-2- 3. schrijven van het dagelijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant van '3d! augustus 1988 waarbij wórdt aangeboden de begrotings- wijziging 1989; 4. idem van 30 augustus 1988 waarbij wordt medegedeeld dat het algemeen be stuur van het schap het beleidsplan 1989-1993 ongewijzigd heeft vastge steld; 5. schrijven van het dagelijks bestuur van het streekarchief Nassau-Brabant van 24 augustus 1988 waarbij wordt medegedeeld dat de gedeputeerde staten de le begrotingswijziging 1988 hebben goedgekeurd; 6. nota inzake de verkeerssituatie bij de Waterpoort; 7. arbeidsmarktverslag van het gewest Roosendaal per ultimo juli 1988 van het gewestelijk arbeidsbureau Roosendaal. De heer Kamp merkt naar aanleiding van het onder punt 6 ingekomen stuk op (notitie inzake de verkeerssituatie bij de.Waterpoort) dat de P.v.d.A.- fractie op dit onderwerp alsnog inhoudelijk wenst in te gaan wanneer het toeristisch-recreatièf beleid in de gemeente Willemstad t.z.t. aan de orde wordt gesteld. De voorzitter neemt deze mededeling voor kennisgeving aan. Vervolgens worden dan zonder hoofdelijke stemming en zonder verdere be raadslagingen de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. 4. Afrekening en vaststelling definitief subsidie O.V.O. Zonder hoofdelijke stemming en zonder beraadslagingen wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten het maximaal definitief subsidie' voor O.V.O.regionaal instituut voor basiseducatie over 1987 te bepalen op 1.093,onder het voorbehoud dat de minister van Onderwijs en Wetenschappen de definitieve rijksbijdrage voor onze gemeente op het zelfde bedrag vaststelt. 5. Educatief programma basiseducatie 1989 en subsidiëring O.V.O. 1989. Zonder hoofdelijke stemming en zonder beraadslagingen wordt overeenkom stig het voorstel van burgemeestér 'en wethouders besloten: net educatief programma 1989 vast te stéllen conform het door het regio naal educatief beraad basiseducatie ingediende ontwerp; - het subsidie 1989 ten bêhoeve van de uitvoering van basiseducatie voor O.V.O.regionaal instituut voor basiseducatie, vast te stellen op maxi maal de te ontvangen rijksbijdrage ad 4.5Ö1,en het subsidie bij wijze van voorschot via de centrumgemeente Bergen op Zoom ter beschik king te stellen. 6. Subsidieverzoek Stichting R.E.C. Mevrouw Struijt-de Jong merkt op dat inwoners van Willemstad op de hoogte moeten worden gebracht van de mogelijkheid, aan cursussen op het gebied van de basiseducatie deel te nemen. Wellicht dat hierover (gratis) publi caties in "de Brillant" kunnen worden opgenomen. Vanuit haar persoonlijke ervaringen kan deelname aan een dergelijke cur sus van harte worden aanbevolen. Momenteel nemen slechts een tweetal i' - woners uit Willemstad deel aan de één of andere cursus op het gebied van de basiseducatie. Waarschijnlijk zijn de mogelijkheden op dit gebied voor een groot deel van de Willemstadse inwoners nog onbekend. Overigens kan worden ingesterpd met het voorstel van het college. De voorzitter antwoordt dat met Stichting R.E.C. reeds contact is opge nomen omtrent het verrichten van publicaties in het gemeentelijk voor lichtingsblad. Een concept-bekendmaking wordt opgesteld. Bovendien wordt getracht voor het gebied Willemstad-Standaarbuiten-Fij- naart c.a. eeh educatief project Van de grond te tillen, wanneer daarvoor voldoende belangstelling bestaat onder de inwoners. Zonder hoofdelijke stemming en zonder verdère beraadslaging wordt dan over eenkomstig het voorstel van b. en w. besloten het subsidieverzoek voor 1989 af te wijzen. -7Begrotingen- Begrotingen 1989 streekgewest Westelijk Noord-Brabant. De heer Groeneveld merkt op dat de door de minister van W.V.C. getroffen bezuinigingsmaatregelen tot gevolg hebben dat het streekgewest ruim 172.000,aan inkomsten derft. Dit bedrag moet worden-gecompenseerd