-24- De exacte, bedragen die het werkvoorzieningsschap voor 1989 ontvangt zijn nog niet bekend. De schappen echter die goed gefunctioneerd hebben zullen daarvoor ruimer worden gehonoreerd dan de schappen die minder goed hebben gefunctio neerd. Enerzijds komen dus de schappen wat ruimer in de jas en anderzijds hoeven de gemeenten ook minder bij te dragen dan in het verleden het geval is geweest. Of dat in de toekomst zo zal blijven is nog niet zeker. Wanneer men overgaat van een begrotingsmethodiek waarbij alle middelen be schikbaar worden gesteld naar een budget waaruit alles moet gebeuren terwijl je maar af moet wachten hoe één en ander zich ontwikkelt, zoals eigen bijdrage gemeenten etc., is het zaak dat een reserve in stand wordt gehouden. Over de hoogte van dat reserve-bedrag is advies gevraagd aan de accountant en die heeft geadviseerd om bij een omzet van een bedrag X een percentage X te reserveren voor onvoorziene zaken. Overigens zullen de gemeenten dat van jaar tot jaar bekijken om fondsvorming te voorkomen. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten: - in te stemmen met dé primitieve begroting 1989 en de daarbij behorende in vesteringsnota van het werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant; - accoord te gaan met een gemeentelijke bijdrage van 400,per W.S.W.-werk nemer voor het dienstjaar 1989; - in te stemmen met het ontwerp-beleidsplan 1989-1993. 28. Tussentijdse rapportage omtrent bijstelling van de begroting 1988. Bij de behandeling van de begroting 1988 is met aannames gewerkt. In de loop van het jaar komen dan de definitieve bedragen. Om niet helemaal in het blinde bezig te zijn heeft het college gemeend alle negatieve en alle positieve effecten op een rij te zetten om te laten zien hoe de gemeente er op dit moment begrotingstechnisch voorstaat, aldus de voorzit ter. Nu blijkt hoe kwetsbaar een aantal zaken zijn. Als blijkt dat door verschil lende bijstellingen van ministeries de post onvoorzien de ene maand nog 20.000,bedraagt en twee maanden later echter -/- 20.000,zonder dat er door de gemeente ook maar een gulden aan onttrokken is, moge duidelijk zijn wat er zoal op de gemeente afkomt. Met name de verdeling van het batig saldo van de jaarrekening 1987, waarbij een gedeelte werd aangewend om de kapitaallasten van de V.V.R. terug te brengen, heeft de gemeente gered t.a.v. de post onvoorzien en wat er formeel nog te besteden is in 1988. Als er dus niet zo'n groot overschot was geweest in 1988 had de gemeente dus nu een tekort gehad van 20.000,in plaats van een restapt. Wanneer de raad dus vanavond kan instemmen met het voorstel betekent dat dat de gemeente weer een bedrag heeft op de post onvoorzien van 21.847,waar uit voor een aantal zaken weer kan worden geput. De heer Hoekwater is blij met deze tussentijdse rapportage, wat niet wegneemt dat zijn fractie is geschrokken van de bedragen die verhoogd en verlaagd wor den. Kan het college iets meer vertellen over de financiële meevaller en dan met name over de pensioenverlaging. Is dit een blijvende post? We moeten ervan uitgaan dat de mindere uitgave van het rijk ad 150.000, ook structureel is. Dat betekent dan dat er per saldo 45.000,minder van de rijksoverheid wordt ontvangen. De V.V.D. vindt het bevreemdend dat een post van pensioenbijdragen kan zakken van 17,5% tot 9,5%. Waarschijnlijk zal er wel een andere instantie zijn die voor de kosten van het verschil opdraait. Als straks de overheid weer krap zit bestaat er natuurlijk een gerede kans op dat dat percentage weer aanzienlijk stijgt. Wanneer dan de bijdrage van het rijk blijft zoals die is zal dat bedrag van 45.000,aanzienlijk verhoogd worden in het nadeel van de gemeente. Een andere vraag van de V.V.D. betreft de polderwegen. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 70