-22-
Je zou kunnen zeggen dat dan gezien de bestuurlijke structuursdeken zoals die
nu over Nederland gelegd is, alle gewesten, gemeenten nieuwe stijl zouden zijn.
Hiermee geeft hij aan dat er vervolgens een nieuw probleem ontstaat want dan
kom je in de situatie dat dan territoriaal gedecentraliseerd moet gaan worden
en dan komt op die manier via de achterdeur de vierde bestuurslaag binnen.
Dit verduidelijkt enigszins hoe onzinnig het is om met bepaalde getalscriteria
te werken wanneer het gaat om de omvang van gemeenten.
De heer Kamp wil tot slot nog even "citeren" wat het streekgewest zelf zegt
over het college van advies en bijstand, nl. "we vinden ook wel dat het rende
ment van het college niet .altijd groot is, maar het college daarom afschaffen
is ook weer zo wat". Deze argumentatie is natuurlijk niet erg sterk.
De heer Boertjes merkt op dat hij zich in eerste termijn misschien wat onge
lukkig heeft uitgedrukt.
Hij heeft duidelijk willen maken dat wanneer zo'n uitbreiding van het aantal
gewestraadsleden vanuit de kleinere gemeenten plaatsvindt, de kleinere gemeen
ten niet automatisch een groter overwicht hebben binnen die gewestraad.
Sinds de laatste vergaderingen van de gewestraad hebben de gewestraadsleden
van de kleinere gemeenten getracht om gezamenlijk te komen met een voorstel
voor een lid in het dagelijks bestuur.
Zo is ook duidelijk.afgesproken met dat voorgestelde d.b.-lid om de komende
vergaderingen vooraf bij elkaar te komen om een gezamenlijk standpunt te for
muleren om op die manier wat meer daadkracht te verkrijgen.
Waarom is hij nu van mening dat de grotere gemeenten een stapje terug moeten
in de afvaardiging. Omdat daardoor een wat duidelijkere verhouding komt binnen
het gewest.
De voorzitter beaamt hetgeen door de heer Boertjes is gezegd en wel dat het
bij de uitbreiding van het aantal leden niet zozeer gaat om het verkrijgen van
meer overwicht doch om meer betrokkenheid.
In de richting van de heer Kamp merkt dè voorzitter nog op dat het Streekge
west 200.000 inwoners heeft en dat het te gek zou zijn cm daar één gemeente
van te maken en vervolgens er de noodzaak var. in te zien dat or 1P> deelgemeen
teraden moeten komen.
Er is natuurlijk een bepaalde ontwikkeling gaande, ook bestuurlijk.
Sinds de herindeling van de midden-Betuwe is gecanceled in de Eersu Kamer zal
de sneltreinvaart waarmee een aantal zaken op de rails werden gezet, wat afne
men omdat het politiek gezien nauwelijks haalbaar is om dit soort grootscha
lige herindelingen nog te voltrekken.
Daar waar echt knelpunten zijn zal dat nog kunnen gebeuren naar dus niet meer
op een dermate grote schaal
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt can overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten ±n té stemmen met
de reactie zoals die door het college is gegeven op het voorontwerp van de
nieuwe gemeenschappelijke regeling van het Streekgewest Westelijk Noord-Bra
bant.
26Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningen chap ïi.wfc Noord-Brabant.
De V.V.D.-fractie kan zich in grote lijnen vinden in het college-voorstel,
aldus de heer BoertjesEchter ook hier ten aanzien van de bestuurssamenstel
ling van het schap eenzelfde geluid als bij het vorige agendapunt. Voor de
werkbaarheid zou men de samenstelling moeten hcuc.cn zoals die is.
De heer Kamp zegt dat ook zijn fractie de opvatting van het college deelt dat
voor wat betreft de samenstelling van het bestuur de huidige regeling dient
te worden gecontinueerd. Hij vraagt zich echter af of hier nu sprake is van
een wijziging van de gemeenschappelijke regeling denwel van het aangaan van
een nieuwe gemeenschappelijke regeling. Het is natuurlijk zo dat de gemeen
schappelijke regeling moet worden aangepast aan de eisen die uit de bepalingen
van de Grondwet voortvloeien. Hier zou je twee interpretaties op los kunnen
laten