-59-
Overigens begrijpt de voorzitter dat de VVD er nog altijd voorstander van is
om de automatisering integraal te benaderen en niet ad hoe beslissingen te
nemen. De voorzitter is het daar volkomen mee eens.
Het college heeft goed begrepen dat de opmerkingen van de P.v.d.A. over het
investeringsbeleid richtinggevend zijn. Het college zal trachten om binnen
de kaders die gegeven zijn, die richting te bewandelen.
Een eerste aanzet daartoe is in deze meerjarenbegroting duidelijk gegeven.
Indringend aandacht is door allen besteed aan de bestemming van het oude raadhuis..
Alle ideëen zullen worden onderzocht. Er is één maar verbonden aan dat verhaal.
Alhoewel het huurcontract per 1 september 1989 is opgezegd heeft de gemeente
de handen niet vrij. In principe is afgesproken dat de huurder tot 1 april
1989 de gelegenheid heeft om zelf een mogelijkheid te zoeken om de exploitatie
van het gebouw op eenzelfde wijze als nu het geval is, voort te zetten, zij
het dat de condities waaronder dat dan zal gebeuren, opnieuw onderwerp van
gesprek zullen worden.
Er zal met deze hele zaak meer bedrijfseconomisch omgegaan moeten worden, hetgeen
in de huurprijs tot uitdrukking zal moeten komen.
Ten aanzien van de aansluiting op het gasnet in onrendabele gebieden en de
overwinst op het gas zegt de voorzitter dat er in dit soort gebieden maximaal
22 aansluitingen te maken zijn. Dit betekent dat er aan bijdragen maximaal
22.000,uitgegeven zal worden. De komende jaren blijft het daar dan ook
bij
De tweede 25.00,overwinst behoeven dus dan ook niet te worden toegevoegd
aan de betreffende "bijdragen-reserve"De voorzitter vraagt in dit verband
dan ook het bedrag aan te wenden voor mogelijke ontwikkelingen in het kader
van de economische structuur,, recreatieve zaken e(. d.
De voorzitter is het eens met de opmerkingen van de heer Kamp over,, de effecten
van belastingverhogingen op lokaal niveau. Er zijn vergelijkingen gemaakt die
misschien wat scheef zijn, maar een en ander neemt niet weg dat de belastingdruk
voor de inwoners laag is. Het college wil trachten die druk zo laag te houden.
Een belastingverhoging van 10% lijkt veel, doch omgerekend in guldens valt
het allemaal wel mee.
Ten aanzien van het reservebeleid zegt de voorzitter dat als zou gebeuren wat
de VVD voorstelt, de gemeente terugvalt in de problematiek waar zij in 1985-
1986 zo graag uit wilde. Het zou een éénmalige oplossing betekenen. Bovendien
werkt zoiets door in de meerjarenbegroting voor de komende jaren. Wat we nu
missen blijven we dan ook de komende jaren missen.
Geld uit de reserve halen is een eenmalige zaak, het is geen structureel dekkings-jj
middel
Het is niet juist dat het college de rentes onbeperkt laat groeien.
Het college voegt, gevolg gevend aan verdere wensen van de raad, uitsluitend
rentes aan de reserves toe, niet meer en niet minder.
Extra toevoegen doet het college dus niet.
Wanneer men kijkt naar het verloop van de betreffende reserves tussen 1986
en 1989, dan is er 2,3 miljoen uit de reserves onttrokken.
Dit jaar (1989) wordt er 600.000,aan onttrokken.
Nu wil de WD graag zien wat er met die reserves gebeurd. Wel nu, jaarlijks
wordt, zichtbaar gemaakt wat er aan wordt toegevoegd en wat er aan wordt onttrokken.
In eerste termijn heeft de voorzitter een aantal zaken/investeringen genoemd
die gedekt zijn/worden vanuit de reserves.
Ook uit de meerjarenbegroting blijkt percies wat er uit de algemene dienst
of uit de reserves wordt gedekt. Voor dit jaar wordt er dus 6 ton onttrokken
aan de reserves en wordt er langs de andere kant 240.000,in de vorm van
rente aan toegevoegd.
Per saldo wordt er dus in 1989 350.000,aan de reserves onttrokken. Bovendien
wordt vanuit de reserves altijd nog 202.000,— gebruikt als dekkingsmiddel
op de gewone dienst.
