De voorzatter wijst de raad op het beleid dat subsidie-aanvragen voor zaken waarmee niat direct een gemeentelijk belang gemoeid is, worden afgewezen. Overigens is Nederland, althans de rijksoverheid, koploper waar het betreft de ontwikkelingssamenwerking/-hulp Dat neemt niet weg dat er ook best voor de gemeenten een rol weggelegd kan zijn op dit gebied en in toenemende mate is dat ook het geval. Eerst zal echter bepaald moeten worden of de gemeente zich überhaupt financieel wil inzetten voor ontwikkelingshulp. Als die afweging is gemaakt kunnen er keuzes gedaan worden t.a.v. subsidiëring van verschillende instanties. De voorzitter zegt echter nu al toe in de aanbiedingsnota voor de begroting 1989 ruime aandacht te schenken aan deze materie. De heer Kamp zegt met de toezegging van de voorzitter best blij te zijn. Overigens wijst hij er op dat met het ontplooien van initiatieven niet altijd gemeente-financiën gemoeid zijn. Waar het gaat om particuliere initiatieven kan de gemeente ook intermediair zijn. Het is er de heer Kamp niet om te doen om nu keuzes te maken voor club Al of C. Het zou wel een goede zaak zijn als Willemstad in de gehele ontwikkeling niet achterblijft. Een en ander natuurlijk overeenkomstig draagkracht en ver mogen van wat de gemeente Willemstad te bieden heeft. Wanneer het college bereid is in die zin in de aanbiedingsnota een aanbod te doen dat heeft hij daar vrede mee. Als dat in het midden blijft wil de heer Kamp evenwel zelf graag een bijdrage leveren om die intentie door de raad te laten uitspreken. De voorzitter zegt toe de zaak in de aanbiedingsnota ter discussie te stellen. Of daar "een aanbod in vervat is kan hij echter niet toezeggen. Maar uit de discussie die dan zal ontstaan zal blijken in hoeverre de raad behoefte heeft aanbiedingen te doen. Het is wat voorbarig nu reeds een aanbod te doen voor bijv. Foster Parents of anderszins. Eerst zal zoals eerder gezegd de discussie gevoerd moeten worden of afgestapt wordt van het principe om zaken die niet des gemeenten zijn niet te subsidiëren. De voorzitter zal in de aanbiedingsnota een schot voor de boeg geven en uit de discussie die dan zal worden gevoerd zal duidelijk worden hoe die zaak binnen de gemeenteraad ligt. De heer Kamp zegt het op prijs te stellen te horen of de andere fracties de gedachte op zich aanbevelenswaard vinden. Hij is het niet helemaal met de voor zitter eens dat ontwikkelingshulp een zaak is die de gemeente niet zo raakt. Dat is juist wel het geval omdat datgene wat tot het zorggebied van de gemeen te behoort binnen de mogelijkheden valt die de gemeente kan ontwikkelen, 't Is niet iets wat buiten de gemeente behoeft te staan. Er zit een verschil tussen de vraag of je bepaalde landelijke clubs wel of niet moet subsidiëren of wat wil en kun je zelf doen. De voorzitter heeft reeds toegezegd in de aanbiedingsnota bij de begroting 1989 aan een en ander aandacht te zullen schenken en wil het daar nu verder bij laten. Beschikbaarstelling krediet voor de restauratie van archiefbescheiden. De heer Boertjes merkt op dat tussen het te voteren krediet ad 25.000,en het uiteindelijk benodigde bedrag ad 116.500,nogal een groot verschil zit. Vervolgens verwijst hij naar een krante-artikel van zaterdag 9 april waarin een bedrag stond vermeld van ruim 300.000,voor de. restauratie van het ar chief van Willemstad. Gezien de begrotingsbehandeling 1988 vraagt de fractie van de V.V.D. zich af waar straks die bedragen vandaan gaan komen. Tevens wil de fractie weten wat de afgelopen jaren ten aanzien van de restau ratie van de archiefstukken is ondernomen.Kijkend naar de foto's kan toch ge concludeerd worden dat de toestand erbarmelijk is. De voorzitter antwoordt dat 25.000,inderdaad een druppel op een gloeiende plaat is, trtaar doe je niks dan heeft iedereen nu op de foto's kunnen zien wat dan