-23- Ten eerste dat het gaat om het aangaan van een nieuwe gemeenschappelijke rege ling. Wanneer je namelijk niets doet dan vervalt de bestaande regeling automa tisch. Dat betekent dat men dan in een wat andersoortige positie zou kunnen zitten De voorkeur van de heer Kamp gaat uit naar de weg van de wijzigingen alhoewel het zo is dat wanneer je een nieuwe gemeenschappelijke regeling aangaat daar over overeenstemming moet bestaan tussen alle partijen. Daarom houdt hij het voorlopig maar op het feit, mede gezien het gegeven dat een bestaande gemeenschappelijke regeling moeilijk te wijzigen is, dat de ge meenschappelijke regeling wordt aangepast in plaats van dat er een nieuwe wordt aangegaan. De heer van der Sluijs zegt dat zijn fractie volledig achter het collegevoor stel staat zowel waar het betreft de wijziging van de gemeenschappelijke rege ling zelf als het niet-wijzigen van de stemmenverhouding. Grotere gemeenten hebben naar de mening van het CDA al een positie waarin reeds erkenning aan wezig is. Zij maken nl. al onafgebroken deel uit van het dagelijks bestuur. Het geplaatst hebben van een groot aantal W.S.W.-werknemers en het dientenge volge betalen van een hogere bijdrage rechtvaardigt ook geen grotere invloed, aldus besluit de heer van der Sluijs. De voorzitter onderschrijft datgene wat door de verschillende fractie's reeds naar voren is gebracht. Het functioneren van het schap in vergelijking met andere schappen, andere ge westen, geeft volstrekt geen aanleiding om wijziging te brengen in de bestuurs samenstelling. Ten aanzien van de opmerking of er nu sprake is van een nieuwe regeling of een wijziging van de oude merkt de voorzitter het volgende op. De Wet op de gemeenschappelijke regelingen heeft natuurlijk een rol gespeeld in deze situatie. De vraag wordt natuurlijk opgeworpen of gemeenten die buiten het streekgewest vallen deel mogen blijven uitmaken van het gewest danwel bij Breda of Ooster hout moeten aansluiten. De 6 gemeenten waar het hier om gaat willen het ook graag houden zoals het is. Er zijn gesprekken gevoerd met de betreffende gedeputeerden die groen licht hebben gegeven om het te laten zoals het is. Eigenlijk is het dus een nieuwe gemeenschappelijke regeling, gesanctioneerd door het provinciaal bestuur. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten het dage lijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant te berichten dat het concept-voorstel tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen. Voorts zal worden medegedeeld dat niet kan worden ingestemd met een wijziging van de stemmenverhouding binnen het algemeen bestuur. 27. Primitieve begroting 1989, investeringsnota 1989 en beleidsplan 1989-1993 Werk voorzieningsschap West Noord-Brabant. Namens het CDA zegt de heer van der Sluijs dat de instelling van een reserve fonds hier ter sprake komt om onvoorziene tegenvallers financieel te kunnen opvangen Is er al bekend hoe groot de reserves moeten zijn. Naar zijn mening moet de bestemming van de reserves duidelijk omschreven worden. Het is niet de bedoe ling dat er reserves worden gekweekt. Het CDA kan instemmen met het voorstel met dien verstande dat aangegeven wordt het te vormen reserve-bedrag en de bestemming die daaraan wordt gegeven. De voorzitter zegt dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat bij door de ge meente gesubsidieerde instellingen allerlei potjes en reserves worden gecreëerd van gelden die bij de gemeenten thuishoren. Nu doet zich de toch wat nieuwe situatie voor dat vanaf 1989 budgetfinanciering wordt ingesteld voor het werkvoorzieningsschap. Deze budgetfinanciering geeft nog zoveel onduidelijkheden dat men er bijna niet aan ontkomt om een stukje te reserveren voor het geval allerlei regelingen wat anders uitpakken dan nu wordt gedacht. De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 69