met een extra-bijdrage van 0,75 per inwoner van de deelnemende gemeen ten. Voor de gemeente Willemstad komt dit neer op een extra bijdrage van 2.500,Deze door het streekgewestbestuur voorgestelde gang van zaken kan worden bestempeld als een wel erg eenvoudige en simpele oplossing. De CDA-fractie stelt zich op het standpunt dat het streekgewest zich in het verlengde van de door de gemeente te treffen maatregelen, ook een bezuiriigingsverplichting zou moeten opleggen. Voorts hadden de door het dagelijks bestuur van het streekgewest voorge stane ombuigingsmaatregelen vanavond ter discussie moeten kunnen staan gelijktijdig met de wijze waarop in de toekomst met de algemene bestem mingsreserve moet worden omgegaan. Met het college is de CDA-fractie van oordeel dat de algemene bestemmings reserve niet verder mag stijgen dan tot A% van het totaalbudget minus paragraaf 1 van de verdeeldienst Daarbij dient de rente op de reserves te worden bijgeschreven, besluit de heer; Groeneveld. De heër Hoekwater is met de heer Groeneveld van mening dat door het Rijk aan het streekgewest opgelegde bezuinigingen vervolgens niet zondermeer aan de deelnemende gemeenten mogen worden doorgesluisd. Ook gemeenten moeten immers kortingen op rijksbijdragen d.m.v. bezuinigin gen elders, opgevangen. Overigens vindt de heer Hoekwater gebezigde termen als "efficiency-verbe- tering" en "dor hout kappen" op zich loze kreten, doch indien hierdoor substantiële bedragen vrijkomen geeft daarmede het dagelijks bestuur van het streekgewest zichzelf een brevet van onvermogen. Immmers, hieruit blijkt dat tot heden niet altijd even efficiënt is gewerkt en dat "dor hout" in de begroting in het verleden is geaccepteerd. Het voorstel van het college om een gedeelte van de bestemmingsreserve aan de deelnemende gemeenten terug te betalen, spreekt de V.V.D.-fractie niet erg aan. Daarmee worden nl. het streekgewest eveneens de rente—inkomsten over dit bedrag ontnomen. De V.V.D-fractie stelt voor de algemene bestemmingsreserve in drie jaar tijd af te bouwen tot de 4%-norm van het totaalbudget minus paragraaf 1 van de verdeeldienst. Dit dient te gebeuren in samenhang met de door het dagelijks bestuur nog nader bekend te maken bezuinigingsmaatregelen. Hierbij dient in ieder geval de post "ambulancedienst gewestelijke gezond heidsdienst" te worden betrokken, en wel vanwege het huidige grote aantal overuren. Voorts is de V.V.D.-fractie niet gerust omtrent de financiële consequen ties welke een door het streekgewest op te starten epidemiologisch onder zoek met zich brengt. Is dit wel een taak voor het streekgewest, zo vraagt de heer Hoekwater zich af. In dit verband moeten duidelijk de kerntaken voor het streekgewest worden bepaald en in het verlengde hiervan kan worden vastgesteld welke taken moeten worden gehandhaafd danwel afgesloten of verminderd. Wellicht dat voor de ambulancedienst een oplossing in de private sfeer kan worden gezocht, besluit de heer, Hoekwater. - De heer Kamp constateert dat de bijdrage ad 80.622,— welke de gemeente Willemstad aan het streekgewest is verschuldigd, niet aanzienlijk is. Wellicht dat deze bijdrage in de loop der tijd, door een gestage uitbrei ding van het aantal taken/investeringen, structureel wordt verhoogd. Daarbij komen dan nog eens de door het decentralisatiestreven doorgesluis de bezuinigingen naar de lagere overheden welke eveneens een verhoging van de gemeentelijke bijdragen met zich brengen. Ook het streekgewest dient zich hierop te bezinnen en de gewenste bezui nigingsmaatregelen aan de deelnemende gemeenten voor te leggen. Het streekgewest dient ervan in kennis te worden gesteld dat alvorens sprake kan zijn van nieuwe investeringen danwel lésteh'verhogingenhet "ombuigingsplaatje" bekend moet zijn. -Thans-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 75