-Hoe-
-60-
Hoe meer er aan de reserves wordt onttrokken des te minder worden de mogelijk
heden om de gewone dienst aan te zuiveren met de rente uit die reserves.
Structurele zaken moeten dan ook met structurele middelen gedekt worden en
niet door eenmalige "donaties" uit de reserves.
Ten aanzien van de ervaringen op automatiseringsgebied kan de voorzitter ook
wel gemeenten noemen die positief zijn over hun investering en keuze.
Niettemin is het zo dat die gemeenten die 3 a 4 jaar terug al hebben geautomati
seerd nu door allerlei oorzaken wederom grote investeringen moeten doen om
de apparatuur e.d. te vervangen.
De discussie over het "geheim van de Hofstraat" wil de voorzitter graag afsluiten
Zoveel verschilt hij niet van mening met de fractie van dè WD. Het is meer
een practische aangelegenheid dat er geen besluitenlijstje komt.
Voor wat betreft de grote lijnen in de besluitvorming van het colllege wordt
alles in het werk gesteld om de raad hiervan kennis te laten nemen.
Privatisering van de "Brillant" is door de WD naar voren gebracht evenals
privatisering van andere zaken.
Een en ander heeft rechtstreeks te maken met de zienswijze die je hebt op de
taak van de gemeente. Je zou kunnen zeggen dat de gemeente slechts als taak
heeft kwaliteitsbewaking van datgene wat in een gemeenschap vanwege de overheid
dient te gebeuren. Dat zou betekenen dat je als gemeente niets hoeft te doen,
alles kunt inhuren en daar dan ook voor betaald, als de kwaliteit maar goed
is.
De andere kant van het verhaal is dat je alles in eigen huis houdt en alles
zelf doet.
Wel dat de laatste willen we niet en het eerste is, al zouden we het willen
volstrekt onmogelijk.
In 1985 is een nieuwe stencilmachine gekocht, vooral in verband met het intensie
ve gebruik van deze apparatuur voor de "Brillant".
Als nu de zaak wordt uitbesteed zijn er dus kapitaalsinvesteringen gedaan die
ingeval van privatisering van de "Brillant" worden vernietigd.
De 95 arbeidsuren waarover door de WD wordt gesproken zijn, en dat is ook
duidelijk te zien aan het uurloon ad 4,nu juist de uren waaraan de gemeente
geen gebrek heeft.
Tot slot gaat de voorzitter nog in op de wijze van begrotingsbehandeling.
In de commissie A.B.Z. is daar uitvoerig over gesproken. Hij heeft de indruk
dat het gesprek daarover langer heeft geduurd dan dat er -inhoudelijk over de
begroting is gepraat.
Het is hem bekend dat een burgemeester in zijn gemeente helemaal geen algemene
beschouwingen meer houdt. De raad zegt in die gemeente van: "Wij praten over
een evaluatienota, een voorjaarsnota, er zijn uitgebreid commissievergaderingen
en wij zijn het hele jaar door zo met het beleid bezig, wat is dan nog de zin
van opvoering van de algemene beschouwingen".
Tussen deze opvatting en die van de gemeente Willemstad ligt een wereld van
mogelijkheden. Echter, de raad heeft voor deze wijze van behandeling gekozen
en daar legt zelfs de voorzitter zich bij neer.
Wellicht dat de WD met de overige fracties over een en ander nog eens van
gedachten wil wisselen.
De voorzitter wil nog wat kwijt over het voorstel van de WD óm de belasting te
verhogen met 5% i.p.v. 10% door de bedragen van de bovenwijkse voorzieningen
en de bestemmingsplannen te verminderen met respectievelijk 10.000,en
8.000,
Er zijn in gemeenten die zelf bestemmingsplannen ontwikkelen in het verleden rampza
lige situaties ontstaan door stagnaties in de grondverkoop
Er zijn gemeenten die destijds tientallen -ha. grend hebben aangekocht voor woning
bouw, doch waar al jaren achtereen niets op wordt gebouwd vanwege, het teruglopen,
van de contingenten woningbouw. Dat veroorzaakt geweldige renteverliezen.
De bestemmingsplannen uit die tijd zijn voor geen enkele gemeente rendabel
te krijgen.
-De-