-25-
De gemeente krijgt nu nog een bijdrage van 12.000,in de- quartaire wegen.
Is het zo dat het aantal quartaire wegen in de polder een niet te veranderen
zaak is, of bestaat er een mogelijkheid de Noordlangeweg van een andere status
te voorzien.
De heer Kamp merkt op dat naast de nu voorliggende rapportage door het college
ook was toegezegd een rapportage over het investeringsbeleid en het meerjaren
perspectief.
Hij is dus niet helemaal tevreden met hetgeen nu is uitgereikt en wel om de
volgende redenen. In de stukken voor de begroting 1988 zijn wat aannames ge
maakt. Onder meer met het oog op de meerjarenraming zijn door de raad enkele
opschuivingen gepleegd.Verrassingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen.
In die meerjarenraming is al uitgegaan van een belasting verhoging met 10%.
Voor 1988 springt de gemeente er redelijk goed uit zij het dat met name de
onderhoudslasten" van de polderwegen wellicht ook in negatieve zin doorwerken.
Er zijn een aantal uitgaven toegestaan van de post onvoorzien die een struc
tureel karakter dragen. Dat leidt dus ook weer tot een lastenverhoging. Zo
zijn er ongetwijfeld nog meer zaken aan te halen en de heer Kamp,nodigt het
college dan ook graag uit om voor de commissie A.B.Z. die extra-polatie, die
overigens reeds was toegezegd, aan te geven opdat daarover binnen afzienbare
tijd kan worden gediscussieerd.
Overigens heeft de fractie van de P.v.d.A. geen problemen met het voorstel
van het college.
De voorzitter kan nog niet met zekerheid zeggen of de verlaging van de pen
sioenbijdrage in de toekomst zo zal blijven.
Een en ander is pas in de juni-circulairebetreffende de algemene uitkering,
bekend gemaakt.
Er is natuurlijk een nauwe relatie tussen een aantal punten in de algemene uit
kering en het bedrag van 45.000,
Ten aanzien van de polderwegen zegt hij dat de raad gerust kan aannemen dat
het zo blijft zoals het is. De wegen zijn nlallemaal opgenomen in het pro
vinciale wegenplan.
Inmiddels heeft het college al wel wat huiswerk verricht over de situatie in
1989 en dan blijkt dat de polderwegen zoals de gemeente die nu heeft, ongeveer
voor 80.000,beslag op de begroting gaan leggen. Dit is puur een schot
voor de boeg maar vanaf volgend jaar zal daar toch mee gerekend moeten worden.
In de richting van de heer Kamp merkt de voorzitter op dat niet vergeten moet
worden op welk punt de raad en het college enkele jaren geleden zijn gestart.
De zaken die nu tussentijds worden aangedragen, het betrekken van de raad bij
een zo groot mogelijk aantal zaken, en dat afgezet tegen de belasting die dat
geeft tegenover het personeel, alsmede het feit dat de begroting dit jaar weer
een maand eerder zal komen dan vorig jaar, betekent dat er in capacitietszin
nauwelijks of geen ruimte is om een soort "voorjaarsnota" te maken en dan ge-
poleerd naar de toekomst.
De voorzitter vindt het al heel wat dat de raad de onderhavige rapportage
krijgt. Niet zozeer omdat het college dat allemaal niet zou willen maar alles
moet wel geproduceerd worden. Hij zegt wel toe dat de fractievoorzitters in
de commissie A.B.Z. veel eerder zullen worden betrokken bij het op- en vast
stellen van de begroting dan vorig jaar het geval is geweest. Hierdoor zal de
inbreng van de raad weer groter zijn dan in het verleden het geval is geweest.
De extra-polatie van effecten die nu boven water komen wordt daarin ook ver-
werktopdat de raad zelf keuzes kan doen voor de komende jaren ten aanzien van
bestedingen etc.
In tweede termijn merkt de heer Kamp op dat hij niet op een voorjaarsnota zit
te wachten in november. Waar het om gaat is dat de raad een functie te ver
vullen heeft in de besluitvorming ten aanzien van de begroting 1989. Iedereen
weet dat er toch nog donkere financiële wolken zijn.Dat betekent dat priori
teiten aangegeven moeten worden. Naar zijn oordeel is het de functie van de
raad om daarin keuzes te maken en dat betekent dat de raad ook moet aangeven
op welke wijze aan die keuzes inhoud moet worden gegeven.
-Waar-