-59- Overigens begrijpt de voorzitter dat de VVD er nog altijd voorstander van is om de automatisering integraal te benaderen en niet ad hoe beslissingen te nemen. De voorzitter is het daar volkomen mee eens. Het college heeft goed begrepen dat de opmerkingen van de P.v.d.A. over het investeringsbeleid richtinggevend zijn. Het college zal trachten om binnen de kaders die gegeven zijn, die richting te bewandelen. Een eerste aanzet daartoe is in deze meerjarenbegroting duidelijk gegeven. Indringend aandacht is door allen besteed aan de bestemming van het oude raadhuis.. Alle ideëen zullen worden onderzocht. Er is één maar verbonden aan dat verhaal. Alhoewel het huurcontract per 1 september 1989 is opgezegd heeft de gemeente de handen niet vrij. In principe is afgesproken dat de huurder tot 1 april 1989 de gelegenheid heeft om zelf een mogelijkheid te zoeken om de exploitatie van het gebouw op eenzelfde wijze als nu het geval is, voort te zetten, zij het dat de condities waaronder dat dan zal gebeuren, opnieuw onderwerp van gesprek zullen worden. Er zal met deze hele zaak meer bedrijfseconomisch omgegaan moeten worden, hetgeen in de huurprijs tot uitdrukking zal moeten komen. Ten aanzien van de aansluiting op het gasnet in onrendabele gebieden en de overwinst op het gas zegt de voorzitter dat er in dit soort gebieden maximaal 22 aansluitingen te maken zijn. Dit betekent dat er aan bijdragen maximaal 22.000,uitgegeven zal worden. De komende jaren blijft het daar dan ook bij De tweede 25.00,overwinst behoeven dus dan ook niet te worden toegevoegd aan de betreffende "bijdragen-reserve"De voorzitter vraagt in dit verband dan ook het bedrag aan te wenden voor mogelijke ontwikkelingen in het kader van de economische structuur,, recreatieve zaken e(. d. De voorzitter is het eens met de opmerkingen van de heer Kamp over,, de effecten van belastingverhogingen op lokaal niveau. Er zijn vergelijkingen gemaakt die misschien wat scheef zijn, maar een en ander neemt niet weg dat de belastingdruk voor de inwoners laag is. Het college wil trachten die druk zo laag te houden. Een belastingverhoging van 10% lijkt veel, doch omgerekend in guldens valt het allemaal wel mee. Ten aanzien van het reservebeleid zegt de voorzitter dat als zou gebeuren wat de VVD voorstelt, de gemeente terugvalt in de problematiek waar zij in 1985- 1986 zo graag uit wilde. Het zou een éénmalige oplossing betekenen. Bovendien werkt zoiets door in de meerjarenbegroting voor de komende jaren. Wat we nu missen blijven we dan ook de komende jaren missen. Geld uit de reserve halen is een eenmalige zaak, het is geen structureel dekkings-jj middel Het is niet juist dat het college de rentes onbeperkt laat groeien. Het college voegt, gevolg gevend aan verdere wensen van de raad, uitsluitend rentes aan de reserves toe, niet meer en niet minder. Extra toevoegen doet het college dus niet. Wanneer men kijkt naar het verloop van de betreffende reserves tussen 1986 en 1989, dan is er 2,3 miljoen uit de reserves onttrokken. Dit jaar (1989) wordt er 600.000,aan onttrokken. Nu wil de WD graag zien wat er met die reserves gebeurd. Wel nu, jaarlijks wordt, zichtbaar gemaakt wat er aan wordt toegevoegd en wat er aan wordt onttrokken. In eerste termijn heeft de voorzitter een aantal zaken/investeringen genoemd die gedekt zijn/worden vanuit de reserves. Ook uit de meerjarenbegroting blijkt percies wat er uit de algemene dienst of uit de reserves wordt gedekt. Voor dit jaar wordt er dus 6 ton onttrokken aan de reserves en wordt er langs de andere kant 240.000,in de vorm van rente aan toegevoegd. Per saldo wordt er dus in 1989 350.000,aan de reserves onttrokken. Bovendien wordt vanuit de reserves altijd nog 202.000,— gebruikt als dekkingsmiddel op de gewone dienst. -Hoe- -60- Hoe