-11-
Naar de mening van de heer Kamp is toch een duidelijke analyse nodig van de
wijze waarop een en ander kan worden gerealiseerd. Uit het onderhavige rap
port is niets in die richting terug te vinden. Als eerste notitie is dit
rapport prima maar er zal wel degelijk een vervolg op moeten komen temeer
omdat 1989 snel nadert en een periode van vijf jaar snel om is. Hij heeft
stellig niet de indruk dat de afvalberg waar Nederland mee zit in 1989 is
gehalveerd.
Wanneer op korte termijn geen maatregelen worden genomen zullen gigantische
investeringen worden gedaan voor installaties op het industrieterrein Moer
dijk. Volgens het principe dat de vervuiler betaalt zullen de kosten daar
van worden doorberekend.
De effectiviteit die men wil bereiken met de gescheiden inzameling zal
parallel moeten lopen aan dat proces.
De heer Kamp kan zich voorstellen dat de opzet van een dergelijk plan effec
ten kan hebben op de wijze waarop de gemeente de huisvuilophaaldienst heeft
georganiseerd en dat dit wellicht een gewestelijke aangelegenheid kan zijn.
Via de gewestelijke aanpak zou een gebundelde deskundigheid kunnen gaan op
treden.
Het voor kennisgeving aannemen van dit rapport is voor de Partij van de
Arbeid niet voldoende; er zullen in intergemeentelijk verband afspraken
gemaakt moeten worden op welke wijze deze zaak aangepakt moet worden.
De heer Munters merkt op dat het provinciaal afvalstoffenplan niet zomaar
een plan is dat voor kennisgeving moet worden aangenomen waarna iedereen
weer zo zijn eigen weg gaat.
Hij is met de heer Boertjes van mening dat het een goede zaak is zowel voor
ons als ons nageslacht, dat zorgvuldig met het milieu wordt omgegaan.
Het concrete geval waar de heer van der Sluijs op doelde aangaande het be
drijfsafval hoort niet echt thuis bij dit agendapunt. Echter het college is
regelmatig in gesprek met bedrijven en poogt de afvoer van bedrijfsafval
via de juiste banen te leiden.
Ten aanzien van de gescheiden inzameling merkt de heer Munters op dat het
voor, en nadelen heeft. We moeten het echter niet mooier voorspiegelen dan
het in werkelijkheid is.
Degenen die momenteel storten op de Kragge I betalen 35,per ton en
de gemeente betaalt als lid van de V.V.R., 80,a 90,per ton. Wan
neer straks op de nieuwe manier wordt ingezameld zal dit bedrag in de buurt
van de 150,per ton komen.
Terugkomend op het provinciaal afvalstoffenplan zegt de heer Munters dat
dit niet zomaar een vrijblijvend rapport is. De gedachte bij de provincie
is dat er straks gescheiden ingezameld moet worden. Men heeft meerdere com
ponenten in gedachten om de stroom van afval in te dammen, onder meer sne
den aan de bron, hergebruik etc. Op deze manier zou minder afval v ,^u-
ceerd worden.
Over de opmerking van de heer Kamp dat hier een ambitieus plan op tafel
ligt zegt de heer Munters dat dit plan dan ook afkomstig is van een ambi
tieuze man, nl. de heer R. Welschen.
De gemeentelijke activiteiten die voortvloeien uit dit plan kunnen we niet
naast ons neerleggen.
Sinds kort zijn er binnen het Streekgewest bijeenkomsten van alle porte
feuillehouders milieuzaken om over deze materie van gedachten te wisselen
en een opzet te regelen.
Met betrekking tot de installaties op Moerdijk merkt de heer Munters op dat
er inderdaad vuilverbrandingsovens gaan komen.
Over overcapaciteit hoeven we ons echter geen zorgen te maken want het af
valstoffenplan heeft ook een grensoverschrijdende werking zodat in de toe
komst ook bijv. de provincie Zeeland gebruik zal gaan maken van de instal
latie die de provincie Noord-Brabant zal realiseren.
De opzet van gescheiden inzameling heeft ontegenzeggelijk consequenties
voor de mini-huisvuilophaaldienst gemeente Fijnaart-Willemstad.