-6- Het verbaast hem overigens dat door het college met de uitvoering van de betref fende werkzaamheden geen rekening is gehouden bij het opstellen van de begroting voor 1988. s Aangezien het thans niet mogelijk is een vergelijking te maken tussen verschil lende uitgebrachte offertes, gaat de V.V.D.-fractie niet accoord met het aan de orde zijnde voorstel. De voorzitter antwoordt dat de schoonmaakwerkzaamheden van het kantoor openbare werken dagelijks één uur in beslag neemt en dat eist als het ware al een Willem stadse kracht, doch vanuit financieel oogpunt is het niet wenselijk om hiervoor een medewerkster in vast dienstverband aan te nemen. Bovendien maakt het in principe geen verschil uit of de gemeente dan wel het be treffende schoonmaakbedrijf een Willemstadse kracht in dienst neemt om de schoon maakwerkzaamheden te verrichten. Voorts verklaart de voorzitter dat inderdaad één offerte is uitgebracht en wel door het schoonmaakbedrijf dat ook reeds het sanitair ponton bijhoudt. Bovendien gaat het slechts om één per dag en dan ligt het voor de hand dat dit bedrijf daarvoor wordt ingehuurd. De heer Boertjes heeft er begrip voor dat omwille van praktische redenen juist dit bedrijf wordt ingeschakeld doch dat neemt niet weg dat ook andere schoonmaak bedrijven in de regio terzake een scherpe prijs zouden kunnen stellen. De voorzitter ondersteunt het principe dat minimaal een tweetal offertes moet worden uitgebracht doch in dit geval zou het niet, mogelijk zijn geweest een be drijf te vinden dat een nog lagere offerte zou hebben kunnen uitbrengen. De heer Kamp merkt op dat het om een structurele last gaat die voortaan jaarlijks in de begroting wordt opgenomen. Hij vindt dan ook deze lastenverzwaring met ingang van 1989 binnen de begroting van de afdeling openbare werken moet worden opgevangen. De heer Boertjes gaat namens zijn fractie accoord met het voorstel voor zover dat betrekking heeft op 1988, doch m.i.v. het begrotingsjaar 1989 moet aan de hand van terzake uitgebrachte offertes worden aangetoond dat de schoonmaakwerk zaamheden aan het sanitair ponton en van het kantoor openbare werken inderdaad door dit bedrijf tegen de meest scherpe prijs wordt uitgevoerd. voorz:itter antwoordt dat een hernieuwde inschrijving zal plaatsvinden. Tenslotte wordt zonder verdere beraadslaginen en zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders het benodigde krediet beschikbaar gesteld en de begroting 1988 hiermede in overeenstemming gebracht. 11Tijdelijke Verordening W.W.V.-vervangende uitkering. Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de "Tijdelijke Verordening W.W.V.-ver vangende uitkering" vastgesteld. 12- Aanpassing samenwerkingsovereenkomst. St. Gecoördineerd Ouderenwerk "de Noord- Westhoek" De heer v.d. Sluijs gaat namens zijn fractie accoord met onderhavig voorstel. De heer Kamp merkt op dat hetgeen destijds door de P.v.d.A.-fractie is inge bracht, thans als juist wordt gezien. Voorts vraagt hij naar de stand van zaken met betrekking tot de vaststelling van het subsidie voor het ouderenwerk in 1988. De heer Tuinman schetst in het kort de geschiedenis die heeft geleid tot het aanpassen van onderhavige overeenkomst in voorgestelde zin. Met betrekking tot de subsidievaststelling voor het ouderenwerk antwoordt hij dat een bijzonder goed en constructief overleg heeft plaatsgevonden met het be stuur van de Stichting Gecoördineerd. Ouderenwerk. Overeengekomen is dat omtrent de verslaglegging van dit gesprek tussen beide partijen overeenstemming wordt bereikt alvorens dit aan de raadsleden ter kennisneming toe te zenden. De heer Kamp constateert dat artikel la van de overeenkomst geen wijziging heeft ondergaan en concludeert daaruit dat de begroting 1987 als uitgangspunt dient. De voorzitter antwoordt datbet verslag, wanneer dit voor' de raadsleden beschik baar is, daaromtrent alle duidelijkheid zal verschaffen. -Tenslotte- -7- Tenslotte wordt zonder verdere beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de betreffende aan gepaste ontwerp-samenwerkingsovereenkomst vastgesteld. Vaststelling lijst van in 1988 te subsidiëren activiteiten en instellingen. Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de lijst van de in 1988 op het welzijns terrein te subsidiëren instellingen en activiteiten vastgesteld. Liquidatie woonwagenschap. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een geldlening aan te gaan groot 9.700,— tegen een koers van 100% met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten in verband met de liquidatie van het woonwagenschap per 1 januari 1988. De rente bedraagt 11,21% per jaar en het bedrag wordt terugbetaald in 19 nage noeg gelijke jaarlijkse termijnen aanvangende op 1 augustus 1989 en voorts onder de voorwaarden vervat in de aan het ontwerp-besluit gehechte en daarvan deel uitmakende ontwerp-overeenkomst van geldlening. Rondvraag. De heer Slabbekoorn stelt namens de P.vd.A.-fractie de volgende vraag: "Sedert een aantal weken heerst er rondom het perceel Helsedijk 57, de opslag loods van de heer Strootman, ons inziens, een uitermate rommelige situatie. Daar worden op enkele meters van de openbare weg allerhande bedrijfs-)materia- len opgeslagen, die kennelijk binnen in het pand geen plaatsje kunnen vinden. Daarbij onder andere stapels pallets, die tegen de voorgevel staan opgestapeld, sommige tot bijna aan de dakgoot, waarbij deze op geen enkele wijze tegen omval len zijn beveiligd. Het is niet ondenkbeeldig dat bij harde wind uit een bepaalde hoek zo'n tas pallets zou kunnen omwaaien en mogelijk op de weg, of erger, op een passerende weggebruiker of daar spelend kind(eren) terecht zou komen. Voorts liggen daar naast die loods, zichtbaar vanaf de openbare weg, een aantal zo te zien afgedankte - materialen, waarvan het vermoeden bestaat dat ze onder de benaming "afvalstoffen" vallen. Kortom, het is daar een rommeltje en het aanzien van de gemeente wordt daardoor o.i. ontsierd. Verder, en niet in de laatste plaats, denken wij dat het ook voor de omwonenden nxet plezierig is om tegen zo'n situatie aan te moeten kijken. Het is ook niet ondenkbaar dat deze daardoor direkt of indirekt in hun privé- belangen zouden kunnen worden geschaaid. Gaarne zouden wij van u vernemen of: a. reeds met de betrokken ondernemer(s) kontakt is geweest van gemeentewege over deze situatie en hoe deze te veranderen; b. uw college, zo het antwoord op de vorige vraag ontkennend moeten worden be antwoord, voornemens is met betrokkene(n) in contact te treden teneinde in deze (ons inziens ongewenste) situatie verandering te brengen; c. het college, zo een niet tot het gewenste resultaat mocht leiden, andere maat regelen (bijv. op grond van de A.P.S. '84 - de algemene politieverordening) wil overwegen?", besluit de heer Slabbekoorn. De heer Munters antwoordt dat in de afgelopen jaren met de betreffende onder nemer regelmatig contact is geweest. Hierbij ging het echter niet om de huidige situatie want op korte termijn heeft terzake een gebruiksverandering van het pand plaatsgevonden van opslag-/verwerkingsplaats voor aardappelen en uien in opslagruimte voor levensmiddelen in gesloten fust. In de contacten is de hinderwetplichtigheid van dit bedrijf aan de orde geweest doch deze procedure verloopt niet enthousiast. Voorts kan verschil van mening bestaan omtrent de invulling van het begrip opgeruimd" in de zin van een "opgeruimd bedrijf". -Niettemin-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 4