-8- Temeer omdat in de stukken van het Streekgewest wordt gemeld dat het de bedoeling is dat er een betere toelevering van gegevens komt en dat met name de doublures? dflt in de bewerkingsfeer aanwezig zijn door de automatisering komen te vervallen. Het is de heer Kaïip bekend dat naarmate je meer informatie via automatisering geeft het ertoe kan leiden dat je meer mensen aan het werk zet om naar die extr«j gegevens te kijken. Maar dat heeft dan toch ook het risico dat het doel wordi; voorbijgeschoten. Wanneer er wordt gekeken naar de begrotingswijzigingen van het Streekgewest die ertoe leiden dat er een lastenverhoging komt voor de gemeenten met 0,08 per inwoner en dat de lastenverhoging van de automatisering gemiddeld 0,60 per in- I woner bedraagt terwijl de gemeente bij de eigen begroting nogal fors moet korten en ieder dubbeltje moet omkeren is de opvatting van de fractie van de P.v.d.A. dat enige clausulering m.b.t. de standpuntbepaling toch wel op z'n plaats is. Kortom de fractie is accoord met de automatisering en de tijdelijke uitbreiding met een halve formatieplaats. Aan de hand van effectrapportage kan dan een nadere besluitvorming plaatsvinden, Op dit moment kan dus nog geen uitspraak worden gedaan over een mogelijke struc turele personeeluitbreiding. Op deze manier wordt het hele proces goed in de hand gehouden en wordt de orga- nisatie opgedragen zelf heel efficiënt met dit proces om te gaan. Het is toch I de bedoeling dat het personeel in dienst van het Streekgewest leert met het ge- I automatiseerde bestand om te gaan en er zodanig gebruik van gaat maken dat het beoogde doel wordt bereikt. Kortom, de fractie van de P.v.d.A. hecht er aan dat deze clausulering in de standpuntbepaling van de gemeente wordt meegenomen. De heer Hoekwater zegt dat de fractie van de V.V.D. verheugd heeft kennisgenomen van de stukken behorende bij het onderhavige raadsvoorstel, en dan met name van de degelijkheid en de uitgebreidheid waarmee de problematiek van de automati sering te lijf is gegaan. Vooral is de fractie blij dat er gekeken is naar per sonele en organisatorische consequenties, dat de opleidingen daaromtrent goed zijn verwoord, en dat er door de gehele organisatie heen procedure-afspraken zijn gemaakt aangaande de invoering van de automatisering. Automatiseren zonder de organisatie aan te pakken is vrijwel onmogelijk. Als zodanig is de V.V.D.-fractie tevreden met hetgeen door het Streekgewest wordt gepresenteerd. Toch ook enkele kanttekeningen van de zijde van de V.V.D.. Het kostenplaatje wat gegeven is en met name het open eindkarakter daarvan zou voor de gemeente niet acceptabel moeten zijn. De heer Hoekwater is van mening dat het college in haar voorstel wel erg gemakkelijk over de financiële con- I sequenties voor de gemeente heenstapt, nu daaraan geen limiet wordt gesteld. Wanneer men ziet dat de eerste fase voor de gemeente een belasting betekent van 0,86 per inwoner en daarna ongelimiteerd ƒ0,60 per inwoner dan zou het ver standig zijn dat de gemeente het gewest door een aanvullende clausule stimuleert tot kostenbeheersing. Zeker daar ook fase 2 nog op de gemeente afkomt. De gemeente is best bereid medewerking te verlenen aan het automatiseringsplan van het streekgewest echter het gewest zou dwingend voorgeschreven moeten wordqn zich te beraden over de efficiëncy die als het ware het gevolg zou moeten zijn 1 van de invoering van de automatisering. Indachtig de begrotingsbehandeling van de gemeente Willemstad is het tegenover de inwoners niet te verantwoorden om zonder meer accoord te gaan met de open eindbegroting van het Streekgewest. In dat opzicht sluit de fractie van de V.V.p, zich graag aan bij de opvatting van de P.v.d.A.. Misschien is het verstandig de vergadering enige ogenblikken te schorsen opdat de fracties van de V.V.D. en de P.v.d.A. een gezamenlijke motie kunnen indiener}, zo besluit de heer Hoekwater zijn betoog. De voorzitter stelt voor eerst de eerste termijn te beantwoorden. Mocht er daarr na alsnog behoefte zijn voor een schorsing dan kan dat altijd. De voorzitter wil allereerst aan de orde