-4-
De voorzitter wijst de raad op het beleid dat subsidie-aanvragen voor zaken
waarmee niet direct een gemeentelijk belang gemoeid is, worden afgewezen-
Overigens is Nederland, althans de rijksoverheid, koploper waar het betreft de
ontwikkelingssamenwerking/-hulp
Dat neemt niet weg dat er ook best voor de gemeenten een rol weggelegd kan zijn
op dit gebied en in toenemende mate is dat ook het geval.
Eerst zal echter bepaald moeten worden of de gemeente zich überhaupt financieel
wil inzetten voor ontwikkelingshulp.
Als die afweging is gemaakt kunnen er keuzes gedaan worden t.a.v. subsidiëring
van verschillende instanties.
De voorzitter zegt echter nu al toe in de aanbiedingsnota voor de begroting
1989 ruime aandacht te schenken aan deze materie.
De heer Kamp zegt met de toezegging van de voorzitter best blij te zijn.
Overigens wijst hij er op dat met het ontplooien van initiatieven niet altijd
gemeente-financiën gemoeid zijn.
Waar het gaat om particuliere initiatieven kan de gemeente ook intermediair
zijn.
Het is er de heer Kamp niet om te doen om nu keuzes te maken voor club Al of
C. Het zou wel een goede zaak zijn als Willemstad in de gehele ontwikkeling
niet achterblijft. Een en ander natuurlijk overeenkomstig draagkracht en ver
mogen van wat de gemeente Willemstad te bieden heeft. Wanneer het college
bereid is in die zin in de aanbiedingsnota een aanbod te doen dat heeft hij
daar vrede mee. Als dat in het midden blijft wil de heer Kamp evenwel zelf
graag een bijdrage leveren om die intentie door de raad te laten uitspreken.
De voorzitter zegt toe de zaak in de aanbiedingsnota ter discussie te stellen.
Of daar'een aanbod in vervat is kan hij echter niet toezeggen. Maar uit de
discussie die dan zal ontstaan zal blijken in hoeverre de raad behoefte heeft
aanbiedingen te doen. Het is wat voorbarig nu reeds een aanbod te doen voor
bijv. Foster Parents of anderszins. Eerst zal zoals eerder gezegd de discussie
gevoerd moeten worden of afgestapt wordt van het principe om zaken die niet
des gemeenten zijn niet te subsidiëren.
De voorzitter zal in de aanbiedingsnota een schot voor de boeg geven en uit de
discussie die dan zal worden gevoerd zal duidelijk worden hoe die zaak binnen
de gemeenteraad ligt.
De heer Kamp zegt het op prijs te stellen te horen of de andere fracties de
gedachte op zich aanbevelenswaard vinden. Hij is het niet helemaal met de voor
zitter eens dat ontwikkelingshulp een zaak is die de gemeente niet zo raakt.
Dat is juist wel het geval omdat datgene wat tot het zorggebied van de gemeen
te behoort binnen de mogelijkheden valt die de gemeente kan ontwikkelen,
't Is niet iets wat buiten de gemeente behoeft te staan.
Er zit een verschil tussen de vraag of je bepaalde landelijke clubs wel of
niet moet subsidiëren of wat wil en kun je zelf doen,
De voorzitter heeft reeds toegezegd in de aanbiedingsnota bij de begroting
1989 aan een en ander aandacht te zullen schenken en wil het daar nu verder bij
laten.
4. Beschikbaarstelling krediet voor de restauratie van archiefbescheiden.
De heer Boertjes merkt op dat tussen het te voteren krediet ad 25.000,en
het uiteindelijk benodigde bedrag ad 116.500,nogal een groot verschil zit.
Vervolgens verwijst hij naar een krante-artikel van zaterdag 9 april waarin
een bedrag stond vermeld van ruim 300.000,voor de restauratie van het ar
chief van Willemstad.
Gezien de begrotingsbehandeling 1988 vraagt de fractie van de V.V.D. zich af
waar straks die bedragen vandaan gaan komen.
Tevens wil de fractie weten wat de afgelopen jaren ten aanzien van de restau
ratie van de archiefstukken is ondernomen.Kijkend naar de foto's kan toch ge
concludeerd worden dat de toestand erbarmelijk is.
