-11- Naar de mening van de heer Kamp is toch een duidelijke analyse nodig van de wijze waarop een en ander kan worden gerealiseerd. Uit het onderhavige rap port is niets in die richting terug te vinden. Als eerste notitie is dit rapport prima maar er zal wel degelijk een vervolg op moeten komen temeer omdat 1989 snel nadert en een periode van vijf jaar snel om is. Hij heeft stellig niet de indruk dat de afvalberg waar Nederland mee zit in 1989 is gehalveerd. Wanneer op korte termijn geen maatregelen worden genomen zullen gigantische investeringen worden gedaan voor installaties op het industrieterrein Moer dijk. Volgens het principe dat de vervuiler betaalt zullen de kosten daar van worden doorberekend. De effectiviteit die men wil bereiken met de gescheiden inzameling zal parallel moeten lopen aan dat proces. De heer Kamp kan zich voorstellen dat de opzet van een dergelijk plan effec ten kan hebben op de wijze waarop de gemeente de huisvuilophaaldienst heeft georganiseerd en dat dit wellicht een gewestelijke aangelegenheid kan zijn. Via de gewestelijke aanpak zou een gebundelde deskundigheid kunnen gaan op treden. Het voor kennisgeving aannemen van dit rapport is voor de Partij van de Arbeid niet voldoende; er zullen in intergemeentelijk verband afspraken gemaakt moeten worden op welke wijze deze zaak aangepakt moet worden. De heer Munters merkt op dat het provinciaal afvalstoffenplan niet zomaar een plan is dat voor kennisgeving moet worden aangenomen waarna iedereen weer zo zijn eigen weg gaat. Hij is met de heer Boertjes van mening dat het een goede zaak is zowel voor ons als ons nageslacht, dat zorgvuldig met het milieu wordt omgegaan. Het concrete geval waar de heer van der Sluijs op doelde aangaande het be drijfsafval hoort niet echt thuis bij dit agendapunt. Echter het college is regelmatig in gesprek met bedrijven en poogt de afvoer van bedrijfsafval via de juiste banen te leiden. Ten aanzien van de gescheiden inzameling merkt de heer Munters op dat het voor, en nadelen heeft. We moeten het echter niet mooier voorspiegelen dan het in werkelijkheid is. Degenen die momenteel storten op de Kragge I betalen 35,per ton en de gemeente betaalt als lid van de V.V.R., 80,a 90,per ton. Wan neer straks op de nieuwe manier wordt ingezameld zal dit bedrag in de buurt van de 150,per ton komen. Terugkomend op het provinciaal afvalstoffenplan zegt de heer Munters dat dit niet zomaar een vrijblijvend rapport is. De gedachte bij de provincie is dat er straks gescheiden ingezameld moet worden. Men heeft meerdere com ponenten in gedachten om de stroom van afval in te dammen, onder meer sne den aan de bron, hergebruik etc. Op deze manier zou minder afval v ,^u- ceerd worden. Over de opmerking van de heer Kamp dat hier een ambitieus plan op tafel ligt zegt de heer Munters dat dit plan dan ook afkomstig is van een ambi tieuze man, nl. de heer R. Welschen. De gemeentelijke activiteiten die voortvloeien uit dit plan kunnen we niet naast ons neerleggen. Sinds kort zijn er binnen het Streekgewest bijeenkomsten van alle porte feuillehouders milieuzaken om over deze materie van gedachten te wisselen en een opzet te regelen. Met betrekking tot de installaties op Moerdijk merkt de heer Munters op dat er inderdaad vuilverbrandingsovens gaan komen. Over overcapaciteit hoeven we ons echter geen zorgen te maken want het af valstoffenplan heeft ook een grensoverschrijdende werking zodat in de toe komst ook bijv. de provincie Zeeland gebruik zal gaan maken van de instal latie die de provincie Noord-Brabant zal realiseren. De opzet van gescheiden inzameling heeft ontegenzeggelijk consequenties voor de mini-huisvuilophaaldienst gemeente Fijnaart-Willemstad.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 57