De heer Kamp zegt dat de P.v.d.A.-fractie het nut van de overeenkomst wél on derkent in tegenstelling tot de opmerking van de heer Maris. Dit neemt niet weg dat bij nadere beschouwing van de overeenkomst toch ook bij de P.v.d.A. nog vragen rijzen. In eerste instantie m.b.t. de financiering. De rijksoverheid heeft daaraan de voorwaarde verbonden dat een gemiddeld be drag van 0,25 per inwoner door de streekgewestgemeenten wordt betaald. Geconstateerd is dat de solidariteit van de gemeenten zich beperkt tot de eigen have Met het college is de fractie van mening dat getracht moet worden het Volkerak- sluizencomplex onder deze regeling te brengen. Alle pogingen die door het college zullen worden ondernomen in deze richting zullen van harte worden ondersteund door de P.v.d.A. omdat het natuurlijk te gek zou zijn dat wanneer er problemen zouden ontstaan eerst bekeken moet worden wie gewaarschuwd moet worden, Theunisse of Dordrecht, terwijl de bereikbaar heid van Theunisse te Dinteloord beter is. Ten aanzien van de concept-overeenkomst zij opgemerkt dat deze wordt gesloten tussen het streekgewest en Theunisse waarbij de kostenberekening plaatsvindt naar de gemeenten, In deze overeenkomst zijn ontbindende bepalingen opgenomen. Echter er is geen ontbindende bepaling opgenomen voor de mogelijkheid dat de rijksoverheid zou stoppen met het verlenen van een bijdrage. Het is algemeen bekend dat de rijksoverheid voor dit soort bijdragen een soort" animeergedrag ten toon spreidt wat betekent dat men na enkele jaren stopt met de financiering en vervolgens de betrokken gemeenten met de gevolgen laat zitten. Dit zou toch een ongewenste zwangerschap zijn voor de gemeente Willemstad. Het is dus raadzaam om over de ontheffingsmogelijkheid nog een opmerking te maken. Een tweede vraag die leeft is het feit op welke wijze de coördinatie plaatsvindt. De overeenkomst zelf bepaalt dan wanneer Theunisse werkzaamheden verricht bui—- ten de sfeer van de overeenkomst, waarbij' er geen sprake is van gevaar of per soonlijk letsel, hij op afroep direct beschikbaar moet zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat de burgemeester van Willemstad als bevoegd gezag, op het .moment dat er zich binnen het grondgebied van Willemstad een calamiteit voordoet, hij de heer Theunisse zou kunnen gelasten om direkt de werkzaamheden te staken waar hij op dat moment mee bezig is. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat een boot die zinkende is en waar niet direkt gevaren uit voortvloeien, ge rust mag zinken. Het is ook denkbaar dat zowel door de burgemeester van Willemstad als de burger meester van Oostflakkee een calamiteit wordt gemeld. Met name dus in de oproepbaarheid mist de P.v.d.A. het punt van de coördinatie. Niet in alle situaties is het zo dat de eerste melding de meest urgente is. De VVD ziet de bijdrage van 0,41, alhoewel de gemeente niet direkt grenst aan het gevarengebiedals een vorm van goede wil ten opzichte van de andere gemeen ten, aldus de heer HoekwaterHet maakt het voor de gemeente misschien makke lijker om de Volkeraksluizen binnen de regeling te krijgen. Als zodanig staat de VVD-fractie volledig achter het voorstel van het college.: Wat echter opvalt is de vraag: Wie is straks contract-partner met de heer Theunisse Het concept-contract gaat uit van het Streekgewest als contact-partner. In het voorstel echter staat dat het Streekgewest wel contract-partner zou kunnen zijn. Voor de raad is het belangrijk te weten wie nu werkelijk contract-partner is met Theunisse. Tot slot vraagt de heer Hoekwater met welke bedoeling in het besluit onder punt 3 is opgenomen dat de overige deelnemende gemeenten ook maximaal 0,41 gaan bijdragen. Vreest het college dat indien een andere gemeente meer dan 0,41 bijdraagt die gemeente in een wat.gunstiger positie komt ten opzichte r van de gemeente Willemstad? Naar de mening van de heer Hoekwater moet het woord "maximaal" worden vervangen door "minimaal". -Indien-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 61