-4- Thans beschouwt het streekgewest zich als een autonoom orgaan doch het dient te worden gezien als een verlengd lokaal bestuur; de deelnemende gemeenten bepalen uiteindelijk wat wel en niet belangrijk is. De heer Kamp is voorts van mening dat een privatisering van de ambulance dienst een slechte zaak is, gezien de ontwikkelingen op dit terrein. Pri vate ondernemingen kunnen een dergelijke taak schijnbaar niet exploiteren gelet op de daaraan te stellen eisen inzake paraatheid en professionele apparatuur. De kosten.;van deze vervoersvoorziening moeten wórden voldaan uit de op- brengst van premiebetalende burgers; dat is het'uitgangspunt. Het. bedrag dat het Centraal Orgaan Tarieven Gezondheidszorg in rekening breng is onvoldoende om daaruit de exploitatiélasten van de ambulance dienst te bekostigen. Het' ligt meer op de weg van het streekgewest dm tesamen met andere ver gunninghouders tegen deze gang van zaken teprotesterenzodat door het C.O.T.G.zodanige tarieven in rekening kunnen worden gebracht dat het na delig saldo van de ambulancedienst wordt teruggebracht tot nihil. Met de voorgestelde taken op het gebied van de algemene gezondheidszorg kan worden ingestemd. Dat zijn immers kerntaken besluit de heer Kamp. voorzitter stelt vast dat de raad in grote lijnen instemt met de door het college voorgestelde reactie op de begrotingen 1989 van het streekge west Westelijk-Noord-Brabant Voorts wordt geantwoord dat het college de mening is toegedaan dat het bedrag van 286.000,overeenkomstig de verdeelsleutel voor de kosten van het streekgewest aan de deelnemende gemeenten moet worden terugbe taald. In overeenstemming met hetgeen daaromtrent door de heer Kamp is opgemerkt, is het streekgewest geen autonoom instituut doch dient te worden gezien als een verlengd lokaal bestuur, aldus de voorzitter. Het is bovendien geen bedrijfsmatige activiteit die te vergelijken is met het werkvoorzieningsschap. Onnodige reservevorming is hier uit den boze. Vervolgens deelt de voorzitter mede dat op de post ambulancevervoer geen verdere bezuinigingen kunnen worden doorgevoerd omdat dan de aanrijtijden voor de ambulance onaanvaardbaar worden. Overigens wordt momenteel onderzoek verricht naar een verbetering van de efficiency tussen ambulancedienst en gewestelijke brandweer door dezelfde chauffeurs voor beide taken te gaan inzetten. Voorts zijn in dit verband oriënterende gesprekken gevoerd om zodoende een verdere integratie van ambulancedienst en brandweer te bewerkstelli gen. De voorzitter deelt niet de mening van de heer Hoekwater daar waar het gaat om de veronderstelling dat het in het verleden door het streekge west gevoerde beleid, niet altijd efficiënt is geweest door o.a. de aan wezigheid van "dor hout" in de begroting dat eerst nu wordt gekapt. Boven dien worden ook thans reeds rentes op de reserves bijgeschreven, zodat een vermindering van rente-inkomsten geen gevolgen heeft voor de exploi tatie op de gewone dienst van het streekgewest. Uitvoering van de door het college voorgestelde maatregel m.b.t. de terug betaling van een gedeelte van de bestemmingsreserve aan de deelnemende gemeenten, geeft geen dekkingsproblemen voor de begroting. Vervolgens stemt de voorzitter in met de opmferking van dë" heer Kamp om trent het door het streekgewest gevoerde financiële beleid en de uitbrei ding van het aantal streekgewestelijke taken op een dusdanig tijdstip nadat het punt van "no-return" is bereikt.' Ten aanzien van het C.O.T.G. merkt de voorzitter Op dat een ambulance dienst niet dichter bij Willemstad kan worden gesitueerd, omdat een derge lijke voorziening niet kostendekkend zou zijn. Overigens is het gesprek omtrent de combinatie van ambulance^- en brand weerdienst niet zozeer ingegeven vanuit een beheersbaarheid van de kos ten als wel vanuit een oogpunt van veiligheid.. De aanrijtijden zijn in Roosendaal aanmerkelijk korter dan in onze gemeen te hetgeen in principe eens verkeerde zaak is. Wellicht dat in