-23-
Ten eerste dat het gaat om het aangaan van een nieuwe gemeenschappelijke rege
ling. Wanneer je namelijk niets doet dan vervalt de bestaande regeling automa
tisch. Dat betekent dat men dan in een wat andersoortige positie zou kunnen
zitten
De voorkeur van de heer Kamp gaat uit naar de weg van de wijzigingen alhoewel
het zo is dat wanneer je een nieuwe gemeenschappelijke regeling aangaat daar
over overeenstemming moet bestaan tussen alle partijen.
Daarom houdt hij het voorlopig maar op het feit, mede gezien het gegeven dat
een bestaande gemeenschappelijke regeling moeilijk te wijzigen is, dat de ge
meenschappelijke regeling wordt aangepast in plaats van dat er een nieuwe
wordt aangegaan.
De heer van der Sluijs zegt dat zijn fractie volledig achter het collegevoor
stel staat zowel waar het betreft de wijziging van de gemeenschappelijke rege
ling zelf als het niet-wijzigen van de stemmenverhouding. Grotere gemeenten
hebben naar de mening van het CDA al een positie waarin reeds erkenning aan
wezig is. Zij maken nl. al onafgebroken deel uit van het dagelijks bestuur.
Het geplaatst hebben van een groot aantal W.S.W.-werknemers en het dientenge
volge betalen van een hogere bijdrage rechtvaardigt ook geen grotere invloed,
aldus besluit de heer van der Sluijs.
De voorzitter onderschrijft datgene wat door de verschillende fractie's reeds
naar voren is gebracht.
Het functioneren van het schap in vergelijking met andere schappen, andere ge
westen, geeft volstrekt geen aanleiding om wijziging te brengen in de bestuurs
samenstelling. Ten aanzien van de opmerking of er nu sprake is van een nieuwe
regeling of een wijziging van de oude merkt de voorzitter het volgende op.
De Wet op de gemeenschappelijke regelingen heeft natuurlijk een rol gespeeld
in deze situatie.
De vraag wordt natuurlijk opgeworpen of gemeenten die buiten het streekgewest
vallen deel mogen blijven uitmaken van het gewest danwel bij Breda of Ooster
hout moeten aansluiten.
De 6 gemeenten waar het hier om gaat willen het ook graag houden zoals het is.
Er zijn gesprekken gevoerd met de betreffende gedeputeerden die groen licht
hebben gegeven om het te laten zoals het is.
Eigenlijk is het dus een nieuwe gemeenschappelijke regeling, gesanctioneerd
door het provinciaal bestuur.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten het dage
lijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant te berichten
dat het concept-voorstel tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling
geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen.
Voorts zal worden medegedeeld dat niet kan worden ingestemd met een wijziging
van de stemmenverhouding binnen het algemeen bestuur.
27. Primitieve begroting 1989, investeringsnota 1989 en beleidsplan 1989-1993 Werk
voorzieningsschap West Noord-Brabant.
Namens het CDA zegt de heer van der Sluijs dat de instelling van een reserve
fonds hier ter sprake komt om onvoorziene tegenvallers financieel te kunnen
opvangen
Is er al bekend hoe groot de reserves moeten zijn. Naar zijn mening moet de
bestemming van de reserves duidelijk omschreven worden. Het is niet de bedoe
ling dat er reserves worden gekweekt.
Het CDA kan instemmen met het voorstel met dien verstande dat aangegeven wordt
het te vormen reserve-bedrag en de bestemming die daaraan wordt gegeven.
De voorzitter zegt dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat bij door de ge
meente gesubsidieerde instellingen allerlei potjes en reserves worden gecreëerd
van gelden die bij de gemeenten thuishoren.
Nu doet zich de toch wat nieuwe situatie voor dat vanaf 1989 budgetfinanciering
wordt ingesteld voor het werkvoorzieningsschap. Deze budgetfinanciering geeft
nog zoveel onduidelijkheden dat men er bijna niet aan ontkomt om een stukje te
reserveren voor het geval allerlei regelingen wat anders uitpakken dan nu
wordt gedacht.
De-