stellen de status van het voorstel. Het gewest heeft de gemeente gevraagd of zij zich wilde beraden over de manier en de kosten van de automatisering zoals die door het gewest op een rijtje zijd gezet. -Een- Een reactie van de gemeente wordt tegemoet gezien voor eind mei opdat in de ge- westraadsvergadering van 27 juni een gefundeerd voorstel kan worden gedaan. De gewestraad zal dan beslissen of de automatisering in deze opzet al of niet door gaat. Het onderhavige voorstel is naar het oordeel van de voorzitter met name bedoeld als suggestie voor de vertegenwoordiger van de gemeente in de gewestraadsverga dering. De bevoegdheid van de gemeente gaat niet zo ver dat de gemeente kan zeggen zó ver en niet verder, aldus de voorzitter. Willemstad is nléén van de 18 deelnemende gemeenten binnen het gewest en die zullen gezamenlijk tot besluitvorming moeten komen. Vervolgens grijpt de voorzitter nog even terug naar de bron van de automatise ring. In de raadsvergadering van december 1987 is de beleidsnota van het streekgewest aan de orde geweest. Uit deze nota bleek dat het gewest een bedrag van 115.000,ging reserveren voor automatisering. Tegen deze beleidsnota is door de raad op generlei wijze bezwaar gemaakt. Het is toch zeer begrijpelijk dat 115.000,niet het eindplaatje kan zijn voor automatisering van een dergelijke organisatie. Ingaande op hetgeen door de heer Kamp is gezegd merkt de voorzitter op dat er aan kapitaallasten en onderhoud voor het eerste jaar 140.000,is geraamd. De jaren daarna neemt dat bedrag wat af. Over de jaren 1989-1990-1991 wordt in totaal slechts 25.000,opgevoerd aan personeelskosten In grote lijnen kan gesteld worden dat de grootste last ligt bij de kapitaallas ten en het onderhoud van apparatuur en programmatuur. Rondkijkend in automatiseringsland is het duidelijk dat apparatuur wordt afge schreven in 5 jaar. Hoe dan ook zal het gewest bij automatisering elke 5 jaar over nieuwe apparatuur moeten kunnen beschikken. Dat betekent automatisch dat je tegen hoge kapitaallas ten en onderhoudskosten aanloopt. Dit alles overziende vraagt de voorzitter of er nog steeds behoefte aanwezig is om de vergadering te schorsen. Hij zegt wel toe dat in de richting van het gewest zal worden doorgegeven dat terzake voorzichtig omgesprongen moet worden met investeringen. Hij weet niet. of ingediende moties het nodige effect zullen sorteren in de rich ting van het gewest. De heer Kamp merkt op dat wanneer het Streekgewest een voornemen heeft dat kan leiden tot financiële verplichtingen, men de aangesloten gemeenten daarvan in kennis stelt. De gemeenten hebben dan zo'n 2 maanden de tijd om hun gevoelens terzake kenbaar te maken. Dat betekent dat het gewest op dit moment de reacties verzamelt van de aangesloten gemeenten. Aan de hand van die reacties zal een voorstel worden gedaan aan de gewestraad. De raad is dus nu bezig met het verwoorden van het gevoelen. In dit licht bezien kan de raad zich dus best uitspreken voor automatisering maar daarbij tevens het voorbehoud maken dat pas op de plaats wordt gemaakt voor wat betreft de kosten. Heel nadrukkelijk is door de heer Kamp gewezen op de personele kosten omdat vol komen duidelijk is dat de investeringen voor automatisering leiden tot een struc turele uitgave o.a. voor afschrijving etc.. Daar waar het Streekgewest zelf aangeeft dat het niet is uitgesloten dat een verdere stijging van personeelslasten kan optreden dient ook gekeken te worden naar het inverdieneffect van het gewest zelf. In tweede instantie merkt de heer Hoekwater op dat de fractie van de V.V.D. vol ledig ao.hj.er het voorstel tot automatisering staat. Echten,, gezien de consequenties voor de kosten van het streekgewest op korte maar zeker op langere termijn sluit de heer Hoekwater zich aan bij hetgeen door de heer Kamp reeds aan voorbehoud naar voren is gebracht. Wanneer het college bereid is in haar reactie aan het streekgewest deze opmer kingen mee te nemen dan behoeft naar de mening van de heer Hoekwater de verga dering nu niet geschorst te worden -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 36