de consequenties daarvan zijn. -Terzijde- -5- Terzijde merkt de voorzitter nog op dat de Blokstallen in Bergen op Zoom 10.000, besteden aan het archief waar toch wel het een en ander aan op te knappen is. In verhouding is dus 25.000,nog niet zo slecht. Ook in 1985 is al 25.000,beschikbaar gesteld. Wanneer nu iedere 2 a 3 jaar zo'n be drag wordt vrijgemaakt is met een jaar of tien het archief keurig in orde. Dit zal overigens niet makkelijk worden, want ook hier zal de raad keuzes moeten maken tussen bijvoorbeeld onderhoud voetbalvelden en restauratie van archiefbescheiden. De heer Boertjes zegt dat zijn fractie wel instemt met het voorstel. Hij vindt het echter jammer dat in het verleden zo weinig aan de archieven is gedaan. Archieven, die toch van grote historische waarde zijn voor de gemeente. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten voor de restauratie van archiefbescheiden 25.000,beschikbaar te stellen en de be groting 1988 hiermede in overeenstemming te brengen. Herziening artikel 7, lid 2 van het Havenreglement. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling van de ver ordening tot wijziging van de verordening regelende het gebruik van de havens en kaden der gemeente Willemstad. Notitie inzake het standplaatsen- en ventvergunningenbeleid. De heer Maris vraagt wat de oorzaak is van de zo geringe opkomst van deelne mers aan de vergadering van de marktcommissie.Ook vraagt hij waarom een brief niet ter inzage heeft gelegen en vervolgens wil hij weten of er een mogelijk heid is om met de leden van de marktcommissie een vooroverleg te hebben, waar bij dan de eerstvolgende vergadering wordt bepaald. Ten aanzien van de standplaatsen wil hij graag horen of die gecontroleerd worden en zo ja, wanneer. Tot slot vraagt hij of het college op de hoogte is van het gegeven dat er op zaterdag in Helwijk een kleine "markt" in opkomst is. De voorzitter zegt zo tijdens de raadsvergadering ook nog eens nieuwtjes te horen. Het was hem volstrekt niet bekend dat er een marktje in opkomst was in Helwijk. Persoonlijk vindt hij dat"overigens best een leuke ontwikkeling. Waar het de vergadering van de marktcommissie betreft merkt de voorzitter op dat de bijeenkomst een trieste vertoning was, want inderdaad waren op de laatst gehouden vergadering alleen de heer Koevoets en de marktmeester aan wezig. Het tijdstip van de vergadering was ruimschoots op tijd doorgegeven, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Tijdens deze "vergadering" is echter wel besloten om de frequentie van verga deren terug te brengen en de toewijzing van standplaatsen te toetsen c.q. te conformeren aan de nota zoals die nudoor de raad wordt vastgesteld. Wanneer zich wijzigingen van enige importantie voordoen zal de club weer bij een geroepen worden in de hoop dat dan wel iedereen aanwezig is. De heer Boertjes vraagt of er mogelijke plaatsvervangers aangewezen kunnen worden voor die commissieleden. Dit heeft ondermeer als voordeel dat een goede discussie kan plaatsvinden en dat het standpunt wat dan wordt ingenomen meer representatief is voor datgene wat onder de middenstand leeft. Naar aanleiding van de notitie zegt de heer Boertjes dat deze fungeert als leidraad en in juridische zin wordt aangemerkt als daad van pseudo-wetgeving. De heer Boertjes weet uiteraard wel wat pseudo betekent maar vraagt zich des alniettemin af wat precies wordt bedoeld met pseudo-wetgeving. voorzi tter antwoordt dat de notitie kan dienen als toetsingskader in Arob— procedures voor de Raad van State, In die zin dient dus pseudo-wetgeving te worden verstaan. Wanneer er geen toetsingskader zou zijn wordt het moeilijk om standplaatsen te weigeren. Ten aanzien van de plaatsvervangende commissieleden merkt de voorzitter op daar zelf ook wel aangedacht te hebben. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 28