samenwerking met industrie en bedrijven in deze regio naar een passende oplossing voor dit probleem kan worden gezocht waardoor de aanrijtijden worden teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau, besluit de voorzitter. -De- De heer Kamp verduidelijkt in tweede termijn dat het C.O.T.G.' een bepaald percentage overhead-kosten betaalt dat vervolgens is genormeerd. Voorts wordt een bijdrage verleend in de huisvestings- en exploitatiekosten van de ambulancedienst. De bijdrage in de exploitatiekosten is niet voldoende voor een kostendekkende exploitatie. Bovendien moet worden gewaakt voor een behoorlijk en aanvaardbaar niveau van dienstverlening. Alleen door een gezamenlijke inspanping van de betrokken ambulancediens ten kan bij de rijksoverheid worden gepleit voor een goede voorziening. Zo niet, dan wordt als gevolg van doorgevoerde bezuinigingen tekort ge daan aan het niveau van dienstverlening waardoor ongelukken niet zijn Uitgesloten, aldus de heer Kamp. De heer Hoekwater is verheugd te constateren dat er in elk geval een zekere mengvorm mogelijk is tussen het door het streekgewest laten uit voeren van het ambulancevervoer en het privatiseren daarvan. Overigens fungeert in de nabije omgeving van Amsterdam wel een private ambulancevervoerbedrijf "Broeder de Vries". Er moet alzo op voorhand geen enkele mogelijkheid worden uitgesloten, waar het gaat pm de kosten van het ambulancevervoer te drukken. De voorzitter antwoordt dat terzake een scheiding moet worden aangebracht tussen veredeld "taxi- en ziekenvervoer" en het zuivere "ambulancevervoer". Dat laatste is praktisch altijd een zaak van de overheid. Voorts deelt de voorzitter mede dat de opmerkingen van de heer Kamp m.b.t. het C.O.T.G. via deze notulen ter kennisneming van het streekgewest wor den gebracht. Zonder hoofdelijke stemming en zonder verdere beraadslagingen wordt dan besloten om met inachtneming van hetgeen door de onderscheidene raads leden daaromtrent is opgemerkt, bij het dagelijks bestuur van het streek gewest in de door het college voorgestelde zin te reageren op de jaarstuk ken 1989 van het streekgewest. Rondvraag. De heer Slabbekoorn vraagt of de kinderkopjes voor het bruggetje naar het Mauritshuis, welke bestrating met name voor rolstoelgebruikers en voor slecht ter been zijnde mensen een obstakel vormt, op korte termijn kan wórden vervangen door klinkers. De heer Munters antwoordt dat door de afdeling Openbare Werken momenteel een plan wordt uitgewerkt dat erop is gericht bedoelde bestrating meer begaanbaar te maken voor de minder-valide mens. Mevrouw Strüijt-de Jong constateert dat kinderen die voor het L.H.N.O.- onderwijs zijn aangewezen op de gemeente Steenbergen, reeds om 7.10 uur van dé ZWN-busdiensten gebruik moeten maken. Is het college bereid het initiatief te ondersteunen van ouders teneinde te bewerkstelligen dat ook om 8.10 uur een lijndienst wordt onderhouden tussen Willemstad en Steenbergen? De voorzitter deelt mede dat het college vanzelfsprekend gaarne bereid is dit initiatief te ondersteunen zij het dat de behoefte daaraan nog niet exact bekend is. Aangezien de lijndiensten voor een periode van een half jaar worden gepland, valt niet te verwachten dat op korte termijn de bus diensten in voorgestelde zin kunnen worden aangepast. Van gemeentewege wordt hieromtrent contact opgenomen met de betreffende busdienstmij. De heer Groeneveld deelt mede dat bij de begrotingsbehandeling voor 1988 is besloten om vanaf 1 januari 1988, gedurende een periode van drie maanden, een container te plaatsen op het terrein van de afdeling Openbare Werken aan het Steenpad, waarin dan door particulieren tuin-, bouw- en sloopafval zou kunnen worden gedeponeerd. Hiervan wordt veelvuldig gebruik gemaakt; ook voor andersoortig afval. Momenteel is de bewuste container van het terrein verwijderd. Mag hieruit worden geconcludeerd dat het proefproject niet wordt voortgezet? -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 76