-61- De situatie in plan "Noordlangeweg" is in feite volstrekt gelijk. Daar heeft echter niet de gemeente maar een ander het verlies van genomen. Als de gemeente hier destijds met plannen was gekomen had de gemeente een verlies van miljoenen gehad. De onzekerheid over de grootte van de contingenten die de komende jaren beschikbaar komen is zo groot dat bij het ontwikkelen van nieuwe plannen het zomaar kan zijn dat je 2 a 3 jaar geplande looptijd overschrijdt. De kosten die daar dan mee gemoeid zijn laten zich raden. De voorzitter is dus van mening dat de gemeente heel hard een reserve nodig heeft om de voortgang in de woningbouw de komende jaren veilig te kunnen stellen. Geld onttrekken aan de post "Afwikkeling bestemmingsplannen" is dan ook het laatste wat hij zou willen adviseren. De voorzitter is hiermee aan het einde van zijn beantwoording gekomen en geeft vervolgens het woord aan de heer Munters. In antwoord op de vragen van de heer Van der Sluijs over het illegaal storten en het bedrijfsafval merkt de heer Munters op dat controle op illegaal storten van afval erg moeilijk effectief uit te voeren is. Het fenomeen heeft grotere vormen aangenomen na de verplaatsing van de afvalcon- I tainer. Dat heeft misschien iets te maken met het gedragspatroon van de Willem- j stadse bewoners. We zullen gezamenlijk moeten proberen dat gedragspatroon te wijzigen en wel zodanig dat men inziet dat het niet verantwoord is om illegaal waar dan ook afval neer te gooien. Formeel hoort deze controle bij de politie, doch die is al behoorlijk belast. Aangaande de aanbieding van bedrijfsafval zij opgemerkt dat dat gepaard gaat met behoorlijke kosten voor de Willemstadse gemeenschap. In de huidige regeling f is het onmogelijk een differentiatie aan te brengen. Er is in dat opzicht een grote rechtsongelijkheid; door een huisgezin dat 1 vuilniszak aanbiedt wordt evenveel betaald als door een bedrijf wat tientallen zakken aanbiedt. Het college zoekt echt zeer intensief naar een meer passende regeling. Vooruitlopend op de vergadering van de commissie openbare werken van 4 november I a.s. zegt de heer Munters dat in dit verband toch gedacht zal moeten worden aan privatisering van de inzameling en afvoer van bedrijfsafval. Door de heer Groeneveld is gevraagd of het college hoopt of verwacht dat er 275.000,aan subsidies komt voor het toeristisch fietspad. Wanneer gevraagd wordt of hij dat verwacht is de heer Munters minder dan gematigd! optimistisch. Over het onderhoud aan de bunkers en de stadsmuren is gevraagd wat men zich daarbij moet voorstellen. De wallen hebben een zeer rijke geschiedenis. Elk tijdperk heeft in het complex 1 z'n herkenbare vestingwerken en z'n bunkers. Wij als hedendaagse bevolking hebben de dure plicht dit groot goed voor vele nageslachten te bewaren. Het is de bedoeling dat diverse bunkers geconserveerd en misschien gerestaureerd gaan worden, zodat zij die na ons komen ook de geschied denis daadwerkelijk kunnen aanschouwen. Een volgende vraag betrof de tennisbanen. Er zijn 4 tennisbanen, twee van de gemeente die in gebruik zijn bij de tennisver-1 eniging en twee door de tennisvereniging zelf aangelegde banen. De twee gemeente-! banen hebben dringend een grote onderhoudsbeurt nodig en de 2 banen van de vereniging moeten van een nieuwe/toplaag worden voorzien. Hier zijn behoorlijke financiële inspanningen mee gemoeid. De tennisvereniging heeft zich dan ook beraden over wat zij nu verder wil Uiteindelijk is gekozen voor kunstgras. Concreet werdnu door de heer Groeneveld gevraagd of de bijdrage van de leverancief; in de kosten van vervanging