meer er aan de reserves wordt onttrokken des te minder worden de mogelijk heden om de gewone dienst aan te zuiveren met de rente uit die reserves. Structurele zaken moeten dan ook met structurele middelen gedekt worden en niet door eenmalige "donaties" uit de reserves. Ten aanzien van de ervaringen op automatiseringsgebied kan de voorzitter ook wel gemeenten noemen die positief zijn over hun investering en keuze. Niettemin is het zo dat die gemeenten die 3 a 4 jaar terug al hebben geautomati seerd nu door allerlei oorzaken wederom grote investeringen moeten doen om de apparatuur e.d. te vervangen. De discussie over het "geheim van de Hofstraat" wil de voorzitter graag afsluiten Zoveel verschilt hij niet van mening met de fractie van dè WD. Het is meer een practische aangelegenheid dat er geen besluitenlijstje komt. Voor wat betreft de grote lijnen in de besluitvorming van het colllege wordt alles in het werk gesteld om de raad hiervan kennis te laten nemen. Privatisering van de "Brillant" is door de WD naar voren gebracht evenals privatisering van andere zaken. Een en ander heeft rechtstreeks te maken met de zienswijze die je hebt op de taak van de gemeente. Je zou kunnen zeggen dat de gemeente slechts als taak heeft kwaliteitsbewaking van datgene wat in een gemeenschap vanwege de overheid dient te gebeuren. Dat zou betekenen dat je als gemeente niets hoeft te doen, alles kunt inhuren en daar dan ook voor betaald, als de kwaliteit maar goed is. De andere kant van het verhaal is dat je alles in eigen huis houdt en alles zelf doet. Wel dat de laatste willen we niet en het eerste is, al zouden we het willen volstrekt onmogelijk. In 1985 is een nieuwe stencilmachine gekocht, vooral in verband met het intensie ve gebruik van deze apparatuur voor de "Brillant". Als nu de zaak wordt uitbesteed zijn er dus kapitaalsinvesteringen gedaan die ingeval van privatisering van de "Brillant" worden vernietigd. De 95 arbeidsuren waarover door de WD wordt gesproken zijn, en dat is ook duidelijk te zien aan het uurloon ad 4,nu juist de uren waaraan de gemeente geen gebrek heeft. Tot slot gaat de voorzitter nog in op de wijze van begrotingsbehandeling. In de commissie A.B.Z. is daar uitvoerig over gesproken. Hij heeft de indruk dat het gesprek daarover langer heeft geduurd dan dat er -inhoudelijk over de begroting is gepraat. Het is hem bekend dat een burgemeester in zijn gemeente helemaal geen algemene beschouwingen meer houdt. De raad zegt in die gemeente van: "Wij praten over een evaluatienota, een voorjaarsnota, er zijn uitgebreid commissievergaderingen en wij zijn het hele jaar door zo met het beleid bezig, wat is dan nog de zin van opvoering van de algemene beschouwingen". Tussen deze opvatting en die van de gemeente Willemstad ligt een wereld van mogelijkheden. Echter, de raad heeft voor deze wijze van behandeling gekozen en daar legt zelfs de voorzitter zich bij neer. Wellicht dat de WD met de overige fracties over een en ander nog eens van gedachten wil wisselen. De voorzitter wil nog wat kwijt over het voorstel van de WD óm de belasting te verhogen met 5% i.p.v. 10% door de bedragen van de bovenwijkse voorzieningen en de bestemmingsplannen te verminderen met respectievelijk 10.000,en 8.000, Er zijn in gemeenten die zelf bestemmingsplannen ontwikkelen in het verleden rampza lige situaties ontstaan door stagnaties in de grondverkoop Er zijn gemeenten die destijds tientallen -ha. grend hebben aangekocht voor woning bouw, doch waar al jaren achtereen niets op wordt gebouwd vanwege, het teruglopen, van de contingenten woningbouw. Dat veroorzaakt geweldige renteverliezen. De bestemmingsplannen uit die tijd zijn voor geen enkele gemeente rendabel te krijgen. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 116