22. Wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Hypotheekfonds Noord-Brabantse Gemeenten (H.N.Q.). De voorzitter merkt op dat refererend naar een opmerking die .ooit is gemaakt door raadslid H. Tuinman, het niet vanzelfsprekend zo is dat de. voorzitter van de raad automatisch benoemd wordt als lid van het algemeen bestuur in de ge meenschappelijke regelingen. Indien er dus leden van de raad zijn die zich geroepen voelen om als lid van het algemeen bestuur gekozen te worden dan mogen zij zich daarvoor gerust kan didaat stellen. Deze opmerking wordt mede ingegeven vanwege het feit dat de voorzitter zich van zijn taak in deze functie niet voor de volle 100% heeft gekweten. Vervolgens wordt overgegaan tot het in stemming brengen van het voorstel om burgemeester C.J. de Ronde aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur. Na telling van de stemmen blijkt dat burgemeester C.J. de Ronde met 10 stemmen vóór wordt benoemd tot lid van het algemeen bestuur van het H.N.G.. Daarna wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besloten tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Hypotheekfonds Noord-Brabantse Gemeenten (H.N.G.). 23. Aangaan gemeenschappelijke regeling met de gemeente Tilburg voor de dienst C.B.T. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel, van burgemeester en wethouders besloten tot het aangaan van een ge meenschappelijke' regeling met de gemeente Tilburg voor de dienst C.B.T. 24. 4e en 5e wijziging Gemeenschappelijke regeling I.Z.A. Noord-Brabant. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling van de 4e en 5e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling I.Z.A. Noord-Brabant. 25. Aanpassing gemeenschappelijke regeling Streekgewest Westelijk Noord-Brabant aan de wet Gemeenschappelijke regelingen. De heer Boertjes zegt dat de fractie van de V.V.D. zich in grote lijnen kan vinden in het onderhavige voorstel. Het college stelt echter voor de gewestraad op een andere wijze samengesteld te willen zien. In de gewestraad is ook al een aantal malen duidelijk gespro ken over een wijziging van het dagelijks bestuur maar dat is door een meerder heid van de gewestraad afgewezen vanwege het feit dat het niet werkbaar zou zijn om met een d.b. van 18 leden een gewestraad te besturen. De heer Boertjes vindt het een begrijpelijke zaak dat een kleinere gemeente meer inbreng in het Streekgewest mag hebben doch het groter aantal leden, ook al zijn dat er maar 6 meer, zal naar zijn oordeel in de toekomst ook onwerk baar blijken te zijn. Naar alle waarschijnlijkheid werkt deze uitbreiding ook weer kostenverhogend in de richting van het streekgewest. Het zou misschien interessanter kunnen zijn om het aantal leden vanuit grotere gemeenten terug te brengen en voor de gemeenten van minder dan 5.000 inwoners een afvaardiging van 2 leden te bewerkstelligen. Hij staat echt niet te juichen bij het voornemen het aantal gewestraadleden uit te breiden. Graag hoort hij de mening van het college over zijn visie op het aantal leden van de gewestraad. De heer van der Sluijs zegt geen enkele moeite te hebben met de stelling dat het Streekgewest een verlengd lokaal bestuur is; dat is zonder meer een vast staand feit. Het Streekgewest heeft tot doel te bevorderen dat inhoud wordt gegeven aan de bestuurlijke samenwerking tussen de deelnemende gemeenten. De gemeenten bepalen steeds de taak die aan het streekgewest wordt gegeven. Het gewest krijgt van de gemeenten de opdracht een gemeenschappelijk belang te coördineren. Primair zijn het de gemeenten die bepalen of en hoe er sprake dient te zijn van samenwerking ter behartiging van de gemeenschappelijke be langen. Over het punt dat gemeenten met minder dan 5.000 inwoners in de gewestraad vertegenwoordigd dienen te zijn merkt hij op dat die gedachte aansluit bij de wens van het CDA. -Met-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 64