De voorzitter antwoordt dat 25.000,inderdaad een druppel op een gloeiende
plaat is, maar doe je niks dan heeft iedereen nu op de foto's kunnen zien wat
dan de consequenties daarvan zijn.
-Terzijde-
-5-
Terzijde merkt de voorzitter nog op dat de Blokstallen in Bergen op Zoom
10.000,besteden aan het archief waar toch wel het een en ander aan op te
knappen is. In verhouding is dus 25.000,— nog niet zo slecht. Ook in 1985
is al 25.000,beschikbaar gesteld. Wanneer nu iedere 2 a 3 jaar zo'n be
drag wordt vrijgemaakt is met een jaar of tien het archief keurig in orde.
Dit zal overigens niet makkelijk worden, want ook hier zal de raad keuzes
moeten maken tussen bijvoorbeeld onderhoud voetbalvelden en restauratie van
archiefbescheiden
De heer Boertjes zegt dat zijn fractie wel instemt met het voorstel. Hij vindt
het echter jammer dat in het verleden zo weinig aan de archieven is gedaan.
Archieven, die toch van grote historische waarde zijn voor de gemeente.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten voor de
restauratie van archiefbescheiden 25.000,beschikbaar te stellen en de be
groting 1988 hiermede in overeenstemming te brengen.
5- Herziening artikel 7, lid 2 van het Havenreglement.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling van de ver
ordening tot wijziging van de verordening regelende het gebruik van de havens
en kaden der gemeente Willemstad.
6Notitie inzake het standplaatsen— en ventvergunningenbeleid.
De heer Maris vraagt wat de oorzaak is van de zo geringe opkomst van deelne
mers aan de vergadering van de marktcommissieOok vraagt hij waarom een brief
niet ter inzage heeft gelegen en vervolgens wil hij weten of er een mogelijk
heid is om met de leden van de marktcommissie een vooroverleg te hebben, waar
bij dan de eerstvolgende vergadering wordt bepaald.
Ten aanzien van de standplaatsen wil hij graag horen of die gecontroleerd
worden en zo ja, wanneer.
Tot slot vraagt hij of het college op de hoogte is van het gegeven dat er op
zaterdag in Helwijk een kleine "markt" in opkomst is.
voorzitter zegt zo tijdens de raadsvergadering ook nog eens nieuwtjes te
horen. Het was hem volstrekt niet bekend dat er een marktje in opkomst was in
Helwijk. Persoonlijk vindt hij datvoverigens best een leuke ontwikkeling.
Waar het de vergadering van de marktcommissie betreft merkt de voorzitter op
dat de bijeenkomst een trieste vertoning was, want inderdaad waren op de
laatst gehouden vergadering alleen de heer Koevoets en de marktmeester aan
wezig. Het tijdstip van de vergadering was ruimschoots op tijd doorgegeven,
dus daar kan het niet aan gelegen hebben.
Tijdens deze "vergadering" is echter wel besloten om de frequentie van verga
deren terug te brengen en de toewijzing van standplaatsen te toetsen c.q. te
conformeren aan de nota zoals die nu,door de raad wordt vastgesteld.
Wanneer zich wijzigingen van enige importantie voordoen zal de club weer bij
een geroepen worden in de hoop dat dan wel iedereen aanwezig is.
De heer Boertjes vraagt of er mogelijke plaatsvervangers aangewezen kunnen
worden voor die commissieleden. Dit heeft ondermeer als voordeel dat een goede
discussie kan plaatsvinden en dat het standpunt wat dan wordt ingenomen meer
representatief is voor datgene wat onder de middenstand leeft.
Naar aanleiding van de notitie zegt de heer Boertjes dat deze fungeert als
leidraad en in juridische zin wordt aangemerkt als daad van pseudo-wetgeving.
De heer Boertjes weet uiteraard wel wat pseudo betekent maar vraagt zich des
alniettemin af wat precies wordt bedoeld met pseudo-wetgeving.
De voorzitter antwoordt dat de notitie kan dienen als toetsingskader in Arob-
procedures voor de Raad van State,
In die zin dient dus pseudo-wetgeving te worden verstaan.
Wanneer er geen toetsingskader zou zijn wordt het moeilijk om standplaatsen
te weigeren.
Ten aanzien van de plaatsvervangende commissieleden merkt de voorzitter op
daar zelf ook wel aangedacht te hebben.
-Het-,