op een voor deze gemeenten aanvaardbaar peil komt te liggen. Voorts ware, aldus de heer van der Sluijs het Streekgewest aandacht te vragen voor het volgende Volgens de notitie Overgangsbeleid Kragge I - Kragge II is de gemeente Bergen op Zoom als beheerder van de stortplaats verantwoordelijk voor de afbouw van de Kragge I De feitelijke afbouwkosten komen voor rekening van Bergen op Zoom, die daarvoor een fonds heeft gevormd, waarvan de geraamde stand per 1 januari 1989 9.275.000, zal worden bedragen. Omdat de totale afbouwkosten van Kragge I op 10.730.000,worden ge raamd, zal het betreffende fonds nog tot dat bedrag moeten worden gevoed. Vanwege de bedoelde koppeling tussen het storttarief van de Kragge en de verbrandingsprijs van Heeren b.v., is het voor de voormalige V.V.R.-ge meenten evenwel van groot belang dat het deel van het storttarief dat voor voeding van het fonds afbouw Kragge I wordt benut, m.i.v. 1 januari 1989 uit het storttarief wordt gelicht en afzonderlijk naast het stort tarief in rekening wordt gebracht aan de gemeenten die hun afval plegen af te voeren naar de Kragge. Zodoende ontstaat dan een lager eigenlijk storttarief dan de in de notitie aangehouden 35.- per ton, waardoor, gelet op rneerbedoelde koppeling, de verbrandingsprijs van Heeren b.v. minder zal stijgen, besluit de heer v.d. Sluijs. De heer Hoekwater deelt namens de V.V.D.-fractie mede dat men instemt met de kanttekeningen die het college plaatst bij de gevolgschade van Kragge I en II. Ook kan men zich vinden in de stellingname m.b.t. de gevolgen van een verhoging van het storttarief als gevolg van oneigenlijke elementen in dat tarief. De V.V.D. -fractie hoopt dat de zienswijze van het college ook door de overige V.V.R.-gemeenten wordt gedeeld. In onderhavige notitie blijft echter het feit dat we steeds meer te maken krijgen met streekgewestelijke regelingen, onderbelicht. De V.V.R.-ge meenten vormen binnen het streekgewest een minderheid en het gevaar is daardoor niet denkbeeldig dat de gemeente Willemstad onwelgevallige be sluiten, worden opgelegd. -In-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 81