van de toplaag wordt misgelopen als gekozen wordt voor kunstgras. De heer Munters is van mening dat de bijdrage die geleverd zou worden bij het veranderen van de toplaag minimaal zou zijn. Overigens is ook bij de kapitaallas-g} ten in de meerjarenbegroting geen rekening gehouden met bedoelde korting van de leverancier. -Ten- Ten aanzien van de gymzaal wordt opgemerkt dat alvorens een aanvang wordt gemaakt met de werkzaamheden eerst een gesprek zal plaatsvinden met de grootgebruikers, te weten de Malthastars. Ook zal in dat gesprek het aanbrengen van douches meegenomen worden. Wanneer daartoe wordt besloten zal echter het krediet van 44.000,— niet toereikend zijn. De heer Groeneveld heeft gevraagd wat er nu staat te gebeuren in de haven, nu de aanpassing van het G-steiger buiten beeld is gekomen. Wel er is nu een voorziening gepland in de oude haven. Daar zijn investeringen mee gemoeid. Het is echter niet de bedoeling die kosten af te wentelen op de overige ligplaatshouders. In dit geval geldt nl."de gebruiker betaald". Over de aanschaf van de veegmachine is door de raad de P.v.d.A. gezegd: "niet haasten" Door de VVD is gezegd: "voor ons hoeft het helemaal niet". Deze fractie stelt dan waarschijnlijk ook geen uitnodiging voor een demonstratie op prijs. Het zou van een jo-jo-beleid" getuigen wanneer na deze opmerkingen niets meer zou worden ondernomen voor de aanschaf van een veegmachine. Er bestaat wel degelijk behoefte aan een.dergelijke machine! Een machine, die het in de toekomst onnodig maakt om nog extra extern materieel in te huren. Door de heer Slabbekoorn is gevraagd naar de gebruiksmogelijkheden van de werkha- ven van Rijkswaterstaat. Er zijn in dit verband informele gesprekken gevoerd met rijkswaterstaat, aldus de heer Munters. Het zou verspilde tijd zijn om daar nog veel aandacht aan te schenken, want Rijkswaterstaat wil zijn werkhaven niet voor niets maar ook niet voor veel geld kwijt. Bovendien, erg veel geld heeft de gemeente er ook niet voor overl Mevrouw Struijt heeft ten slotte nog gevraagd wat de exacte besparing is geweest op het aardgas in het zwembad. Wanneer het verbruik van 1988 wordt afgezet tegen dat van 1987 is de besparing nog groter. Er is 65.000 m3 bespaard. Vermenigvuld met 0,44 is dat ongeveer 3.000, De heer Boertjes heeft gezegd dat heel wat jaartjes terug toen er een nieuwe huisvuilwagen moest worden aangeschaft de huisvuilophaaldienst al geprivatiseerd had moeten worden. Al meerdere malen is door de heer Munters gezegd dat dat toen dolgraag gedaan was maar dat de gemeente dan wel geconfronteerd zou zijn met hele dure afkoop regelingen m.b.t. onder meer het personeel. Vandaar dat een en ander destiids zelfs niet bespreekbaar. Over de budgettering voor openbare werken heeft de heer Munters niet zoveel meer te zeggen. Door de V.V.D.. is nl. reeds nader aangegeven dat er slechts een nuanceverschil zit tussen bijv. de afd. financiën en openbare werken. Met betrekking tot het inhuren van personeel in plaats van het opvullen van vacatures merkt de heer Munters op, dat gebleken is, dat inhuren van specialis tisch personeel ontzettend duur is en dat het dan ook altijd beter is om eigen personeel in dienst te hebben. In tweede termijn is de heer Munters nog steeds niet duidelijk geworden wat de VVD nu eigenlijk met het zwembad voor heeft. Moet er nu wel worden geïnvesteerd, afgedekt, of gemoderniseerd worden of staat zij nog steeds achter het standpunt wat zij ingenomen heeft in de vergadering van de commissie openbare werken van februari 1988. -Over—

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 117